رتبهبندی فیلمهای «ماموریت غیرممکن» از نسخه اصلی ۱۹۹۶ تا «حساب نهایی» کهفیلم هشتم این مجموعه است، نشان دهنده مسیری است که این مجموعه پرمخاطبطی کرده است.
به گزارش مهر، آخرین فیلم «ماموریت غیرممکن» تام کروز در جشنواره کن امسال، بااقبال روبه رو شد و در حالی که دو هفته است اکرانش در سینماهای جهان شروعشده، خیلی سریع فروشش را از مرز ۲۰۰ میلیون دلار هم فراتر برد.
جیمز هیبرد منتقد هالیوود ریپورتر دست به رتبهبندی این ۸ فیلم از شماره یک تا ۸ آنکرده است. وی مینویسد: مشخص نیست در طول ۳۰ سال اخیر چه زمانی این اتفاقافتاد؛ اما فیلمهای «ماموریت غیرممکن» به تدریج به قابل اعتمادترین مجموعهاکشن مدرن هالیوود بدل شد. درک اینکه چطور این اتفاق افتاده خیلی آسانتر از زمانآن است: اشتیاق پایانناپذیر تام کروز برای تبدیل کردن هر فیلم به یک فیلم پرفروش،در حالی که خودش هم اصلیترین تهیهکننده این مجموعه است، و یافتن شرکای خلاقکه بهترینهایش را به نمایش میگذارند، به یقین دلیل این امر است. در واقع، کروزبسیار شبیه نقشی که ایفا میکند، یعنی ایتن هانت مامور صندوق بینالمللی پول،است. وقتی این مرد در حال انجام ماموریتی است، نیرویی غیرقابل توقف است کههرگز از دویدن دست نمیکشد تا زمانی که مشکل را حل کند، یا در واقع؛ گیشهتابستانی را نجات دهد.
ترتیب این مجموعه از نظر قوی ترین فیلم تا ضعیفترین چنین است:
رتبه ۸: «ماموریت غیرممکن ۲» محصول ۲۰۰۰
اینکه این فیلم ضعیفترین فیلم مجموعه باشد کسی را شگفتزده نمیکند. جان وو،کارگردان دوراندیش فیلمهای چون «سرسخت» و «تغییر چهره» یکی از کوتاهترینفیلمهای این مجموعه را ساخت، اما تماشای آن بیپایان به نظر میرسید. با وجودشروع امیدوارکننده با صخرهنوردی انفرادی و گیجکنندهی هانت در یوتا (که باید ایدهکروز باشد) و حضور تاندیو نیوتن در نقش یک دزد جذاب، وقتی هانت برای یافتن یکسلاح بیولوژیکی تقلا میکند، فیلم به سرعت به سمت روایتی مبهم میرود. موسیقیمتن فیلم، اثری نادر و جذاب از هانس زیمر بزرگ است، اما در حالی که وو به شدت بهتکنیکهای نمایشی خاص خود تکیه میکند، همه کبوترهای در حال پرواز و نبردهایاسلوموشن نمیتوانند این فیلم را نجات دهند؛ هرچند حداقل موی کروز فوقالعادهبه نظر میرسد.
بهترین بدلکاری: مبارزه با موتورسیکلت (خیلی ابزورد و کاملاً جان وویی است).
رتبه ۷: «ماموریت غیرممکن ۳» محصول ۲۰۰۶
از اینجا به بعد باید از کارگردان جی.جی. آبرامز برای تزریق انرژی تازه به این مجموعهپس از ۶ سال وقفه و فراهم کردن زمینه برای موفقیتهای آینده تشکر کرد. در اینفیلم، هانت در تلاش است تا با نامزدش (میشل موناهن) زندگی عادی داشته باشد، درحالی که یک مکگافین مخرب را تعقیب میکند (یک سلاح بیولوژیکی است!). آبرامزهوشمندانه سایمون پگ را در نقش بنجی، مامور دوستداشتنی و همیشگی صندوقبینالمللی پول، و فیلیپ سیمور هافمن فقید را در نقش دلال اسلحه شرور، انتخابکرد. هافمن فوقالعاده است، بهویژه در یک درگیری خطرناک در هواپیما. یکی دیگر ازکارهای هوشمندانه آبرامز، استفاده از آهنگساز سریال «لاست» مایکل جاکینو بود کهبا ریتم کوبهایاش به مدرن کردن سبک موسیقی متن «ماموریت غیرممکن» کمک کردو موسیقی فیلم بعدی را هم ساخت. فیلم هرچند صحنههای بهیادماندنی خاصندارد، با این حال، عنصر جدیدی را به فیلم افزود که یک عنصر شاخص این مجموعهشد: دویدنهای دیوانهوار کروز.
بهترین بدلکاری: دویدن دیوانهوار هانت در شانگهای
رتبه ۰۶: «ماموریت: غیرممکن – شمارش نهایی» محصول ۲۰۲۵
نیم ساعت اول یا شاید کمی هم بیشتر «شمارش نهایی» شاید ضعیفترین بخش اینمجموعه فیلم باشد، زیرا فیلم تلاش میکند نه تنها به روشهای مختلف و دست وپاگیر، آنچه را که در «تسویه حساب مرده» اتفاق افتاد به مخاطبان یادآوری کند، بلکهعناصری از فیلمهای قبلی را نیز به کار میگیرد – مانند تلاش گیجکننده برای پرداختمکگافین «پای خرگوش» از «ماموریت: غیرممکن ۳». مرگ لوتر استیکل (وینگ رامز) هم آنقدر ساختگی است که هیچ تعلیقی ایجاد نمیکند.
خوشبختانه «حساب نهایی» از اینجا به بعد بهتر میشود، اما هنوز هم به شدت بهترکیبی از فلشبکها و فلشفورواردها متکی است که جریان فیلم را مختل میکنند،چرا که فیلم سعی دارد نه تنها به این قسمت بلکه به دیگر فیلمهای قبلی، بها دهد. والبته بار دیگر، کروز و مککواری نمیتوانند تصمیم بگیرند که با شخصیت اصلی زنرمانتیک فیلم چه کنند و صمیمیت وی با ایتن مبهم نگه داشته میشود. با این اوصاف،سکانس طولانی نفوذ ایتن به یک زیردریایی روسی که نیمه در آب فرورفته و در حالغلتیدن در آبهای یخزده کاملاً مسحورکننده است (و به طرز دیوانهواری پرهزینه بهنظر میرسد) در حالی که تعقیب و گریز با هواپیمای قدیمی هم هیجانانگیز وچشمگیر است و گرچه صحنههای زیادی از آویزان شدن و مانور دادن و چرخیدن ایتنروی بالهای هواپیما وجود دارد که موجب میشود بارها با خود بگویید: «وای، این تامکروز است که این کار را میکند».
بهترین بدلکاری: سکانس هواپیما شاید چشمگیرترین بدلکاری باشد، اما سکانسسواستوپول صحنه بهتری است.
رتبه ۵: «ماموریت: غیرممکن» محصول ۱۹۹۶
کارگردان برایان دی پالما انتخاب واضحی برای راهاندازی یک مجموعه اکشن برای تامکروز نبود، اما توانست جلوهای جذاب و شیک به اولین قسمت این حماسه ببخشد. اینفیلم که نوشته رابرت تاون و دیوید کوئپ بود، کاملاً هوشیارانه سریال تلویزیونیجاسوسی دهه ۱۹۶۰ را به یک فیلم هیجانانگیز پر از صحنههای اکشن بدل کرد. داستاناز این قرار بود که هانت در حال فرار است تا نام خود را از رسوایی پاک کند و فهرستی راکه شامل نام مأموران مخفی است، از دست دشمن دور نگه دارد. در طول مسیر، او باهکری به نام لوتر استیکل با بازی وینگ ریمز (تنها شخصیتی که به جز هانت در تمامفیلمهای مجموعه حضور داشته است) همکاری میکند. به یقین صحنه اصلی فیلم،نمادینترین صحنه این مجموعه است: نفوذ ۱۰ دقیقهای به اتاق کامپیوتر مقر سیا کهشاهکاری از تعلیق است، با تدوین فوقالعاده و کروز که با عرق ریختن در هر نما تنِشموجود را به نمایش میگذارد. این فیلم در مقایسه با بدلکاری فیلمهای بعدی، کمتر ازاین امر بهره گرفته و نشان میدهد برای نگه داشتن تماشاگران روی صندلی، نیازی بهبدلکاریهای بزرگ نیست. یکی دیگر از لحظات مهم فیلم که بسیار شبیه فیلمهای دیپالما است، جایی است که کروز متوجه میشود که رئیس صندوق بینالمللی پول فکرمیکند او خائن است. جلوههای ویژه قدیمی فیلم را تضعیف میکند، اما اولین«ماموریت غیرممکن» هنوز هم به یادماندنی است.
بهترین بدلکاری: سرقت از لانگلی
رتبه ۰۴: «ماموریت: غیرممکن – پروتکل شبح» محصول ۲۰۱۱
از این قسمت این مجموعه واقعاً شروع به پیشرفت کرد و از سطح صرفاً خوب بهاغلب عالی رسید و از گروههای قویتر، اکشن تماشاییتر و حس شوخطبعیخودآگاهانه بهره گرفت. این نکته آخر کلیدی است چون کروز برای طنزپردازیهایش بهاندازه کافی مورد توجه قرار نمیگیرد. در فیلمهای بعدی او به طور مرتب از این جنبهصحنه را به اوج میرساند. در حالی که «پروتکل شبح» توسط برَد بِرد، کارگردان«شگفتانگیزان»، به شکل مهیج کارگردانی شده، کریستوفر مککواری، برایبازنویسیهای مهم فیلمنامه وارد عمل شد و از آنجا به بعد سکان هدایت این فرنچایزرا بر عهده گرفت.
فرار هانت از یک زندان روسی سکانس برجستهای است و جرمی رنر در نقش ویلیامبرنت، دستیار IMF، تضادی از واقعیت را به هانتِ جسور اضافه میکند. بالا رفتن ازآسمانخراش برج خلیفه در دبی هم فوقالعاده است و ترس و اکراه هانت، نهجسارتش است که آن را تا این حد عالی میکند (او وقتی با اضطراب در حالی که باسیمی از بلندترین ساختمان جهان آویزان است میگوید «بیخیال!»، یکی از بهتریندیالوگهایش در تمام دوران را خلق میکند). این بدلکاری همچنین آغاز دورانی استکه جمله اصلیاش این است: «وایسا ببینم، کروز واقعاً این کار را کرد؟!» اگر بخشپایانی بسیار ضعیف فیلم، با اوج ناامیدکننده در یک پارکینگ نبود، جایگاه «پروتکلشبح» در این فهرست بالاتر میبود.
بهترین بدلکاری: بالا رفتن از برج خلیفه
رتبه ۳: «ماموریت: غیرممکن – روزشمار مرگ، قسمت اول» محصول ۲۰۲۳
فیلم بلندپروازانهی مککواری با نام «روزشمار مرگ» ترکیبی از اوجهای سرسامآور وفرودهای ناامیدکننده است، با داستانی که اساساً شخصیت سالومون لین – مردی کهمیتوانست شرایط را دستکاری کند تا هانت را به هر نتیجهای که میخواست برساند – را در بر میگیرد و آن ایده را به یک ابررایانه هوش مصنوعی به نام «نهاد» تبدیلمیکند. «روزشمار مرگ» نسبت به دیگر فیلمهای «ماموریت غیرممکن» ریتم آرامتریدارد که نسبتاً لذتبخش است؛ با این حال، صحنههای بزرگ فوقالعادهای هم هستندکه دقیقاً همان چیزی هستند که از این فیلمها میخواهید. صحنههای شلوغ فرودگاهلذتبخش هستند، پرش از صخره با موتورسیکلت باورنکردنی است و سقوط قطار بهطرز شگفتانگیزی به یادماندنی. بازگشت یوجین کیتریج (هنری چرنی) بسیار خوشاینداست و لوتر لحظات خوبی در این فیلم دارد. فقدان ایلسا فاوست (ربکا فرگوسن) بهخوبی پرداخته شده اما دردناک است – کاش حداقل یک لحظه صادقانه در اینجا وجودداشت که ایلسا و ایتن قبل از اینکه به سرنوشتش دچار شود، در مورد رابطه مبهمشانصحبت میکردند. هیلی اتول، بازیگر تازه وارد، در نقش گریس، دزدی که در ایندسیسه گرفتار شده، میدرخشد.
بهترین بدلکاری: پرش با موتورسیکلت (ویدئوی ساخت این سکانس شاید تنها کلیپپشت صحنه باشد که در آن بدلکاری واقعی ترسناکتر از آنچه در فیلم نشان داده شده،به نظر میرسد).
رتبه ۲: «ماموریت: غیرممکن – ملت سرکش» محصول ۲۰۱۵
مجموعه «ماموریت غیرممکن» به بازیگران گروه خود متکی است و شاید وقتیفیلمها به ترتیب زمانی تماشا شوند، آن وقت است که هر بازیگر نقش مکمل واقعاًمیدرخشد. علاوه بر لوتر و بنجی همیشه قابل اعتماد، «ملت سرکش» برندت با بازیرنر را بازمیگرداند، الک بالدوین را در نقش یک مدیر قلدر سیا و شان هریس را در نقشسولومون لین، مغز متفکر شرور، دارد. اما این افسر اطلاعاتی بریتانیایی ربکا فرگوسن،است که فیلم را ارتقا میدهد. این اولین باری است که کروز یک بازیگر نقش اول زنواقعی در این مجموعه دارد. این فیلم همچنین از داشتن یک داستان منسجم (که درآن هانت سعی میکند از تأمین مالی یک گروه تروریستی به نام سندیکا جلوگیری کند) بهره میگیرد، اگرچه یک سکانس نفسگیر در زیر آب به دلیل برخی عناصر جلوههایویژه، به شکل ناامیدکنندهای ساختگی به نظر میرسد؛ و این در حالی است که کروز درواقع ۶دقیقه نفس خود را حبس کرد تا این سکانس را به خوبی انجام دهد.
طرح اولیه مجموعه فیلمهای «مامویت غیرممکن» این بود که هر فیلم یک کارگردانمتفاوت داشته باشد تا هر یک منحصر به فرد باشند، اما مککواری آنقدر قوی بود کهنشد از دعوت دوباره – بارها و بارهای وی – خودداری شود.
بهترین بدلکاری: هانت از هواپیمایی آویزان است
رتبه نخست: «ماموریت غیرممکن – فالاوت» محصول ۲۰۱۸
«فالاوت» بهترین فیلم ماموریت غیرممکن است و هیچیک از دیگر فیلمها به آننزدیک هم نیست. این فیلم حال و هوای جدی «مهاجمان صندوق گمشده» را دارد،روشی که مککواری استادانه یک صحنه اکشن منحصر به فرد را در طول یک فیلمنفسگیر دو ساعت و نیمه به هم پیوند میدهد. اکشن هانت که سعی میکند ازافتادن پلوتونیوم با درجه هستهای به دست سندیکا جلوگیری کند. هانت از یک پرشهواپیما تا یک نزاع وحشیانه در دستشویی، از فرار یک زندانی به یک تعقیب و گریز باموتورسیکلت، صحنهها را پیش میبرد و هر صحنه واقعاً جذاب است. این مجموعهفیلمها گاهی شخصیتهای شرور کمرنگی دارند، اما «فال اوت» بهترینها را دارد: یکهنری کویل خونسرد، زیرک و شوخ که دائم هانت را دنبال خود نگه میدارد (رقابتبرای جلب توجه با کروز آسان نیست، اما کویل به خوبی موفق میشود؛ و کروز او را بهاین دلیل تحسین میکند). «فال اوت» همچنین بهترین موسیقی متن را دارد کهساخته لورن بالفه است و برای «روزشمار مرگ» هم برگشت، و گیراترین پرده سوم اینمجموعه را دارد – یک تعقیب و گریز هیجانانگیز با هلیکوپتر و مبارزه از بالای صخره دربرابر ساعتی که در حال گذر است. این فیلم تاکنون پرفروشترین فیلم (۷۹۱ میلیون دلاردر سراسر جهان) بوده، هرچند «روزشمار نهایی» ممکن است از آن هم جلو بزند. شایدایتن هانت در اندازههای جیمز باند – نام نمادین ژانر اکشن– نباشد، اما «فالاوت» بهترین فیلم جیمز باندی پس از «کازینو رویال» است، اگر نگوییم بهتر.
بهترین بدلکاری: پرش از هواپیما، زدو خورد در دستشویی، تعقیب و گریز با هلیکوپتر.
بدون دیدگاه