16:38

موزه «هانس کریستین اندرسن» پس از هفت سال از بازسازی، فضایی ایجاد کرده است که گردشگران می‌توانند در آن به دنیای قصه‌های کودکانه این نویسنده معروف قدم بگذارند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، کشور دانمارک تابستان امسال با افتتاح نسخه بازسازی شده موزه هانس کریستین اندرسن، از نویسنده داستان‌های معروفی چون پری دریایی کوچولو، دخترک کبریت فروش، جوجه اردک زشت و ملکه برفی تجلیل کرد. 

موزه قدیمی هانس کریستین اندرسن که در سال ۱۹۳۰ در شهر اودنسه، زادگاه این نویسنده، تاسیس شد، یک موزه زندگینامه‌ای سنتی بود پر از متون و مصنوعات مربوطه، اما بازدیدکنندگان در این موزه به دنبال قصه‌های پریان بودند زیرا اندرسن را با این قصه‌ها می‌شناختند. از همین رو یک بازسازی هفت ساله با نظارت مقامات شهر اودنسه در این موزه انجام شد. حالا بازدیدکنندگان به محض ورود به موزه از کلبه محقری که اندرسون در اوایل دهه ۱۸۰۰ میلادی دوران کودکی خود را در آن گذراند، عبور می‌کنند و سپس به فضایی زیرزمینی و وسیع وارد می‌شوند که به داستان‌های این نویسنده اختصاص دارد و با استفاده از پخش انیمیشن و موسیقی و برگزاری نمایشگاه‌های تعاملی بازدیدکنندگان را در فضای داستان غرق می‌کند.

در نسخه جدید موزه اندرسن مصنوعات مربوط به این نویسنده از جمله مرکب‌دان وی و لیوانی که جنی لیند به او اهدا کرده بود نیز به نمایش گذاشته شده‌اند. لیند یک خواننده سوئدی بود که درخواست ازدواج اندرسون را رد کرد.

آرا هالیچی، گردشگر اهل هلند که فقط برای بازدید از این موزه به اودنسه سفر کرده است، در این باره می‌گوید: (موزه جدید هانس کریستین اندرسن) شما را به یک دنیای دیگر می‌برد و به طرزی خارق‌العاده از مشغله‌های روزمره دورتان می‌کند.

داستان زندگی اندرسن در تاروپود نمایشگاه‌های این موزه تنیده شده است، نویسنده‌ای که از مادری بی‌سواد و کفاشی فقیر متولد شد. اندرسون در سال ۱۸۰۵ چشم به جهان گشود و در یازده سالگی پدرش را از دست داد.

وی سه سال بعد با رویای بازیگر شدن اودنسه را به مقصد کوپنهاگ ترک کرد. این نویسنده معروف دانمارکی در سال ۱۸۷۵ از دنیا رفت و تا آن زمان ۱۵۸ قصه پریان و ۸۰۰ شعر نوشته و به لطف محبوبیت داستان‌هایی چون لباس جدید امپراطور و بندانگشتی به موفقیت رسیده بود.

لمس قصه‌های کودکانه در موزه اندرسن

موزه جدید هانس کریستین اندرسن توسط کنگو کوما معمار ژاپنی که پشت طراحی و ساخت استادیوم المپیک جدید توکیو بود، ساخته شده است. کار بازسازی این موزه در سال ۲۰۱۴ آغاز شد و ۷ سال به طول انجامید. موزه جدید تابستان امسال بازگشایی شد اما کار ساخت آن اوایل ماه دسامبر کامل نشده بود.

کوما در ساخت این موزه از داستان تیندرباکس اندرسن الهام گرفته که در آن یک درخت توخالی دروازه‌ای به روی یک جهان زیرزمینی است، از همین رو دو سوم فضای نمایشگاهی این موزه جدید در زیر زمین ساخته‌ شده است.

کوما پیش‌تر در این باره گفته بود: ایده پشت طرح این موزه شبیه به روش اندرسون است که در آن یک جهان کوچک به طور ناگهانی به جهانی بزرگ تبدیل می‌شود.

موزه قدیمی هانس کریستین اندرسون که بیش از ۹۰ سال پیش در خانه محل تولد این نویسنده تاسیس شد، اواخر سال ۲۰۱۷ تعطیل شد. این موزه سالانه ۱۰۰ هزار بازدیدکننده داشت که بیشتر آن‌ها از گردشگران خارجی بودند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *