14:06

نخستین رویداد ملی فناوری‌های تنظیم یار با حضور امامیان رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر(ساترا) و نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان در مرکز نوآوری آومیک برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی ساترا، این رویداد روز 15 شهریور با محوریت دو موضوع ماشین کشف محتوای نامناسب و مراقبت از کودکان در فضای مجازی برگزار شد.
در ابتدای این مراسم نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان به ارائه پیشنهادهای خود در خصوص راه‌های پایش و کشف محتوای نامناسب در رسانه‌های صوت و تصویر در فضای مجازی پرداختند؛ از جمله نظام رده‌بندی محتوا، به‌کارگیری آنالیزگرهای هوشمند، ارائه لیست محتوای مجرمانه به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هوش مصنوعی و پایشگر فضای مجازی و…
در ادامه این نشست، دکتر سید محمدصادق امامیان رئیس ساترا توضیحاتی در خصوص صنعت صوت و تصویر و ارتباط این صنعت با فناوری‌های تنظیم یار ارائه کرد.
امامیان در ابتدای صحبت‌های خود گفت: صنعت صوت و تصویر در کشور ما به عنوان یک صنعت پیشرو اگر خود را به فناوری مجهز نکند و ارتباط منسجم و هماهنگی بین این صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد نشود، در آینده ممکن است ما این صنعت را از دست بدهیم.
وی با بیان اینکه یکی از بحث‌های مهم در این حوزه این است که چقدر توان تکنولوژی در دسترس داریم، اظهار کرد: حال سوال این است چرا توان و فناوری موجود که ادعا می‌کنیم داریم و توانایی حل مشکلات دارد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. یکی از دلایل این موضوع این است که تطابق انتظارات بین فناوری‌های تنظیم یار به عنوان سرویس‌دهنده و رسانه‌های صوت و تصویر به عنوان سرویس‌گیرنده وجود ندارد.
رئیس ساترا افزود: بخشی از این مشکل به نهادهای نظارتی مربوط می‌شود که باید الزام معقول، منطقی و شدنی را برای تطبیق انتظارات فراهم کنند اما نباید این‌گونه باشد که فناوری‌های تنظیم یار منتظر ایجاد بازار و تقاضا از سوی دولت باشند بلکه باید یک مارکتینگ برای سرویس‌های خود ایجاد کنند.
وی با بیان اینکه بخشی از موضوع ایجاد تقاضا برای فناوری‌های تنظیم یار برعهده ساتراست، گفت: ساترا همسو با این وظیفه مرکز نوآوری آومیک را برای فعالیت و حمایت از شتاب‌دهنده‌ها و فناوری‌های تنظیم یار تاسیس کرده است.
امامیان با تاکید بر اینکه از سوی دیگر سرویس‌هایی که در حال حاضر شرکت‌های فناوری تنظیم یار ارائه می‌دهند، نیازمند اختصاصی‌سازی هستند، بیان کرد: دغدغه امروز ما پالایش محتوای حرفه‌ای و ایرانی نیست بلکه دغدغه محتوای UGC ها هستند یعنی رسانه‌های کاربر محور که خود کاربران محتوای آنها را تامین می‌کنند.

وی در خصوص نیاز به سرویس‌های کنترل و پالایش محتوای غیرقانونی نیز گفت: قطعا پلیس فتا به چنین فناوری در حوزه جرائم سخت نیاز دارد؛ جرائمی که خیلی راحت‌تر از جرائم حوزه‌های فرهنگی قابل تشخیص است و اگر فناوری‌های تنظیم یار نتوانند سرویس شخصی‌سازی‌شده‌ای ارائه دهند، حوزه رسانه از این فناوری‌ها محروم می‌شود.
امامیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود تطبیق حرفه‌ای رسانه و فناوری‌های تنظیم یار را بر عهده ساترا دانست و بیان کرد: در این زمینه ما نیازمند پروتکل‌هایی هستیم که ارتباط بین رسانه و سرویس را نظام‌مند کند؛ مثلا پروتکل محرمانگی اطلاعات که بخشی از این پروتکل‌ها باید در مقررات ساترا دیده شود.
رئیس ساترا در پایان تاکید کرد: دیکتاتوری که شبکه‌های اجتماعی در دنیا ایجاد کرده‌اند نیازمند قدرت فنی و انسانی برای تنظیم‌گری و مقابله با آسیب‌های آنهاست. از این رو ما نیازمند همگرایی هرچه بیشتر در این حوزه هستیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *