19:14

«ورنر هرتسوک» سینماگر برجسته آلمانی با تمجید از آثار عباس کیارستمی، فیلمسازی او را در بالاترین سطح ممکن توصیف کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از مجله فرهنگی «فار اوت»، «ورنر هرتسوک» به واقع حضوری بی‌نظیر در دنیای سینما دارد و به خاطر شاهکارهایش که همچنان جرقه‌های گفتگوهای پر جنب و جوش را در میان طرفداران و محققان می‌افزاید، بسیار مورد احترام است که با ساخت فیلم‌های جاودانه‌ای چون «آگیره خشم پروردگار» و همچنین «اشتروشک» همچنان به عنوان بخش مهمی از گفتمان پیرامون سینما باقی مانده است.
«هرتسوک» علاوه بر فیلم‌های بلندش، علاقه زیادی به فیلم‌سازی مستند نیز داشته و خودش چندین پروژه مستند را کارگردانی کرده و در کنار آن در سال‌های اخیر مستندهای زیادی از جمله «فایربال: بازدید کنندگان از دنیای تاریک‌تر» را نیز تهیه‌کنندگی کرده که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد.
به دلیل شهرت او در محافل سینمایی، نظرات «هرتسوک» در مورد آموزش سینمایی نیز اغلب به طور گسترده ای منتشر می شود. این کارگردان آلمانی همیشه از مدارس فیلم انتقاد کرده است و خودش کارگاه‌هایی با دانشجویان برگزار می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد با فراگیری عادت زیاد خواندن، خارج از چارچوب فکر کنند.
تمایلات ادبی «هرتسوک» نیز ذائقه او را در سینما شکل داده است، زیرا کارگردانانی که او دوست دارد اغلب فیلم هایی می‌سازند که حساسیت‌های مشابهی دارند. در حالی که او فیلمسازان معاصری مانند «جاشوا اوپنهایمر» را ستوده اما به ندرت فیلم‌های زیادی را توصیه می‌کند، مگر زمانی که صحبت از یک کارگردان باشد، آن هنرمند کسی نیست جز عباس کیارستمی چهره برجسته موج نوی سینمای ایران که آثارش به شیوه‌های هیجان‌انگیزی، مفهوم دوباره‌ای از مدیوم سینمایی ارائه کرد.
این کارگردان آلمانی در اظهار نظری در مورد فیلم «کلوزآپ» کیارستمی، آن را یک تجربه فوق‌العاده و بزرگترین مستند در مورد فیلمسازی توصیف کرد که تا به حال دیده است.
«هرتسوک» همچنین عنوان کرد که دو فیلم کیارستمی وجود دارد که او همیشه به مردم توصیه می کند: «اگر روزی فرصتی برای دیدن حداقل دو فیلم کیارستمی را داشته باشید، یکی از آنها «خانه دوست کجاست؟» و دیگری «کلوزآپ» نام دارد. اگر بتوانید به این فیلم‌ها دست پیدا کنید که البته به راحتی در اینترنت در دسترس است، شگفت زده خواهید شد.»
با این حال، تمجید «هرتسوک» از کیارستمی به این دو اثر محدود نمی‌شود. «هرتسوک» یک بار در مورد استعداد فکری این کارگران مولف ایرانی گفت: «این فیلمسازی در بهترین حالت خود است و کیارستمی مانند مردی است که ۵۰۰۰ سال فرهنگ و شعر عالی فارسی را با خود حمل می‌کند و ناگهان در فیلم هایش نمایان می‌کند».

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *