11:38

مسجد کیزیمکازی زنگبار پس از مسجد جامع جزیره کیلوا در تانزانیا، قدیمی‌ترین مسجد ساخته شده توسط شیرازیها در آفریقا است که هنوز مورد استفاده نمازگزاران قرار می‌گیرد وهرساله گردشگران بسیاری از آن دیدن می‌کنند.
به گزارش روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری،مرتضی روانفرعضو هیأت‌علمی پژوهشگاه 19مرداد1400با اعلام این خبرگفت: طبق کتیبه محراب، مسجد کیزیمکازی در سال ۵۰۰ق (بیش از ۹۴۰ سال پیش) ساخته شده است.
او تصریح کرد: بر اساس مشاهده، این نوع طراحی سه پره‌ای در محراب بعدها در برخی مساجد تانزانیا و کنیا، توسط اقوام شیرازی، بلوچ، شوشتری، کازرونی و عُمانی استفاده شده که به عنوان نمونه می‌توان به مسجد شوشتریها در زنگبار و یا مسجد بلوچها در کائوله اشاره کرد.
عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، افزود: دیوید وایتهاوس (1941- 2013م) باستان‌شناس بریتانیایی که چند فصل کاوش در ایران و آفریقا داشته، کتیبه کوفیِ مسجد کیزیمکازی را مشابه کتیبه‌های بندر سیراف در ایران می‌داند.
به گفته رضوانفر، اهالی روستای ماکوندوچی که مسجد کیزیمکازی در نزدیکی آن واقع شده، خود را شیرازی می‌دانند و مراسم نوروز (نیروزی) را در مرداد ماه و تقریبا همزمان با مراسم نوروز دریایی (صیادی) در ایران برگزار می‌کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *