13:16

سرانجام بعد از مدت‌ها فراز و نشیب، قرعه فال برای بازی در نمایش «دکتر نون» دوباره به نام فرهاد آییش افتاد و این بازیگر با بازی در این نقش روی صحنه خواهد رفت.
نمایش «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد» پروژه‌ای است که هادی مرزبان سال‌هاست رویای اجرای آن را در سر دارد اما هر بار به دلیلی، اجرای این اثر منتفی شده است. با این حال مرزبان در گفت‌وگو با ایسنا خبر می‌دهد که این نمایش از اوایل فروردین سال ۱۴۰۱ در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه خواهد رفت.
در تمام این مدت بازیگران گوناگونی برای بازی در نقش دکتر نون انتخاب شدند. نخستین بار هادی مرزبان قصد داشت این نمایش را با بازی زنده‌یاد جمشید مشایخی روی صحنه بیاورد که اجرای این نمایش در آن مقطع، به دلایلی که خارج از تصمیم گروه اجرایی بود، میسر نشد. بعد از آن فرهاد آییش گزینه دیگری بود که مرزبان برای بازی در این نقش با او گفتگو کرد ولی با وجود علاقه هر دو طرف به این همکاری، انجام این کار میسر نشد و حالا به نظر می‌رسد بعد از مدت‌ها، سرانجام بازی در این نقش، قسمت آییش شد.
مرزبان در این سال‌ها آثار نمایشی گوناگونی را روی صحنه برد اما فکر «دکتر نون» همواره همراه او بود. این کارگردان با سابقه تئاتر سال ۱۳۹۸ بار دیگر برای اجرای این نمایش در تالار وحدت دورخیز برداشت. تمرین نمایش هم آغاز شد و قرار بود این نمایش بهمن و اسفند همان سال اجرا بشود اما گروه اجرایی، به دلیل بعضی از برنامه‌های سیاسی و اجتماعی، این زمان را مناسب اجرا ندید و بهتر دید بهار سال ۹۹ آن را اجرا کند ولی دقیقا چند روز بعد از این تصمیم، همه فعالیت‌های جمعی، از جمله تمرین و اجرای آثار نمایشی به دلیل ورود مهمانی ناخوانده به نام کرونا متوقف شد.
در دو سال گذشته هم هر بار که کرونا اندکی مجال تنفس داد، هادی مرزبان بار دیگر وارد عمل شد و چند بازیگر دیگر برای بازی در این نمایش انتخاب شدند.
اما آماده‌سازی نمایش «دکتر نون» که اثری پر پرسوناژ است، در شرایط کرونایی، کار پرریسکی بود و این چنین بود که گروه اجرایی این نمایش، بارها ناچار شدند تمرین خود را متوقف کنند.
حالا اما به نظر می‌رسد با جان گرفتن دوباره تئاتر و نزدیک شدن به شرایط عادی، آماده‌سازی این نمایش به صورت جدی پیگیری می‌شود و مرزبان از حضور فرهاد آییش در نقش «دکتر نون» خبر می‌دهد.
آییش پیش از این بارها در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر به عنوان کارگردان و بازیگر حضور داشته است. او پیش از این چند همکاری دیگر در تئاتر و تله تئاتر با مرزبان داشته که از آن جمله می‌توان به نمایش «شب روی سنگفرش خیس» که در همین تالار اصلی اجرا شده بود، اشاره کرد.
آییش با بازی در نقش «سقراط»، توجه خیل گسترده‌ای از مخاطبان را در تالار وحدت به خود جلب کرد و حالا قرار است در نقشی روی صحنه برود که بازی در آن برای هر بازیگری می‌تواند وسوسه‌برانگیز باشد.
نمایش «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد» که بر اساس داستانی از همین نام از شهرام رحیمیان اجرا می‌شود، بستری عاشقانه و سیاسی دارد که در خلاصه داستان آن آمده: «اسفندیار و ملک‌تاج از کودکی چنان به هم علاقه‌مند بودند که دقیقه‌ای از یکدیگر جدا نمی‌شدند و عشق آتشین آن دو به ازدواج انجامید. حال در کودتای ۱۳۳۲از اسفندیار (دکتر نون) که از یاران نزدیک و وفادار دکتر مصدق است، خواسته می‌شود مصاحبه‌ای ضد نخست وزیر انجام دهد که با مخالفت او مواجه می‌شود. اسفندیار به زندان می‌افتد و ساواک برای انجام مصاحبه به انواع شکنجه متوسل و هر بار با مقاومت دکتر نون رو برو می‌شود تا اینکه پای ملک‌تاج به میان می‌آید و جدال میان عشق و وفاداری به نخست وزیر آغاز می‌شود… »
به گفته هادی مرزبان، این نمایش از هفته اول فروردین سال ۱۴۰۱ در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه خواهد رفت و جزییات بیشتر درباره گروه اجرایی آن در خبرهای بعدی منتشر می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *