18:09

یک ناشر ایتالیایی به مناسبت هفتصدمین سالمرگ «دانته الیگیری»، دو نسخه ویژه از «کمدی الهی» او را به فضا می‌فرستد.
به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، دانته الیگیری که به عنوان پدر زبان ایتالیایی شناخته می‌شود، در سال ۱۲۶۵ میلادی در فلورانس متولد و در سال ۱۳۲۱ در شهر راونا به خاک سپرده شد. کتاب شعر حماسی معروف وی به نام کمدی الهی یکی از تاثیرگذارترین آثار ادبی جهان است، این کتاب سه بخش دارد و ماجراهای یک سفر از دوزخ به برزخ و بهشت را روایت می‌کند.
به زودی متن کامل این کتاب نفیس، با خطی ریز بر روی ورقه‌هایی از آلیاژ تیتانیوم و طلا حک و به فضا فرستاده خواهد شد تا همانطور که دانته تصویر کرده بود، در دل آسمان شناور و با ستارگان عجین شود؛ آخرین کلمه در هر سه بخش این کتاب stelle یا ستارگان است، از جمله خط پایانی کتاب که خدا را به عنوان عشقی که خورشید و دیگر ستارگان را به حرکت درمی‌آورد، معرفی می‌کند.
جورجیو آمارولی (Giorgio Amaroli) رئیس انتشارات هنری اسکریپتا مانینت در بولونیا در توضیح این ابتکار عمل گفت: می‌دانستیم امسال به مناسبت هفتصدمین سالمرگ دانته، تعداد زیادی نسخه ویژه از کمدی الهی منتشر خواهد شد و می‌خواستیم کار متفاوتی کنیم.
وی افزود: فضانوردان سایوز گفتند یک نسخه کاغذی از کمدی الهی مدت زیادی در فضا دوام نمی‌آورد بنابراین استفاده از آلیاژ تیتانیوم و طلا را پیشنهاد کردند.
در این پروژه فضایی، دو ورق در ابعاد ۲۹ در ۴۳ سانتی‌متر به چهار قسمت تقسیم و ۱۴ هزار و ۲۰۰ سطر و حدود ۳۲ هزار کلمه کمدی الهی روی هر کدام حک خواهد شد. این دو صفحه پاییز آینده از پایگاه فضایی بایکونور قراقزستان با یک فضاپیمای سایوز به ایستگاه بین‌المللی فضایی اعزام می‌شوند؛ یکی از آنها در فضا رها شده و دیگری پس از آن که فضانوردان آن را امضا کردند، در سال ۲۰۲۲ به زمین بازخواهد گشت. رونوشتی از صفحه دوم به بخشی از یک نسخه بزرگ چاپی از کمدی الهی تبدیل شده و به تعداد سالهای که از زمان مرگ دانته می‌گذرد، ۷۰۰ نسخه از آن به فروش خواهد رسید.
در حال حاضر یک نسخه نمونه از این صفحات برای بررسی‌های بیشتر به قزاقستان فرستاده شده است.
آمارولی ایده این سفر فضایی را از چکامه بیست و دوم کتاب بهشت گرفته که در آن دانته در عظمت آسمان‌ و سیارات غوطه‌ور است، به زمین نگاه می‌کند و از کوچکی آن یکه می‌خورد.
اعزام اختصاصی کمدی الهی به فضا برای این انتشارات بیش از ۱۵۰ هزار یورو آب خورده و ساخت هر کدام از کتابها حدود ۶ هزار یورو هزینه دربرخواهد داشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *