15:41

یادداشت / شاهپور محمدی

مدتهاست که سازمان سینمایی کشور تمرکز خود را بر کارهای کوچک و حاشیه‌ساز قرار داده و ریل‌گذاری اساسی و توجه به زیر ساخت‌ های سینما را فراموش کرده است.
و همین امر باعث شده تا بیشترین نقدها نسبت به عملکرد این سازمان صورت گیرد.
دورنمای عملکرد این سازمان‌، مدیریت قدرتمند یک تشکیلات کلان فرهنگی را تداعی نمی‌کند و همین دورنمای تار و متزلزل باعث می‌شود تا نقدها‌ و تلنگرها در مورد عملکرد این سازمان تا زمانیکه چشم اندازی شفاف و روشن از طرف مدیریت این مجموعه مشاهده نگردد، ادامه یابد و تا زمانی که حداقل این تشکیلات کلان دولتی در پله اول ایجاد تغییر و تحول ساختاری برای سینمای کشور قرار نگیرد‌، اصحاب قلم به رسالت فرهنگی و رسانه‌ای و انتقادهای راهگشا در راستای عمل به مسولیت اجتماعی خود ادامه دهند‌.
اما اینکه چرا با وجود این همه تذکرات و روشنگری‌ها، هیچ‌گونه اراده‌، تصمیم‌، شتاب و گستردگی فعالیت از طرف این سازمان در راستای پیشرفت سینما مشاهده نمی‌شود‌؟
چرا اهالی رسانه مدام باید داد بزنند و گوشزد کنند که این سازمان به جای پرداختن به یک سری امور اداری ابتدایی‌، می‌بایست به مسائل ریشه‌ای مورد نیاز سینما و دست اندرکاران آن بپردازند.
چرا نمی‌خواهند بدانند که سیستم مدیریتی حاکم بر سینمای فعلی پاسخگوی نیازمندی‌های اساسی جامعه سینمایی کشور نیست.
متاسفانه از هر زاویه ای که به نقصان‌ها می‌نگریم به مدیریت‌ها ختم می‌شوند‌.
سازمان سینمایی برای خروج از شرایط موجود باید به این راه کارها توجه کند‌.
مدیران ارشاد و سازمان متاسفانه سال‌هاست که به این تذکر مهم توجه نمی‌کنند که این معاونت‌، کانونی برای رزومه‌سازی افراد منتقل شده از نهادهای دیگر نیست‌، بنابر این می‌بایست عزیزانی را که با نیت رزومه‌سازی به این سازمان تخصصی تشریف‌فرما می‌شوند را به محل کار قبلی خود بازگردانند‌.
این افراد باید بدانند که سازمان سینمایی کشور یک تشکیلات حرفه‌ای است و نه آموزشگاهی برای تربیت مدیر سینمایی‌…!!
مدیریت حاضر سینما نیز باید تعارف را کنار بگذارد و به طور شفاف اعلام کند که آیا توان لازم برای حرکت‌های بزرگ را دارد ؟ که خب اگر دارد همه ما منتظر تحول و دگرگونی اساسی شان در این سازمان می‌مانیم ، ولی اگر چنین توانی را ندارند پیشنهاد می‌شود تا دیر نشده سکان امور را به افراد حاذق و کاربلد دیگری بسپارند . قبل از اینکه این کشتی به گل بنشیند و عواقب غیر قابل جبرانی را شاهد باشیم .
اینکه در صحبت‌های خود مدام بر طبل حمایت از اصحاب سینما بکوبند‌، اما در عمل هیچگونه حرکتی دیده نشود را نمی توان از عملکردهای مثبت مدیریت سینما دانست ..!!
اگر هم که توان حرکت های بزرگ را دارند و ملزومات آن فراهم نیست‌، صریح و شفاف با اصحاب سینما گفت‌وگو کنند و توضیح دهند که مشکل کار کجاست تا پیگیری شود‌؟
مطمعناً اگر امروز مشکلات و سد راه مدیریتی خود را اعلام نکنند‌، فردای روز افکار عمومی و سینماگران، این نقصان‌ها را از چشم آنها خواهند دید‌.
پیشتر نیز گفته شده‌، میز مدیریتی سازمان سینمایی کشور‌، جایگاهی بسیار حساس است.
کسی که پشت چنین میز بزرگی می‌نشیند باید صاحب ایده‌، اندیشه و افکار بزرگ باشد و آنها را به کار ببندد و مدام نیز در مورد برنامه‌های تحول‌ساز خود با تکیه بر آرا و نظرات مشورتی اندیشمندان این حوزه روشنگری کند وگرنه با پرسشگری اصحاب رسانه روبرو خواهد بود .
وزیر فرهنگ کشور باید توضیح دهند که چرا در مقابل مطالبات اهالی هنر و سینما سکوت اختیار کرده اند؟
معنای این سکوت چیست‌؟
چرا وقتی در رسانه ها از گرفتاریهای هنرمندان و سینماگران صحبت می‌شود ، واکنشی از طرف ایشان مشاهده نمی‌شود؟
چرا تعداد‌، آمار و کمیت فیلم های شرکت کننده برای جشنواره ها برایشان اهمیت زیادی پیدا می‌کند ولی این سوال مطرح نمی‌شود که چرا فیلمسازان بزرگ کشور همچون بهرام بیضایی، ناصر تقوایی و یا بهمن فرمان آرا و بزرگ اندیشان دیگر در این جشنواره ها حضور ندارند!!
انچه می‌تواند فاصله بین اهالی هنر و دولتمردان حوزه فرهنگ کشور را بیشتر کند، نگاه‌های بی‌تفاوت به شخصیت‌های هنرمند و متفکر کشور است.
صرف نگرش آماری به جشنواره ها‌، بدون دقت نظر به چرایی عدم حضور اندیشمندان شاخص در این حوزه‌ها‌، نگاه ملی و مردمی به مقوله فرهنگ کشور محسوب نمی‌شود.
متاسفانه مدیران فرهنگ و سینمای کشور دقت کافی و لازم را در این گونه زمینه‌ها مبذول نمی‌کنند و در مطالبه گری ها نیز پاسخگوی هنرمندان نیستند‌؟
اگر هم در تلاش برای رفع گرفتاری‌ها هستند، چون تعامل و گفت‌و‌گوی متقابلی وجود ندارد‌، برداشت‌های متفاوتی ایجاد می‌شود‌.
باید پرسید چرا باب گفت‌وگو با اهالی هنر را باز نمیکنید تا معلوم شود در حال تلاش و فعالیت برای حل مشکلات هنرمندان هستید‌؟
سکوت و یا بی اعتنایی شما رفته رفته موجب سوتفاهم‌های بزرگی بین اصحاب هنر و مدیریت فرهنگ کشور خواهد شد.
کاش جناب آقای وزیر توضیح دهند که چرا با وجود اعلام گرفتاری اقتصادی هنرمندان، حداقل در شب یلدا خبری از کمک معیشت صندوق هنر نشد؟
اگر هم اعتباری برای چنین کمک‌هایی نبود چرا حداقل به طور شفاف به جامعه هنری کشور اعلام نکردند که صندوق هنر فعلا چنین توانی ندارد تا لااقل هنرمندان تکلیف خود را بدانند و قضاوت‌ها و برداشت‌های دیگری در مورد عملکرد وزارت ارشاد و مدیران این صندوق نداشته باشند؟!
نمی‌شود هم تاکید بر حمایت کنید و در ادامه سکوت و عدم حمایت…!!
مدیران وزارت ارشاد بدانند که اگر در مقابل برخی نقصان‌ها و کاستی‌ها و مطالبات هنرمندان در تمامی حوزه های هنری کشور بخواهند بیشتر از این سکوت اختیار کنند‌، قطعا سوءتفاهم‌های بزرگی را برای همگان ایجاد خواهند کرد که به نفع جامعه فرهنگی کشور نخواهد بود‌.
و اینکه توجه داشته باشند که هر مطلب و نقد و انتقادی نیز در ارتباط با مشکلات هنرمندان و سینماگران از طرف منتقدان و اصحاب قلم در رسانه ها انعکاس پیدا می‌کند‌، عملا مطالبات و خواسته‌های اکثریت اهالی هنر در این کشور بوده و با نگاه پژوهشی صورت می‌گیرد‌، بنابر این لازم است در همه زمینه‌ها برنامه‌های فرهنگی، حمایتی خود را با شفافیت تمام اعلام نموده و پاسخگو باشند.
همانگونه که در ابتدا گفته شد، این مطالبات و پیگیری‌‌ها تا زمان حصول نتیجه از طریق اصحاب رسانه ادامه خواهد داشت و اگر این عدم تعامل و سکوت و بی اعتنایی‌ها بخواهد تداوم داشته باشد، اصحاب قلم مجبور خواهند بود از مجاری دیگری به پیگیری مطالبات خود بپردازند و قطعا این بار سراغ نمایندگان ملت و کمیسیون فرهنگی مجلس و سایر دستگاه‌ها و حوزه های فرهنگی و مرتبط با ریاست جمهوری خواهند رفت.
اهالی قلم و مطبوعات در پیگیری‌های خود تعارفی با هیچ احدی ندارند و آنها برای نقد و انتقاد سازنده و شفاف‌سازی در جامعه از همه ظرفیت‌ها بهره گرفته و از هر نوع اهرم رسانه‌ای در کشور استفاده خواهند نمود.
جناب آقای وزیر بدانند که نمایندگان ملت در مجلس که منتخبین مردم هستند‌، به ایشان رای اعتماد داده‌اند، پس ایشان وظیفه دارند پاسخگوی خواسته‌‌های برحق هنرمندان باشند.
متاسفانه تاکنون هیچگونه پاسخ و شفاف‌سازی در مقابل خواسته‌ها و دغدغه‌های سینماگران و هنرمندان که در رسانه‌ها انعکاس پیدا می‌کند‌، نه از طرف مسئول سازمان سینمایی و نه از طرف وزیر فرهنگ کشور دیده نشده است؟
امید که با این یادآوری‌ ها و تذکرات مکرر و پیاپی که با هدف ارتقای سطح فرهنگ و سینمای کشور صورت می‌گیرد، شاهد اگاهی و پویایی بیشتری در حوزه فرهنگ و هنر و سینمای کشورمان باشیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *