10:32

شاعران در نشستی صمیمی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تاکید بر لزوم توجه به وضعیت شعر، خود را در جامعه هنری مظلوم دانستند.
به گزارش ایرنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آخرین روزهای تابستان ۱۴۰۰ و در روز شعر و ادب فارسی (۲۷ شهریور ماه)، در نشستی صمیمی به صحبت‌های شاعران و ادیبان گوش فرا داد.
این نشست که به میزبانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران در تالار وحدت برگزار شد، به گفته وزیر ارشاد، نشست آشنایی دولت رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی با شاعران بود.
ایوب دهقان کار مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در این نشست با ارائه گزارشی از عملکرد خانه کتاب و ادبیات ایران به اهمیت نگاه متفاوت به شعر و ادبیات تاکید کرد و نقش شاعران را تعالی بخشی در جامعه دانست.
رسالت شاعران همان شغل انبیاست چنانکه در سوره الرحمن در قرآن کریم خداوند می فرماید که انسان را خلق کردیم و به او بیان آموختیم، رسالت شاعران هدایت جامعه است چنان که همه بزرگان ما در قالب هنر نقش هدایتگری را بر عهده داشتند.
جواد محقق شاعر و پژوهشگر ضمن گرامیداشت روز بزرگداشت شهریار گفت: مسئله مهم رسیدگی به وضعیت شاعران و جزئیاتی در شعر و ادبیات است که به آن بی توجهی شده.
سعید بیابانکی شاعر و طنزپرداز با مطرح کردن مسئله فرسایش زبان فارسی که در سال های اخیر دغدغه همه ادیبان بوده است گفت: آنچه امروز جوانان می گویند یا می خوانند فارسی نیست و شبکه های اجتماعی تاثیر چشمگیری در ادبیات نسل جدید داشته است.
وی افزود: نسل امروز با ادبیات مانوس نیست و من پیشنهاد می کنم حمایت از تربیت نسلی از دانشجویان که شعر فارسی را در فضای مجازی برنامه ها و اپلیکیشن های جدید معرفی کنند در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بگیرد که مخاطب با ادب فارسی آشنا شود. فارغ از هر نگاه سیاسی شاعران خالقان ادب فارسی بودند و باید شناخته شوند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر وزارت ارشاد می تواند حلقه مشاورانی در حوزه شعر تشکیل دهد که در تصمیمات کلان فرهنگی بتوانند به مدیران کمک کنند.
افشین علا شاعر با بیان اینکه جمهوری اسلامی دوره خطرناکی را طی می کند، گفت: بعد از ۴۵ سال وقت آن است که به فرهنگ توجه بیشتری شود چرا که کوله بار مضاعف بر دوش داریم و اگر اشتباهی از ما سر بزند حیثیت ادبی ما زیر سوال خواهد رفت.
وی افزود: در تمام ادوار، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه ادبیات مظلوم واقع شده است، با این همه حضور ادیبان در عرصه نوع ایثار محسوب می شود.
علا خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شما به عنوان نماینده هنرمندان در دولت وظیفه دارید که از شاعران حمایت کنید. هر کدام از ما اگر شاعر آیینی هستیم یا شاعر انقلابی نسل دفاع مقدس باید هدف داشته باشیم. نظام ما بیش از آنکه محتوا محور باشد به کمیت ها توجه کرد.
من فکر می‌کنم که شاعران بهتر از سیاسیون با ریزبینی و نکته سنجی موضوعات را می‌فهمند و گذرگاه های مهم که نظام نیاز به آبرو دارد در صحنه حاضر می شوند. من خواهش می‌کنم شما نماینده شاعران انقلاب باشید که در تمام این سال ها کمتر دیده شده اند.
در بخشی از این نشست نیز تعدادی از شاعران در وقت اختصاص یافته به هر میهمان اشعار خود را خواندند.
محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با اشاره به اهمیت زبان فارسی در حفظ هویت ایرانی و نقش شاعران در این موضوع، گفت: شاعران در دوره‌های مختلف حافظان فرهنگ ایران بوده‌اند.
وی در مورد ارتباط هویت ایرانی با زبان فارسی گفت: بسیاری کشورها که امروز جهان عرب هستند، عربی نبودند و هویت خود را از دست داده اند؛ اما ایرانی ها با این که از دانش و زبان عربی استفاده کردند هویت خود را با زبان فارسی حفظ کردند. فردوسی، حافظ، سعدی، و دیگران، فرهنگ ما را زنده نگه داشتند و به نوعی شاعران ما حافظان فرهنگ ما بودند.
این نشست با سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پایان یافت.
در این نشست علاوه بر مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد چون احمد شالویی، رییس حوزه وزارتی و دبیر پیشین شورای پاسداشت زبان فارسی، ایوب دهقانکار، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، شاعرانی چون علی موسوی گرمارودی، علی انسانی، مرتضی امیری اسفندقه، ناصر فیض، رضا برقعی، جواد محقق، افشین علا، امید مهدی نژاد، فهیمه مستشار نظامی و… حضور داشتند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *