15:27

با آنکه پخش مستند «آقامرتضی» چند روزی است به پایان رسیده؛ ولی حاشیه‌ها دست ازسر این اثر برنمی‌دارند. حسین معززی‌نیا، مستندساز و محمدعلی شعبانی کارگردان مستند «انحصار ورثه» بار دیگر با مصاحبه و یادداشت اعتراض خود را نسبت به استفاده بدون اجازه از راش‌های قدیمی در این مستند اعلام کردند.

به گزارش ایرنا، حسین معززی‌نیا، مستندساز و فعال رسانه‌ای در گفت‌وگویی زنده در صفحه اینستاگرام خبرآنلاین نسبت به نحوه ساخت این مستند اعتراض کرد.

پایه و اساس مستند، پژوهش و تحقیق است

وی با بیان این که با مستندسازان مشکل شخصی ندارم، گفت: آنها به ۱۴۰ مصاحبه نیاز داشته‌اند و صد تایش را از دیگران برداشته‌اند. کسانی که با من گفتگو کردند هر کدام شرط و شروطی گذاشتند. مثلا گفتند بخشی از حرف‌هایمان پخش نشود یا این‌که در فلان بخش تردید داریم.

این مستندساز با بیان این که مشکل پیش‌آمده استفاده از راش فقط غیرقانونی بودن آن نیست توضیح داد: اصلا فرض کنیم این کار قانونی باشد. پس اخلاق و شرافت و انسانیت چه می‌شود؟ ما همه به حق‌الناس وفادار هستیم. پایه و اساس مستند، پژوهش و تحقیق است؛ نه این‌که دوربین بگذاریم مقابل هفت یا هشت نفر و تنها مصاحبه بگیریم. مصاحبه با یک سری آدم به معنای روایت قطعی و تاریخی نیست.

معززی‌نیا با اشاره به این که آوینی یک آدم سیاسی نبوده توضیح داد: هدف آوینی این نبود که یکی از احزاب در انتخابات پیروز شود و اصلا این کار را بلد نبود. اگر به مسعود بهنود هشدار می دهد، دغدغه او فرهنگی است و نه سیاسی. چون فکر می کند که مجله آدینه دارد انقلاب را منحرف می کند. نوشته های آوینی را با عینک سیاسی نخوانید. چون مساله اش فرهنگی است. او تا مرداد ۵۸ در تظاهرات شرکت نکرده و اصلا فرد انقلابی محسوب نمی‌شود.

ارتباط علیزاده و آوینی سندیت ندارد

وی تاکید کرد: کسانی که این مستند را ساختند سال‌ها پیش من را فریب دادند. آنها خاطراتی جمع کردند که منبع یک تحقیق بشود. ولی کلمه به کلمه چیزهایی که من گفتم تبدیل به داستانی خیالی با جملاتی نازل شد.

معززی‌نیا با تاکید بر این که در این برنامه، جعل تاریخی رخ داده است اظهار داشت: به نظرم، دقیقا برخلاف اندیشه، گفتار و رفتار آوینی، مسئله مهم این مستند، سر دعوای آشنای «خودی و غیر خودی» است. آوینی در سال آخر زندگی‌اش، آشکارا نشان داد که اصلا معتقد به این دسته‌بندی نیست.

وی افزود: نقل خاطرات از دیگران که به حریم خصوصی یک آدم مربوط است، کجایش سندیت دارد و درست است؟ در مورد آشنایی و ارتباط غزاله علیزاده و مرتضی آوینی که هر دو درگذشته‌اند، روایت‌های همکلاسی‌های این دو نفر ضد و نقیض است. آن وقت شما می‌روید سراغ دو سه نفر که روایت خودشان را دارند و شما آن را سند و قطعی می‌گیرید؟ ما هیچ فایل و تصویر و متن و … دیگری نداریم که روایت این‌ها در برنامه «آقامرتضی» را تایید کند.

یک سوال درباره آرشیو «روایت فتح»

محمدعلی شعبانی کارگردان مستند «انحصار ورثه» نیز در اینستاگرام، یادداشتی خطاب به احسان محمدحسنی رییس موسسه اوج منتشر کرد.

وی در این نامه مدعی شد که آرشیو «روایت فتح» دست کسانی افتاده که صلاحیت نگهداری آن را ندارند

شعبانی در این نامه پرسیده: چرا گفت‌وگوهایی که پر است از مسائل طبقه‌بندی شده باید دست یک سری بچه بیفتد که با آن کارهای هیجانی بکنند؟

به گزارش ایرنا، خانه مستند، هفته گذشته در واکنش به موج اول اعتراضات بیانیه‌ای منتشر کرد که در بخشی از آن آمده بود:‌ تحلیل این دوستان درباره شهید آوینی و تفاوت نگاه آنان با واقعیت‌های زندگی ایشان برای‌مان قابل درک است؛ ناراحتی آنان از تولید و پخش مستندی که تلاش کرده این شهید عزیز را به صورت دقیق و جامع روایت کند نیز قابل فهم است؛ آن چیزی که قابل درک نیست این همه تلاش برای توقیف و سانسور مستند آقا مرتضی است؛ اما چه اشکالی دارد که آنان فقط یک بار صبر کنند و اجازه دهند روایت شهید آوینی از انحصار آنان خارج شود و روایتی دقیق‌تر، جامع‌تر و متفاوت‌تر از روایت همیشگی برای نسل امروز بازگو شود.

پخش مستند ۷ قسمتی آقا مرتضی همزمان با ایام شهادت سیدمرتضی آوینی (۱۹ فروردین ۱۳۷۲) از یکشنبه ۱۵ فرودین از شبکه سه سیما آغاز شد. در مستند هفت قسمتی آقامرتضی مصاحبه با افرادی چون ابراهیم حاتمی‌کیا، رسول صدرعاملی، نادرطالب‌زاده، کیومرث پوراحمد، بهروز افخمی، مسعود نقیبی، مسعود فراستی، محمد آوینی، مریم امینی، شهریار زرشناس، محمد رجبی، یوسفعلی میرشکاک، امیرهوشنگ اردلان، قاسم بخشی، رضا برجی، محمدرضا شهیدی‌فر و فریدون جیرانی وجود دارد.

این مستند محصول سازمان هنری رسانه ای اوج و تولیدشده در خانه مستند انقلاب اسلامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *