19:03

بانی‌فیلم: مصطفی فرزانه فیلمساز ایرانی با نام هنری «فری فرزانه» که شهر کن فرانسه زندگی می‌کرد امروز درگذشت.
به گزارش خبرنگار بانی‌فیلم از پاریس، مصطفی فرزانه اولین کارگردان ایرانی است که با فیلم‌های مستند و کوتاهش در جشنواره‌های کن و ونیز شرکت کرد.
این هنرمند ایرانی که در زمینه ک نویسندگی و ترجمه هم فعالیت داشت، از دوستان و یاران نزدیک صادق هدایت نویسنده بزرگ ایرانی بود و مدت زیادی را در کنار او زندگی کرد.
مرحوم فرزانه کتابی نیز به نام «آشنایی با صادق هدایت» درباره صادق هدایت نوشته بود که بسیار مشهور است.
گفتنی‌ست که مرحوم فرزانه را در ایران بیشتر با نوشتن کتاب «آشنایی با صادق هدایت» می‌شناسند.
موفقیت‌های این کارگردان در عرصهٔ سینما نمود بیشتری از فعالیت نویسندگی‌اش پیدا کرده است.
این سینماگر با نام فری فرزانه در سه جشنواره مهم کن، ونیز و لوکارنو، اولین فیلمسازی ایرانی بود که در فستیوال‌های جهانی حضور یافته بود.
مصطفی فرزانه متولد سال ۱۳۰۸ در تهران بود. او در تمام نوشته‌هایش خود را شاگرد صادق هدایت که زمانی با او حشر و نشر داشته معرفی کرده به همین دلیل سه کتاب درباره‌ی هدایت (آشنایی با صادق هدایت، عنکبوت گویا، صادق هدایت در تار عنکبوت) را دربارهٔ او به نگارش درآورده است.
در شرح بیوگرافی این هنرمند در منابع اینترنتی آمده است: پدرش نوه میرزا رحیم فرزانه، از مترجمان دوره قاجار، و مادرش نوه آقارضا اقبال‌السلطنه، نخستین عکاس حرفه‌ای ایرانی، بود.
او از نوجوانی با مطبوعات همکاری می‌کرد. با معرفی دکتر سید صادق گوهرین با صادق هدایت آشنا شد و تا پایان عمر هدایت، دوست و مرید او بود.
مرحوم فرزانه در سال ۱۳۳۰ رمان «چاردرد» را که در زمان خود رمان نوینی محسوب می‌شد نوشت که اجازهٔ چاپ پیدا نکرد.
این نویسنده و سینماگر ایرانی، سال اول حقوق را در تهران، و پس از آن رشته‌های روان‌شناسی و مردم‌شناسی را در دانشگاه سوربن گذراند. او تحصیل در رشته حقوق را تا مقطع دکترای حقوق بین‌الملل در شهرهای پاریس و تولوز ادامه داد و سپس با بورس دولت فرانسه تحصیل در انستیتوی عالی سینمایی پاریس را آغاز و در رشته سینما از اآنجا فارغ التحصیل شد.
فرزانه از آن پس به ساخت فیلم‌های مستند، بیشتر دربارهٔ هنر ایران پرداخت…

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *