10:41

ایسیدورو راپونی طراح جلوه‌های مکانیکی فیلم‌های بزرگی چون «ای. تی.»، «بیگانه» و «کینگ کونگ»، بر اثر نارسایی احتقانی قلب درگذشت.
به گزارش ایرنا از ورایتی، راپونی در سن ۷۶ سالگی و در یک مرکز بازپروری از دنیا رفت.
این طراح جلوه‌های مکانیکی در سال ۱۹۴۵ در شهر فروزینونه ایتالیا متولد شد و کار خود را به‌عنوان دستیار یک طراح جلوه‌های ویژه به نام کارلو رامبالدی آغاز کرد. راپونی تا سال ۱۹۷۵ که به لس‌آنجلس نقل‌مکان کرد تا در ساخت نسخه بازسازی شده فیلم کینگ‌کونگ (۱۹۷۶، جان گیلرمین) همکاری کند، همراه رامبالدی روی چند فیلم ایتالیایی کار کرد. وی در ادامه برای ساخت چند فیلم دیگر در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ از جمله برخورد نزدیک از نوع سوم (۱۹۷۷، استیون اسپیلبرگ) و بیگانه (۱۹۷۹، ریدلی اسکات) با رامبالدی کار کرد. راپونی همچنین یکی از طراحان و مجریان اصلی انیماترونیک موجودات بیگانه در فیلم ای. تی. ، موجود فرازمینی (۱۹۸۲ ، استیون اسپیلبرگ) نیز بود.
این هنرمند ایتالیایی در دهه ۱۹۷۰ میلادی با همکاری در ساخت فیلم‌هایی چون طرح علمی من و ترون کار خود را به‌عنوان طراح جلوه‌های مکانیکی در تولیدات دیزنی آغاز کرد. وی برای فیلم کودک: راز افسانه گمشده چند دایناسور از جمله یک برونتوزاروس با ۲۱ متر طول و ۷ متر عرض، طراحی کرد و به حرکت درآورد.
از دیگر فیلم‌هایی که راپونی در طول فعالیت هنری خود به‌عنوان طراح مکانیکی در آنها همکاری کرده بود می‌توان به پدرخوانده ۳، مسیر سبز، رستگاری شاوشنگ و هوانورد اشاره کرد. آخرین فیلمی که وی قبل از بازنشستگی روی آن کار کرد، فیلم آرگو به کارگردانی بن افلک بود که در سال ۲۰۱۲ برنده اسکار بهترین فیلم سال شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *