18:26

غاده حجاوی رئیس شورای جهانی صنایع‌دستی، شامگاه پنجشنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

به گزارش ایرنا از میراث آریا، علت مرگ غاده حجاوی ابتلا به ویروس کووید ۱۹ عنوان شده است. رئیس شورای جهانی صنایع‌دستی بارها به‌منظور بررسی وضعیت شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی قبل و بعد از ثبت آن‌ها به کشور ما سفر کرده بود.

غاده حجاوی که اصالتا اهل کشور کویت است، علاقه زیادی به صنایع‌دستی و ظرفیت‌های موجود آن در ایران داشت.

او در سفر به ایران با حضور در شهرها و استان‌های مختلف کشورمان از جمله، مشهد، ملایر، زنجان، روستای قاسم آباد گیلان و … ضمن بررسی ظرفیت‌های ایران در حوزه صنایع‌دستی نقش مهمی در ثبت جهانی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی ایران داشته است، به گونه‌ای که در حال حاضر ایران با ۱۴ شهر و روستای جهانی رتبه اول را در تعداد ثبت جهانی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی در دنیا دارد.

غاده حجاوی ارتباط تنگاتنگی با مسئولان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشورمان و نیز هنرمندان شهرها و روستاهای مختلف ایران داشت و همواره به‌عنوان یکی از حامیان صنایع‌دستی ایران از او نام برده می‌شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با صدور پیامی درگذشت غاده حجاوی رئیس شورای جهانی صنایع‌دستی را تسلیت گفت.

در متن پیام دکتر علی اصغر مونسان آمده است: «شیوع بیماری کرونا تاکنون تألمات زیادی را بر جامعه جهانی تحمیل کرده و موجب فقدان شمار قابل توجهی از هم‌نوعانمان در سراسر جهان شده است. در این میان درگذشت سرکار خانم غاده حجاوی رئیس فقید شورای جهانی صنایع‌دستی، خبری اندوه‌بار برای همه کسانی است که شاهد تلاش‌ها و فعالیت‌های ارزشمند آن زنده‌یاد در جهت اعتلا و ارتقای جایگاه صنایع‌دستی در نظام بین‌الملل بوده‌اند.

او در دوران فعالیت خود با نگاه ویژه به هنرهای اصیل و صنایع‌دستی مردمان جای‌جای این کره خاکی و جدیت در توسعه، ترویج و حمایت از دست‌ساخته‌های هنرمندانه بشری، گام‌های استواری در جهت تأمین اهداف شورای جهانی صنایع‌دستی برداشت.

زنده‌یاد غاده حجاوی همواره دارای ارتباط اثربخشی با کشورهای اعضای شورای جهانی صنایع‌دستی بود و در این میان با آگاهی از ظرفیت‌های منحصر به فرد صنایع‌دستی ایران تعاملی سازنده با وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی داشت که دستاورد آن، شناساندن هر چه شایسته‌تر هنر اصیل ایرانی و کسب رتبه اول کشورمان در تعداد ثبت جهانی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی بود.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به خانواده و بازماندگان وی و اعضای محترم شورای جهانی صنایع‌دستی، امیدوارم مسیر ارزنده او با انتخاب جانشینی شایسته و در سایه همکاری و همراهی اعضای شورای جهانی صنایع‌دستی ادامه یابد.»

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور و معاون غرب آسیای منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی، نیز با صدور پیامی درگذشت غاده حجاوی رئیس این شورا را تسلیت گفت.

در متن پیام تسلیت پویا محمودیان آمده است: «در گذشت رئیس محترم شورای جهانی صنایع‌دستی سرکار خانم دکتر غاده حجاوی، موجب تاثر و تالم فراوان شد.

در صبح سیزدهم فروردین خبر تلخ و غم انگیز در گذشت این بانوی بزرگ که در راستای تعالی صنایع‌دستی در جهان زحمات زیادی کشیدند، همه ما را در بهت و اندوه فراوان فرو برد.

عشق، روحیه، انگیزه و پشتکار او مثال زدنی و همکاری صمیمانه و تلاش‌های او برای ارتقای جایگاه صنایع‌دستی جمهوری اسلامی ایران در جهان بسیار ارزشمند و قابل تقدیر بود.

او قلبا و عمیقا به صنایع‌دستی ایران باور داشت و در سفرهایی که به ایران داشت عمده وقتش را با هنرمندان و صنعتگران می‌گذراند و بسیار ایران و هنرمندان این کشور را دوست می‌داشت، صد دریغ و افسوس که دیگر نیست.

چهره بشاش و لبخند همیشگی‌اش از یادمان نخواهد رفت و نام او همواره به نیکی در خانواده صنایع‌دستی ایران باقی خواهد ماند.

با توجه به همراهی‌های بی دریغ و تلاش‌هایی که او برای معرفی و توسعه صنایع‌دستی ایران در جهان در طی سال‌های گذشته داشت، همواره یادآور یکی از همراهان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و فقدان و نبود این بانوی توانمند برای تمامی جامعه هنرمندان قطعا خلأ بزرگی محسوب خواهد شد.

اینجانب این ضایعه را به خانواده محترم ایشان و جامعه صنایع‌دستی جهان تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند بزرگ برای آن مرحومه، رحمت و غفران الهی مسئلت دارم. خدایش بیامرزد و در بهشت برین جایگاهش باد.»

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *