9:26

گروهی از فعالان اهل آسیا به دلیل تمسخر لهجه آسیایی در «پیتزا لیکوریس» خواستار تحریم این فیلم از سوی جوایز و جشنواره‌های سینمایی شدند.
به گزارش ایرنا از ان‌بی‌سی نیوز، گروهی از فعالان آسیایی- آمریکایی از جشنواره‌ها و جوایز سینمایی خواستند فیلم پیتزا لیکوریس، جدیدترین ساخته پل توماس اندرسن، را به دلیل استفاده از لهجه آسیایی ساختگی تحریم کنند.
در این فیلم یک صاحب رستوران سفیدپوست با بازی جان مایکل هیگینز، با همسر ژاپنی خود به یک لهجه آسیایی قلابی و تمسخرآمیز صحبت کرده و در یک سکانس دیگر با همسر ژاپنی جدید خود نیز این شوخی را تکرار می‌کند.
اگرچه فیلم پیتزا لیکوریس نقدهای مثبتی دریافت کرده و فصل جوایز را تا به امروز دست پر پشت سر گذاشته، برخی منتقدان و سینمادوستان در شبکه‌های اجتماعی از این فیلم به دلیل به تصویر کشیدن نژادپرستی آن هم بدون هیچ عکس‌العملی از سوی بازیگران، انتقاد کرده‌اند.
شبکه اقدام رسانه‌ای برای آمریکایی‌های آسیایی تبار روز ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) در بیانیه‌ای گفت: به دلیل نژادپرستی اهمال‌گرایانه‌ای که در فیلم پیتزا لیکوریس وجود دارد، شبکه اقدام رسانه‌ای برای آمریکایی‌های آسیایی تبار اعتقاد دارد فیلم پل توماس اندرسن شایسته نامزدی در شاخه‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردان، یا بهترین فیلمنامه غیراقتباسی نیست و از دیگر انجمن‌های منتقد فیلم می‌خواهد در فصل جوایز سینمایی این فیلم را نادیده بگیرند.
این گروه با اشاره به افزایش جرایم نفرت محور علیه آسیایی‌ها در جریان همه گیری کرونا، ادامه داد: بمباران کردن این فیلم با نامزدی‌ها و جوایز، تمسخر آشکار آسیایی‌ها در این کشور (آمریکا) را عادی سازی کرده و این پیام را می‌فرستد که مسخره کردن آن‌ها اشکالی ندارد.
به گفته این گروه، صحنه‌های چندش‌آور مذکور هیچ کمکی به پیشبرد داستان فیلم نمی‌کنند و تنها بر این ایده اشتباه که آمریکایی‌های آسیایی‌تبار ارزش کمتری دارند و برای همیشه بیگانه و خارجی می‌مانند، صحه می‌گذارد.
براساس آماری که در ماه اکتبر (مهر- آبان ۱۴۰۰) توسط اف بی آی منتشر شد، جرائم نفرت محور علیه آسیایی‌ها در سال ۲۰۲۰ بیش از ۷۳ درصد افزایش یافت.
فیلم پیتزا لیکوریس به کارگردانی پل توماس اندرسن و بازی آلانا هایم و کوپر هافمن ۲۶ نوامبر (۵ آذر) اکران شد. داستان این فیلم درباره زندگی دو شخصیت است که در دهه ۱۹۷۰ میلادی در دره سن فرناندو بزرگ شده و زندگی می‌کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *