13:07

اولین دوره «خوانش معاصر از متون کلاسیک» با حضور چهار پژوهشگر ادبیات کلاسیک در موسسه هنر فردا برگزار می‌شود.
به گزارش رسیده، در این دوره که با هدف آشنایی شرکت‌کنندگان با متون ماندگار نثر و نظم و ایجاد ارتباط میان محتوای این آثار با زندگی امروز برگزار می‌شود، چهار کتاب شاهنامه، تاریخ بیهقی، خمسه حکیم نظامی گنجوی و منطق‌الطیرعطارنیشابوری مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت.
ابوالفضل خطیبی (شاهنامه)، محمد دهقانی (تاریخ بیهقی)، مهدی محبتی (منطق‌الطیر) و مریم مشرف (خمسه نظامی) از استادان این دوره هستند. این کارگاه در 16 جلسه برگزار می‌شود و هرکتاب در چهار جلسه مورد تحلیل قرار خواهد گرفت.
ابوالفضل خطیبی، شاهنامه‌پژوهش و پژوهشگر ادبی، در جلسات شاهنامه‌خوانی جدا از آنکه به فردوسی و هنرش، یعنی کتاب شاهنامه می‌پردازد، نگاهی خواهد داشت به جامعه عصر او و همچنین رمز و راز جاودانگی این اثر سترگ. تاثیر شاهنامه برشاعران ونویسندگان ایرانی از آغاز تا امروز، هویت ایرانی در شاهنامه، نقالی و بیت‎‌های الحاقی از دیگر عناوین جلسات شاهنامه‌خوانی خواهد بود.
محمد دهقانی، پژوهشگر و منتقد ادبی نیز با مروری کلی بر تاریخ ایران در زمانه بیهقی، به اهمیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی این کتاب خواهد پرداخت. در این جلسات همچنین چند بخش مهم تاریخ بیهقی روخوانی و تحلیل خواهد شد.
جایگاه عطار در عرفان ایرانی، شیوه درست برخورد با آثار عطار، هفت وادی عطار و ارتباط آن با انسان معاصر و نقد و تحلیل شکل و محتوای منطق‌الطیر از موضوعاتی است که مهدی محبتی، عرفان‌پژوه و پژوهشگر ادبی در جلسات منطق‌الطیر مورد بحث قرار خواهد داد.
مریم مشرف، پژوهشگر و استاد ادبیات فارسی نیز در جلسات خمسه نظامی، با اشاره به مفهوم عدالت و بنیان‌های جامعه عدالت‌محور در اندیشه‌های نظامی به تحلیل نگاه نظامی به مساله قدرت و جامعه می‌پردازد. نظامی و روانشناسی عشق، بحثی در اطوارعشق و احوال عاشقان در خسرو وشیرین و لیلی و مجنون، تقابل پارسایی و اروتیسم در هفت پیکر، جایگاه زن در داستان‌ها و شگردهای قصه‌گویی عطار از دیگر عناوین این جلسات خواهد بود.
علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا انجام ثبت‌نام می‌توانند به نشانی اینترنتی http://arttomorrow.org مراجعه کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *