11:46

یک آهنگساز و مدرس شناخته شده حوزه موسیقی با اشاره به شرایط این سال‌های آموزش موسیقی در کشورمان از به روز بودن دانش و آگاهی معلمان این حوزه سخن گفت.
رامین بهنا آهنگساز و مدرس حوزه موسیقی در گفت‌وگو با مهر درباره فعالیت آموزشگاه‌های موسیقی گفت: استادان باید پشتکار و تلاش را به هنرجویان آموزش دهند نه اینکه آن‌ها را دلزده کنند. معلم باید نقاط قوت و ضعف هر هنرجو را بشناسد و براساس آن پیش رود. در آموزش راه نشان دادن به هنرجو اهمیت ویژه‌ای دارد.
این نوازنده پیانو درباره وضعیت آموزش ساز پیانو گفت: در حال حاضر نسبت به سال‌های اخیر تهیه ساز پیانو برای هنرجویان واقعاً سخت شده است زیرا هزینه ساز از سه سال پیش تا امروز بیست برابر شده است یعنی پیانویی را که یک هنرجو ۱۲ میلیون تومان می‌خرید الان مجبور است برای همان ساز ۲۰۰ میلیون تومان بپردازد. هزینه سازها واقعاً نجومی و عجیب و غریب شده است. این در حالی است بسیاری از این سازها قبلاً وارد شده ولی نمی‌دانم چرا از یک هنرمند این هزینه‌های کمر شکن را دریافت می‌کنند.
این آهنگساز با اشاره به بخش دیگر سیر غلط سیستم آموزش موسیقی در کشور اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از کسانی که تدریس می‌کنند واقعاً معلم نیستند کما اینکه سیستم آموزشی ما هم بسیار قدیمی و ضعیف است. به عنوان مثال در همین آموزش و پرورش که رشته موسیقی را تدریس می‌کنند، بسیاری از دروس مدارس به روز نشده و اساتید از سیستم آموزش قدیمی استفاده می‌کنند در صورتی که وقت آن رسیده است که از متدهای جدید استفاده کنند. متاسفانه در این چارچوب درصد کمی از معلمان از متد به روز استفاده می‌کنند و این وظیفه معلم است که در ابتدا خودش از نظر سیستم آموزشی به روز شود و بعد به هنرجویان آموزش دهد.
بهنا افزود: بسیاری از اساتید هزینه‌های بالایی را برای آموزش دریافت می‌کنند که در شرایط بد اقتصادی امروز خانواده‌ها نمی‌توانند این هزینه‌ها را پرداخت کنند در نتیجه مجبور می‌شوند از آوردن بچه‌های خود به کلاس‌های آموزشی صرف نظر کنند. هنرجویان امروزی واقعاً باهوش هستند و عجله دارند که در موسیقی پیشرفت کنند ولی زمانی که با یک سیستم کند مواجه می‌شوند واقعاً دلسرد و سرخورده می‌شوند و به همین دلیل ما بسیاری از هنرجویان با استعداد را از دست می‌دهیم زیرا نمی‌توانیم درست به آنها آموزش دهیم.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به معضل چشم و هم چشمی‌های خانواده‌ها در حوزه‌های تربیتی و تعلیمی فرزندانشان به عنوان یکی دیگر از معضلات حوزه آموزش در موسیقی اشاره کرد و گفت: معضل دیگر چشم و هم چشمی خانواده‌ها است که اجازه نمی‌دهند بچه راهش را پیدا کند زیرا از صبح تا شب کلاس‌های مختلف می‌رود و در این بین نمی‌تواند تشخیص دهد که کدام راه را می‌خواهد ادامه دهد. باید بپذیریم که استعدادیابی به این شیوه نیست. بچه‌های امروزی از سیستم ناقص آموزش خسته شده‌اند و باید شرایطی فراهم شود تا اساتید به روز شوند و خانواده‌ها اجازه دهند فرزندانشان خودشان راهشان را پیدا کنند.
بهنا افزود: وظیفه همه اساتید این است که نحوه آموزش کشورهای اروپایی را مورد بررسی قرار دهیم. متد آموزشی موسیقی که برای ۸۰ سال پیش است باید تغییر کند یعنی الان باید به نحوی آموزش دهیم که هنرجویان زودتر به نتیجه برسند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *