19:15

عصر روز گذشته جمعه 26 آذر ماه آیین اختتامیه پنجاه و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف این جشنواره، در سینما فلسیطین برگزار شد.
به گزارش رسیده، در این مراسم که با حضور خانواده شهید دانش آموز علی لندی، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی کشور، حسن ملکی معاون وزیر و ریاست سازمان پژوهش آموزش و پرورش، معاونان، مدیران حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش، اعضای هیأت داوران و هیأت انتخاب جشنواره پنجاه و یکم، هنرمندان، فیلمسازان، علاقمندان، معلمان و دانش آموزان فیلمساز حضور داشتند.
رئیس سازمان سینمایی کشور طی سخنانی، ضمن قدردانی از تلاش های وزارت آموزش و آموزش و دست اندرکاران جشنواره فیلم رشد گفت: خوشحالم که امشب در مراسم اختتامیه پنجاه و یکمین جشنواره فیلم رشد در جمع مدیران و معلمان، وزیر محترم آموزش و پرورش، دبیر جشنواره، شورای برگزاری، هیات های انتخاب، فرهیختگان و هنرمندان و اهالی رسانه و خانواده معزز شهدا حضور دارم.
وی افزود: جشنواره بین‌المللی فیلم رشد یکی از مهمترین جشنواره‌های سینمایی و تصویری کشور است. این جشنواره زمانی جزء ده جشنواره مطرح علمی و پژوهشی در دنیا به حساب می‌آمد. در یک برهه زمانی یکی از مهمترین جشنواره‌های آسیایی بود و تمام فیلمسازان منطقه و آسیا برای حضور در این جشنواره اشتیاق داشته‌اند.
محمد خزاعی ادامه داد: سال‌هاست برحسب حمایت‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش این جشنواره دچار فراز و نشیب عدیده‌ای شده است. البته دکتر ملکی در این سالها همت کرده‌اند تا جشنواره را سرپا نگه دارند اما واقعیت این است که اهتمام جدی یا شناخت کافی یا عدم آشنایی نسبت به جایگاه و کارکردهای جشنواره باعث شده در این زمینه سرمایه گذاری کمتری انجام شود. از این فرصت استفاده می‌کنم و از وزیر آموزش و پرورش درخواست دارم تا این جشنواره دوباره احیا شود و مانند سالهای گذشته بتواند در فضای آموزشی و فرهنگی کشور و عرصه بین‌الملل تاثیرگذار باشد.
رئیس سازمان سینمایی در خصوص اهمیت جشنواره بین‌المللی فیلم رشد در منطقه گفت: ده سال پیش در سفر کاری که به ترکیه داشته‌ام، از بنده خواستند که نحوه و متد برگزاری جشنواره رشد را در اختیار آنها بگذارم تا جشنواره‌ای با این ابعاد در منطقه و عرصه بین‌المللی برگزار کنند. نباید از کاربرد و اهمیت چنین جشنواره مهمی در منطقه و جایگاه آن در عرصه جهانی غافل شویم که این غفلت باعث تسخیر این جایگاه توسط کشورهای همسایه می‌شود.
به گفته وی، جشنواره رشد یک امانت است. 50 سال است که دست به دست می‌چرخد و امروز شما به عنوان وزیر آموزش و پرورش و من در جایگاه سازمان سینمایی باید تلاش کنیم شور و حرارت، تاثیرگذاری و جایگاه این جشنواره در منطقه، آسیا و جهان برگردد.
خزاعی ضمن بیان این مطلب که ما سرمایه مهمی چون دانش آموزان در وزارت آموزش و پرورش داریم، خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: درخواست می کنم در وزارت آموزش و پرورش کارگروهی با عنوان “کارگروه سینما” تشکیل شود تا برای حمایت از فیلم‌های مناسب دانش آموزان و سرمایه گذاری در این زمینه، برنامه نویسی جدی داشته باشیم. ما سرمایه عظیم و ارزشمندی چون دانش آموزان در آموزش و پرورش داریم که می‌توانند مشوق خوبی برای فیلمسازان در عرصه سینمای کودک و نوجوان باشند. خانواده‌های ما باید با فراغ بال به دیدن فیلمها بنشینند و نگران نباشند که فیلم مناسب کودک و نوجوان است یا نه.
وی خاطرنشان ساخت: اگر ما و شما دست به دست هم دهیم و شرایط را برای تولید آثار در این زمینه فراهم کنیم، در سال های آتی شاهد خلق فیلم‌های خوب و مناسب در حوزه کودک و نوجوان خواهیم بود.
رئیس سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه «جشنواره بین المللی فیلم رشد متد بروزی است برای آموزش» اضافه کرد: اگر متوجه کارکردهای علمی، پژوهشی و آموزشی این جشنواره شویم قطعا در آینده سیستم آموزشی کشور تحت تاثیر همین رویکرد، دیدگاه و مسیر خواهد بود.
وی اظهار داشت: جشنواره بین‌المللی رشد ریشه دار و قوام یافته است و با توجه به پیشینه آن و سر و کارش با نسل نوجوان و جوان توان و ظرفیت گفتمان سازی و تولید تفکر را دارد و به شدت در فرهنگ سازی و الگودهی می‌تواند موثر باشد.
خزاعی با بیان اینکه رشد بستر بروز استعداد و کشف و تربیت و پرورش نیروهای خلاق است تصریح کرد: جشنواره رشد کارکرد دو گانه دارد: هم می‌تواند با عنصر سینما به ارتقای آموزش کمک کند و هم می تواند به تربیت فیلمسازی دغدغه مند یاری رساند.
وی افزود: سینمای ایران به تاسی از بیانیه گام دوم انقلاب نیازمند بازسازی ساختارهاست و در این راه جوانان می‌توانند کمک‌کنند. همان نسلی و قشری که جشنواره رشد با آن سروکار دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *