22:54

اسماعیل شنگله بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون، خاطره جالبی از بازی در سریال «عطر گل یاس» تعریف کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، از آخرین فعالیت هنری اسماعیل شنگله در عرصه بازیگری سال‌ها می‌گذرد. این هنرمند پیشکسوت سال‌هاست که در شمال کشور ساکن است و گوشه عزلت گزیده. شنگله در سریال «عطر گل یاس» ایفای نقش کاراکتر منفی اثر یعنی «شازده» را بر عهده دارد. شازده، ارباب‌زاده‌ای است که عمری را به بطالت گذرانده و از تلاش دیگران ارتزاق کرده. این بازیگر تاکید می‌کند برای چگونگی ایفای نقش شازده جلسات متعددی با مرحوم بهمن زرین پور به عنوان کارگردان سریال عطر گل یاس داشته است. او همچنین تصریح می‌کند با دیدن بازپخش سریال به خودش می‌گوید که چرا در همه فیلم‌ها و سریال‌ها به جای خودش صحبت نکرده است و دوبلور‌ها این وظیفه را به عهده داشته اند؟

به باور شنگله، خود بازیگر بهتر می‌تواند حس و حال نقش را درک کند و در کلام بیاورد. شنگله داشتن فرصت کافی برای ساخت سریال در گذشته را از جمله دلایل جذابیت مجموعه‌های نمایشی قدیمی ذکر می‌کند. او همچنین حضور همزمان بازیگران در دو یا چند پروژه را یک آسیب و عامل پایین آمدن کیفیت کار برمی شمرد.

بازیگر عطر گل یاس با اشاره به استقبال از این سریال در سال‌های گذشته می‌گوید اشتیاق و اقبال نسل جوان به سریالی که ۳۰ سال از زمان ساختش می‌گذرد، برای خودش هم خیلی جالب است. آوای فاخته، روز‌های زندگی، محاکمه، روشن‌تر از خاموشی، سال‌های خاکستری، خانه‌ای در تاریکی، سال‌های برف و بنفشه و سال‌های ابری از جمله سریال‌هایی است که شنگله در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته است.

سریال «عطر گل یاس» به کارگردانی و نویسندگی مرحوم بهمن زرین پور به تازگی روی آنتن شبکه آی فیلم بود. به همین بهانه گفت و گویی داشته ایم با اسماعیل شنگله بازیگر نقش شازده در این اثر جذاب و خاطره انگیز.

_ آقای شنگله مدتی است که کم کار هستید و شما را در فیلم و سریال ندیده ایم؟

مشغول مداوا هستم. مبتلا به سرطان بودم که خوشبختانه مداوا شد. یک عمل سنگین داشتم و در حال حاضر دوران درمان بیماری و نقاهت را می‌گذرانم.

_ بیننده سریال عطر گل یاس از شبکه آی فیلم بودید؟

نه، متاسفانه نتوانستم ببینم.

_ خاطره جالب و ناگفته‌ای از بازی در این سریال دارید؟

۳۰ سال از آن روز‌ها گذشته و چندان حضور ذهن ندارم. یادم می‌آید در سکانس بیمارستان قرار بود آقای زنجانپور در بخش آی سی یو بستری باشد و تمام دستگاه‌ها هم به ایشان وصل شود؛ اما می‌ترسید و حاضر نمی‌شد این کار را انجام دهد. بالاخره راضی‌اش کردیم و تمام دستگاه‌های پخش آی سی یو به شکل نمادین به ایشان وصل شد. با شروع فیلمبرداری، ناگهان و به شکل ناخواسته این دستگاه‌ها شروع به کار نمود و آقای زنجانپور از روی تخت بلند شد و فرار کرد.

_ درباره نقش خودتان در سریال صحبت می‌کنید. شما در عطر گل یاس نقش یک شازده را به عهده داشتید.

این نقش را دوست داشتم و برای خودم خیلی جذاب بود. با دوستان درباره این نقش خیلی بحث و حرف داشتیم و در نهایت، به چیزی رسیدیم که در سریال می‌بینید.

_ پیش از این بازپخش عطر گل یاس را دیده بودید؟

بله.

_ تماشای دوباره این سریال پس از سال‌ها چقدر برای خودتان جذابیت و لطف دارد؟

اولین چیزی که به خودم می‌گویم این است که چه اشتباهی کردم در بازیگری به جای خودم صحبت نمی‌کردم و دوبلور‌های دیگری به جایم حرف می‌زدند. خود بازیگر خیلی بهتر می‌تواند حس و حال نقش را درک کند و در کلام بیاورد.‌ ای کاش دوبله نقش هایم با خودم بود. از سوی دیگر، دیدن دوستانی که دیگر در میان ما نیستند باعث افسوس و ناراحتی ام می‌شود.

_ استقبال مردم از سریال چگونه بود، به خصوص در نمایش اولیه در سال ۱۳۶۹؟

آن موقع که مردم استقبال فوق العاده‌ای از سریال داشتند.

_ دلایل این استقبال را در چه می‌بینید؟

سریال متن درستی داشت. از سوی دیگر، گروه خیلی خوبی دور هم جمع شده و با هم هماهنگ بودند. فرصت کافی برای ساخت سریال هم داشتیم. مثل امروز نبود که همه کار‌ها عجله‌ای باشد.

_ به نظرتان چرا سریال‌هایی مثل عطر گل یاس در قیاس با آثار نمایشی جدید جذاب‌تر و ماندگارتر به نظر می‌رسند؟

شرایط تفاوت کرده است. آن زمان این تعداد شبکه نداشتیم. الان شبکه‌ها هر شب چهار سریال را برای پخش آماده دارند. این حجم کار طبیعتا بر روی کیفیت اثر می‌گذارد. آن زمان پخش سریال‌ها به شکل هفتگی بود و گروه‌های سریال ساز فرصت کافی برای ساخت داشتند. حتی بازیگران هم فقط یک پیشنهاد را قبول می‌کردند و فقط سر یک سریال بودند. الان شرایط تفاوت کرده و بازیگر همزمان در چند پروژه حضور دارد. خودم شاهد بودم آقایی که تازه وارد کار بازیگری شده بود در دو کار دیگر هم حضور داشت و وقتی سر پروژه ما می‌آمد فقط کار را سمبل می‌کرد. توبه کار شدم که چرا در این پروژه بازی می‌کنم. معلوم است وقتی بازیگر به دلیل تأمین درآمد و خرج زندگی یا به هر علت دیگری همزمان در چند فیلم و سریال بازی می‌کند، نتیجه کار ماندگار نمی‌شود. البته این اواخر سریال‌هایی را از تلویزیون دیده ام که واقعا جذاب بوده اند و مخاطبان زیادی داشته اند.

_ سریال عطر گل یاس علیرغم همه نقاط قوتی که از آن بهره می‌برد، به لحاظ شخصیت پردازی کاراکتر‌ها دچار یک نوع خط‌بندی است. مثلاً شازده و اکثر اعضای خانواده محمود جزو شخصیت‌های منفی هستند و خانواده عباس در زمره کاراکتر‌های مثبت.

خدا رحمت کند بهمن زرین‌پور را. خیلی برای نقش‌ها وقت می‌گذاشت. فرصت داشتیم و می‌نشستیم و درباره نقش صحبت می‌کردیم. نقش را بالا و پایین می‌کردیم و به یک نتیجه نهایی می‌رسیدیم. مثل الان نبود که ضبط شروع می‌شود، اما تو هنوز درباره نقش مقابلت اطلاع کافی نداری. در آن سال‌ها دو بازیگری که با هم بازی داشتند درباره نقش شان بحث می‌کردند و از نگاه هم مطلع می‌شدند و در نهایت به یک تصمیم نهایی می‌رسیدند. درباره نقش شازده باید بگویم او دچار یک عقده روانی بود، چرا که حق خودش را ضایع شده می‌دید و اعتقاد داشت هرچه محمود دارد، باید به او می‌رسیده است و برای اینکه جلوی ارتباط محمود با برادرش را بگیرد، نقشه قتل او را می‌کشید. طبیعی است این کاراکتر منفی باشد.

_ مخاطب شبکه آی فیلم هستید؟

بله، سریال‌های خاطره انگیز را از این شبکه می‌بینم. به هر حال کسانی که در این سریال‌ها بازی داشته اند می‌توانند نقاط قوت و ضعف خودشان را ببیند و ارزیابی کنند. برایم جالب است که سریال‌های قدیمی اینقدر طرفدار دارند. شاید در بقیه دنیا اینقدر مشتاق سریال متعلق به ۳۰ سال قبل نباشند. البته کار بازیگران جدید را که می‌بینم به آن‌ها نمره ۱۰۰ می‌دهم. به نظرم این جوانان خیلی پیشرفت کرده اند و واقعا آینده روشنی دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *