غمگین‌ترین روزم کشته شدن چهار همکارم در شهرک سینمایی بود

14:23

برنده سیمرغ بلورین جلوه‌های ویژه چند دوره جشنواره فیلم فجر گفت: غمگین‌ترین روز زندگی من روزی است که با جسد چهار عزیز در شهرک دفاع مقدس روبه رو شدم و این چنین تجربه‌های تلخ را در سینما داشتم.
محمدرضا شرف‌الدین عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر امسال که در جشنواره فیلم مقاومت هم حضور دارد، در گفت وگو با ایرنا به عسلویه اظهار داشت: من قریب به اتفاق تمام فیلم‌های دفاع مقدس و جلوه‌های ویژه آنها را دیده‌ام. جلوه‌های ویژه میدانی آثاری چون کیمیا، مزرعه پدری، قارچ سمی و انسان و اسلحه کامل‌ترند و نقص کمتری دارند. حتی اطلاع دارم که برخی از این فیلم‌ها مورد بازبینی و مطالعه برخی کارگردان‌ها و مدیران جلوه‌های ویژه برای دیگر پروژه‌ها قرار گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: فیلم انسان و اسلحه که در سال ۶۵ ساخته شد، پلان مهم رزم تانک دارد که وقتی تمام شد و کارگردان کات داد ادعایی کردم و گفتم شاید دیگر هرگز این پلان در سینمای ایران تکرار نشود و اگر هم بخواهد تکرار شود شاید تا ۳۰ سال آینده امکان پذیر نباشد که تا به امروز در هیچ فیلمی هر چند خوب با تولیدات سنگین جلوه‌های ویژه، چنین فصلی تکرار نشده و آن کارها استثنایی بود. امروز هم با وجود این که توانش را دارم اما دیگر حاضر به تکرار چنین صحنه‌هایی نیستم.
برنده سیمرغ بلورین جلوه‌های ویژه جشنواره فیلم فجر برای آثاری چون کانی مانگا، انسان و اسلحه، هور در آتش، کیمیا ، مزرعه پدری، پرواز خاموش و قارچ سمی می‌گوید: انسان و اسلحه مجتبی راعی و قارچ سمی مرحوم رسول ملاقلی‌پور فیلم‌های شاخص سینمای ایران در جلوه‌های ویژه است.
شرف‌الدین توضیح داد: اولا این که فناوری نوین سی جی آی می‌تواند این کار را انجام دهد و ضرورتی برای انجام آن که خطراتی را هم به همراه دارد نمی‌بینم و از سوی دیگر امروز موقعیت جنگ نیست و نمی‌شود چنین مخاطراتی را توجیه کرد. در آن زمان از این جسارت و قوت استفاده می‌کردیم و با توکل به خدا به دل کار می‌رفتیم و صحنه‌های جنگی می‌ساختیم.
وی گفت: با وجود اینکه انسان و اسلحه نخستین کار مجتبی راعی بود و فیلم، ظرفیت بازی، فیلمنامه و کارگردانی نداشت اما از حیث جلوه‌های ویژه میدانی بی‌نظیر بود. این بخش باید از فیلم جدا شده و به عنوان بخشی از تاریخ سینمای دفاع مقدس برجسته شود.
شرف‌الدین گفت: شاید چنین فصلی تکرار نشود و اگر در تنگه ابوغریب چیزی نزدیک این را دیدیم فناوری سی جی آی به کمک آنها آمده بود و جلوه‌های ویژه میدانی نبود. چرا که در انسان و اسلحه تیرها به سمت افراد می آمد و شاهد تیر خوردن آنها بودیم و اینها تیرهایی بود که خودم ساخته بودم.
به گفته پیشکسوت جلوه‌های ویژه میدانی، این صحنه در انسان و اسلحه سه بار تکرار شد.
اساسا روحیه رسول ملاقلی‌پور میدانی بود و نمی خواست در کارهای خود از فناوری سی جی آی استفاده کندپیشکسوت سینمای ایران در جلوه‌های ویژه میدانی گفت: جلوه های ویژه فصل تانک‌های انسان و اسلحه دیگر تکرار نشدنی است که در یکی از صحنه‌های جلوه‌های ویژه‌ای که کار کردم، یک نفر کشته شد.
وی افزود: غمگین‌ترین روز زندگی من روزی است که با جسد ۴ عزیز در شهرک دفاع مقدس روبه رو شدم و این چنین تجربه‌های تلخ را در سینما داشتم.
شرف‌الدین همچنین به فیلم مزرعه پدری اشاره کرد و گفت: اساسا روحیه رسول ملاقلی‌پور میدانی بود و نمی خواست در کارهای خود از فناوری سی جی آی استفاده کند. چرا که در فیلم‌های دیگر آن را دیده بودیم و کیفیت مطلوب را نداشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *