9:37

حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری بیان کرد که ما نه اصرار داریم که با فیلم‌اولی‌ها کار کنیم و نه تاکید داریم با کسانی کار کنیم که حرفه‌ای و پیشکسوت این حوزه هستند.
حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره تولیدات سینمایی این مجموعه که به بخش مسابقه چهلمین جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرده‌اند، بیان کرد: امسال ۴ فیلم از جمله فیلم سینمایی «ضد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی را در جشنواره داریم که موضوع آن بازخوانی وقایع ابتدایی دهه ۶۰ در تاریخ انقلاب اسلامی است.
وی درباره این فیلم گفت: قصه این فیلم در بستر یکی از حوادث مهم ابتدای انقلاب می‌گذرد و این پروژه برای ما به دلیل تثبیت جایگاه کارگردان جوانی چون امیرعباس ربیعی که دومین ساخته سینمایی خود را تجربه می‌کند، نیز موضوعیت داشت.
رئیس سازمان سینمایی سوره درباره دیگر اثر حوزه هنری یعنی «صورت فلکی» نیز اظهار کرد: همان رویکردی که برای «ضد» داشتیم، برای «صورت فلکی» هم در نظر گرفتیم و این پروژه را با حسین دارابی به عنوان دومین تجربه کارگردانی‌اش کلید زدیم. در حقیقت عوامل اصلی این اثر یعنی نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده پس از ساخت «مصلحت» که در دوره گذشته جشنواره فیلم فجر دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم اول را کسب کرد، دوباره در کنار یکدیگر قرار گرفتند تا اثر جدیدی را خلق کنند.
جعفریان افزود: «صورت فلکی» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه، یک ملودرام اجتماعی است که با نگاهی زنانه به مقطعی مهم از یک دهه اخیر جامعه ایران می‌پردازد که تاکنون در سینما به آن پرداخته نشده است.

حضور دو فیلم مشارکتی با فارابی در «فجر»
وی درباره ۲ فیلم سینمایی دیگر سازمان سینمایی حوزه هنری در جشنواره فجر پیش رو، با نام‌های «دسته دختران» و «شادروان» که با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی تولید شده‌اند، اظهار کرد: ما در کنار تولید آثاری با موضوعات دفاع مقدس، تاریخ انقلاب، سیاسی، اجتماعی و… به این موضوع فکر کردیم که خوب است در سبد کارهایی که برای مخاطبان در نظر می‌گیریم، تنوعی در ژانر، موضوع و محتوا داشته باشیم و از سویی از فیلمساز جوان و مستعدی چون حسین نمازی که پیشتر با فیلم «آپاندیس» توانایی خود را نشان داد، حمایت کنیم.
رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری عنوان کرد: «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی و تهیه‌کنندگی عباس نادران، در کنار تمام ویژگی‌هایی که دارد، اثری دغدغه‌مند، مفرح و سالم برای عموم مخاطبان سینماست و تولید چنین آثاری می‌تواند ما را برای تحقق هدف خلق فیلم‌هایی با محتوای خانواده‌محور کمک کند.
سال گذشته در پروژه «مصلحت» با سازمان اوج همکاری داشتیم و امسال توانستیم با بنیاد سینمایی فارابی در ۲ پروژه سینمایی مشارکت کنیم. برنامه ما این است که سال آینده بتوانیم با نهادهای دیگری در زمینه تولید آثار همکاری کنیموی درباره «دسته دختران» که اثری متفاوت و کنجکاوی‌برانگیز در حوزه دفاع مقدس است، توضیح داد: این پروژه روایتی نادیده و منحصر به فرد در خصوص مقاومت دختران ایران در دفاع مقدس است و به چند دلیل برای ما اهمیت ویژه داشت. شاید بتوان گفت مهمترین دلیل آن است که قصد داریم به جریان اقتباس در سینما توجه کنیم و تا جایی که امکان دارد هر سال یک اثر با اقتباس از ادبیات خلق کنیم. این اتفاق می‌تواند به پشتوانه گنجینه ارزشمندی که در حوزه هنری وجود دارد، اتفاق بیفتد. چراکه کتاب‌های خوبی در حوزه ادبیات پایداری توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده، بخش قابل توجهی از داستان «دسته دختران» اقتباس از کتاب‌ها و داستان‌هایی است که درباره اشغال خرمشهر به نگارش درآمده است.
جعفریان درباره دلیل همکاری با بنیاد سینمایی فارابی برای تولید «دسته دختران» گفت: به هر حال تولید آثار در حوزه دفاع مقدس با شرایط فعلی سخت است. ساخت این اثر نیز در زمانی اتفاق افتاد که کرونا در کشور بیش از همیشه گسترش پیدا کرده و پیشبرد پروژه در این شرایط سخت‌تر از همیشه بود. از سویی مشارکت با نهادها و گروه‌های مختلف برای تقویت جریان تولید محتوای سالم و هدفمند، از سیاست‌های سینمایی ماست.
رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری با اشاره به تمرکز بر احیای جریان تولید در حوزه هنری توضیح داد: برای احیای جریان تولید باید مؤلفه‌های گوناگونی را در نظر گرفت. اما در نگاه اول یکی از موانع آن تأمین سرمایه است. البته این همه ماجرا نیست و ما تلاش می‌کنیم در همکاری با دیگر نهادها کار خود را پیش ببریم. به عنوان مثال سال گذشته در پروژه «مصلحت» با سازمان اوج همکاری داشتیم و امسال توانستیم با بنیاد سینمایی فارابی در ۲ پروژه سینمایی مشارکت کنیم. برنامه ما این است که سال آینده بتوانیم با نهادهای دیگری در زمینه تولید آثار همکاری کنیم.

ورود به حوزه سریال‌سازی در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی
جعفریان ادامه داد: البته ما به جز جریان تولید در فضای سینما، در فضای تولید سریال برای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی ورود کرده‌ایم که هم‌اکنون برخی از آن‌ها در مرحله تولید، پیش‌تولید و نگارش فیلمنامه است. در این زمینه هم برنامه‌هایی برای همکاری با نهادهای دیگر داریم.
وی تاکید کرد: تمام این اتفاقات مرهون همکاری و همیاری ریاست حوزه هنری و اعتمادی است که ایشان به همکاران خود کرده‌اند و باعث شد موانع را رد کنیم. یکی دیگر از مؤلفه‌های جریان تولیدی که ما سعی کرده‌ایم آن را از بین ببریم، فیلمنامه و طرح خوب است. در حقیقت تلاش می‌کنیم ایده‌های ناب را با نگاه به تولید و به سرانجام رساندن کارها، جلو ببریم. به گونه‌ای که سال آینده دست ما در ایده، سوژه و کتاب برای اقتباس پُر است.
فیلمسازان خوب در کشور زیاد داریم. اما لزوماً همه فیلمسازان با دغدغه‌ها و مسائل مدنظر ما که برگرفته از میراث و هویت حوزه هنری است، همراه نیستند و تقویت و تشکیل گروه‌های فیلمسازی همسو و همراه یکی از اهداف میان‌مدت ماسترئیس سازمان سینمایی حوزه هنری درباره مؤلفه دیگری که به حوزه تولید ارتباط دارد، گفت: شکل‌گیری یک تیم هماهنگ و حرفه‌ای در یک کار سینمایی که شامل نویسنده، کارگردان، تهیه‌کننده و پژوهشگر می‌شود، جزو موانع جدی برای تولید بوده است که ما در یک‌سال اخیر تلاش کرده‌ایم روی آن متمرکز شویم. بخشی از توفیقات دوستان ما امسال در این زمینه بوده است و همچنان قصد داریم این مسیر را ادامه دهیم.
جعفریان ادامه داد: فیلمسازان خوب در کشور زیاد داریم. اما لزوماً همه فیلمسازان با دغدغه‌ها و مسائل مدنظر ما که برگرفته از میراث و هویت حوزه هنری است، همراه نیستند و تقویت و تشکیل گروه‌های فیلمسازی همسو و همراه یکی از اهداف میان‌مدت ماست. همچنین برای بلندمدت در نظر داریم مأموریتی را که باشگاه فیلم سوره در معرفی استعدادهای جوان دنبال می‌کند، توسعه دهیم تا جریان پایداری از تولید شکل گیرد.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، عنوان کرد: حوزه هنری در این ۴۰ سال نزدیک به ۱۵۰ فیلم سینمایی تولید کرده و مشخص است که چه اهدافی را دنبال می‌کند، چه سیاستی دارد و چه مضامینی مدنظرش است. در حقیقت بیشتر مضامینی که حوزه به آن می‌پردازند، مسائل ملموس جامعه و انقلاب اسلامی است.
رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری با اشاره به اینکه این سازمان در همکاری با فیلمسازان، مؤلفان و هنرمندان قائل به یک تنوع است، اظهار کرد: ما نه اصرار داریم که با فیلم‌اولی‌ها کار کنیم و نه تاکید داریم با کسانی کار کنیم که حرفه‌ای و پیشکسوت این حوزه هستند. بلکه بیشتر به دنبال چینش سبد متنوعی هستیم. البته امسال طی یک اتفاقی خالقان ۴ اثری که از حوزه هنری در جشنواره فیلم فجر حضور دارند، همگی فیلمساز دوم هستند، اما برای سال بعد در نظر داریم هم با پیشکسوتان باتجربه و حرفه‌ای که آزمون پس داده و افتخاراتی را کسب کرده‌اند، کار کنیم و هم به فیلمسازانی که کارهایی را در گذشته انجام داده‌اند، کمک کنیم تا جایگاهشان تثبیت شود. در عین حال از فیلم‌اولی‌ها هم حمایت و به آن‌ها اعتماد می‌کنیم تا فیلم‌شان را بسازند.

«فجر» تأثیرگذار است اما همه سینما نیست
جعفریان در ادامه با بیان اینکه بدیهی است که جشنواره فیلم فجر جایگاه مهمی در سینمای ایران و تولید و اکران فیلم‌ها دارد، گفت: هویت جشنواره فیلم فجر و اعتبار آن بر هنرمندان، منتقدان و مخاطبان سینما پوشیده نیست. این جشنواره با همه فراز و نشیب‌ها در سال‌های مختلف همیشه الهام‌بخش بوده و سینماگران به نوعی برنامه خود را تنظیم می‌کردند تا به جشنواره برسند.
وی توضیح داد: اگرچه به هر دوره این جشنواره انتقادهایی از جمله تکرار ژانر و یک‌دست‌بودن آثار وارد بوده است، اما جشنواره تابع وضع موجود سینماست و نمی‌تواند فراتر از آن حرکت کند. با همه این تفاسیر جشنواره فیلم فجر نقش راهبردی و تأثیرگذاری در بلندمدت دارد و با اعتبارش می‌تواند به فیلمسازان و اکوسیستم سینما چه از نظر محتوا و مضمون و چه به لحاظ قالب و ژانر جهت بدهد. در حقیقت این جشنواره با ابزارهایی که در اختیار دارد، فیلمساز را تشویق می‌کند که فیلمش را به گونه‌ای بسازد که جایزه ببرد و دیده شود.
رئیس سازمان سینمایی بیان کرد: اگرچه جشنواره فیلم فجر مهم و تأثیرگذار است، اما همه سینما نیست. چراکه اکثر فیلم‌هایی که در طول یک‌سال تولید می‌شوند، راهی جشنواره نمی‌شوند. در حالی که باید به آن آثار نیز توجه و از آن‌ها حمایت شود.
جعفریان در پایان با بیان اینکه سازمان سینمایی حوزه هنری علاوه بر احیای جریان تولید در عرصه توزیع نیز برنامه جدی دارد، مطرح کرد: راه‌اندازی سازوکار یکپارچه توزیع و نمایش، توسعه عادلانه زیرساخت‌های سینمایی، تنوع سازوکارهای پخش و شکستن کلیشه‌های مرسوم اکران در سینمای ایران از برنامه‌های در دست اقدام ماست که با جدیت دنبال می‌کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *