18:53

شماری از چهره‌های درجه یک هالیوود با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن قتل شیرین ابوعاقله به عملکرد دوگانه غرب دربرابر نقض حقوق انسانی توسط رژیم صهیونیستی و جنگ اوکراین اعتراض کردند.
به گزارش مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، پدرو آلمادوار، سوزان ساراندون، کن لوچ، مایک لی، تیلدا سوینتون، مارک روفالو و جیم جارموش از جمله چهره‌های سرشناسی هستند که در بیانیه‌ای خواستار مسئولیت‌پذیری رژیم صهیونیستی برای قتل شیرین ابوعاقله خبرنگار الجزیره شده‌اند.
گروهی ۱۲۶ نفره از هنرمندان که در بیانیه خود خواستار «تدابیر معنادار برای اطمینان حاصل کردن از مسئولیت‌پذیری برای کشتن شیرین ابوعاقله و تمام شهروندان فلسطینی دیگر» شده‌اند، همچنین شامل آصف کاپادیا، میریم مارگولیس، بوتس رایلی، استیو کوگان، نائومی کلاین، ابو اسد و پیتر گابریل می‌شود.
ابوعاقله خبرنگار فلسطینی-آمریکایی شناخته‌شده‌ای بود که سابقه ۲۵ سال پوشش اخبار فلسطین را برای خبرگزاری الجزیره داشت. او در حین کار در محله جِنین در کرانه باختری کشته شد و الجزیره و شاهدان عینی گفتند نیروهای اسرائیلی او را به قتل رساندند. بعد از آن، پلیس رژیم صهیونیستی به مراسم تشییع جنازه او حمله کرد که با محکومیت جهانی مواجه شد.
هنرمندان در بیانیه خود مشخصاً این قتل را «توسط نیروهای اشغال‌گر اسرائیلی» خواندند و آن را محکوم کردند و خواستار «مسئولیت‌پذیری کامل برای عاملان این جنایت و تمام کسانی که در صدور اجازه آن نقش داشتند» شدند. آن‌ها همچنین گفتند حمله پلیس اسرائیل به مراسم تشییع جنازه این خبرنگار وحشتناک بود.
آن‌ها نوشتند «باید چه فکری درباره بی‌پروایی و قساوت این حمله علیه وقار انسانی بکنیم؟» و قتل ابوعاقله را «تخطی شدید قوانین بشردوستانه بین‌المللی و حمله‌ای علیه خبرنگاری و آزادی بیان» خواندند. آن‌ها همچنین به این نکته اشاره کردند که سازمان ملل و متخصصان بین‌المللی حقوق بشر از احتمال وقوع جنایت جنگی سخن گفته‌اند.
این گروه ۱۲۶ نفره همچنین اضافه کرد که نیروهای رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۰ تا به حال ۴۵ خبرنگار را به قتل رسانده‌اند و خیلی‌های دیگر را مجروح کرده‌اند. به گفته آن‌ها، تنها جرم این خبرنگاران پوشش دادن روشی بود که سازمان‌های بین‌المللی آن را «آپارتاید تحمیل شده اسرائیل بر مردم فلسطینی» خوانده‌اند.
آن‌ها نوشتند: وقتی سیاست‌های اسرائیل به طور بی‌پروایانه‌ای قوانین و هنجارهای بین‌المللی را زیر پا می‌گذارند، دلیلش این است که قدرت‌های غربی به طور مداوم برای آن‌ها پوشش فراهم می‌کنند. بر ما پوشیده نیست که در حالی که دولت‌های‌مان به سرعت بایکوت‌ها و تحریم‌های کاملی در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین و وضع کرده‌اند، همان دولت‌ها به تامین سرمایه و حمایت کردن از اشغال چند دهه‌ای اسرائیل و زیر پا گذاشتن حقوق بشر فلسطینی‌ها ادامه می‌دهند.
در انتهای بیانیه این هنرمندان آمده: وقتی بحث حقوق اولیه انسانی برای آزادی و عدم سرکوب و حق زندگی و وقار می‌شود، نباید هیچ استاندارد دوگانه‌ای وجود داشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *