11:03

حمایت استاد علی نصیریان از نمایش سنتی و تلاش برای احیای «مبارک» به عنوان مهمترین شخصیت نمایش ایرانی، حضور مجازی شهاب حسینی با نمایش ملاقات‌کننده و فرهاد مهندس‌پور با سه نمایش از تولیدات پیشین وی در تلویزیون‌های تعاملی از جمله اخبار مهم تئاتر طی هفته جاری است.
به گزارش ایرنا، ورود به نیمه دوم آبان‌ماه برای خانواده تئاتر همواره آغازگر شور و نشاط جشنواره‌های مستمر عرصه هنرهای نمایشی در کشور است. ایامی که با جشنواره تئاتر خیابانی مریوان آغاز و در ادامه با برگزاری جشنواره‌های مختلف مانند جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، جشنواره‌های تئاتر استانی، جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی، جشنواره تئاتر سردار آسمانی تا جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ادامه پیدا می‌کند.
رویدادها و اتفاقاتی که خوشبختانه در سایه تسریع روند واکسیناسیون نه‌تنها شور و حال برگزاری جشنواره‌های تئاتری در سال ۱۴۰۰ را نسبت‌به سال گذشته در سایه فراگیری شدید کرونا بیش‌از پیش افزایش داده، در روی دیگر خود رونق‌بخشی و بازار گرم اجراها تولید و اجرای آثار نمایشی را نیز در تماشاخانه‌ها استمرار بخشیده است.
همین خود، گرمابخش حضور مخاطبان هرچه بیشتر در سالن‌های نمایشی است که می‌تواند نویددهنده گرمابخشی جشنواره‌های ملی و بین‌المللی تئاتر در نیمه دوم سال جاری باشد.
بر همین اساس از مهم‌ترین تیتر اخبار حوزه هنرهای نمایشی از ۱۳ تا ۱۷ آبان‌ می‌توان به «مبارک» شخصیت و ستون اصلی نمایش‌های ایرانی‌ است، آرزوی استاد نصیریان برای بازظهور شخصیت «مبارک»، هنر ایرانی به ویژه تئاتر دور از آئین‌ و سنت‌ها جریان ندارد، حضور مجازی شهاب حسینی با نمایش «ملاقات کننده»، گلاب آدینه و نمایش‌های تازه‌ نفس در صف اجرا و بازگشت فرهاد مهندس‌پور به صحنه تئاتر در صفحه تلویزیون اشاره کرد.
مراسم رونمایی از پوستر بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی ۱۵ آبان، با حضور استاد علی نصیریان، محمود شالویی سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، داود فتحعلی‌بیگی دبیر این دوره از جشنواره و محمدحسین ناصربخت قائم مقام بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی در تالار رودکی برگزار شد.
علی نصیریان در این مراسم اظهار داشت: مبارک شخصیت جالبی دارد و با زبان طنز، نقد خود را به اطرافیان منتقل می‌کند. این زبان لطیف و دوست‌داشتنی است و تاثیرگذاری بیشتری دارد. آرزو داشتم مبارک را به نمایشنامه‌نویسی و تئاتر امروز گره بزنم اما دیگر توانش را ندارم.
مبارک شخصیت و ستون اصلی نمایش‌های کشور ماست و اگر یک درام امروزی و اجتماعی را که زندگی امروز ما را به تصویر می‌کشد، با محوریت شخصیت مبارک روی صحنه ببریم. مطمئن باشید این شخصیت به راحتی جای خود را در میان مردم باز می‌کند.
نصیریان تاکید کرد: دلم می خواهد کاراکتر مبارک را با تکیه بر درام و مسائل روز اجتماعی دوباره در دنیا زنده کنیم و شخصیت مبارک در مضمون و ساختار تئاتر امروز ما جلوه کند.
این بازیگر باسابقه با پیشنهاد برگزاری یک مسابقه نمایشنامه نویسی با محوریت شخصیت مبارک، خاطر نشان کرد: دست و بال نویسنده برای نوشتن با محوریت شخصیت مبارک بسیار باز است و بعد از پژوهش درباره این شخصیت می‌توان آن را به تئاتر امروز گره زد. مبارک می تواند در طرح مسائل اجتماعی از این شخصیت بسیار بهره برد.
محمود شالویی سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: هنر ما به دور از آئین‌ و سنت‌ها جریان ندارد و این حرکت در تئاتر ما استمرار پیدا کرده و تاامروز به ما رسیده است. بسیار سپاسگزارم از بانیان این رویداد ارزشمند که می‌تواند آینده و آتیه نیکو را رقم بزند.
شالویی خاطرنشان کرد: استادان بزرگی همچون علی نصیریان مایه مباهات و افتخار هستند چراکه آنچه را ما امروز در اختیار داریم حاصلی از هنرنمایی بزرگانی چون نصیریان است و افسوس می‌خوریم که هر چه به جلوتر می‌رویم چون نصیریان را کمتر در کنار خود می‌بینیم.
بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی آذر ماه سال جاری به دبیری داود فتحعلی‌بیگی برگزار می‌شود.
نسخه تصویری نمایش ملاقات کننده با بازی شهاب حسینی برای نخستین بار در سامانه هاشور عرضه می‌شود.
نمایش ملاقات کننده با نام ملاقات سال ۹۱ در فرهنگسرای نیاوران اجرا شد و قرار است برای نخستین بار نسخه تصویری آن به شکل برخط (آنلاین) و به طور اختصاصی در سامانه هاشور در دسترس مخاطبان قرار گیرد.
این نمایش تجربه‌ مشترک شهاب حسینی، احمد ساعتچیان، مهدی حسینی بجستانی و فرانک حیدریان است. منوچهر شجاع طراحی صحنه‌ این نمایش و آهنگساز آن علیرضا ساعتچیان است.
علاقه‌مندان از چهارشنبه (۱۹ آبان) می‌توانند این نمایش را در سامانه هاشور ببینند.
نمایش بانوی محبوب من اثر گلاب آدینه، بیماری خانواده میم اثر سروش طاهری در کنار دو نمایش دیگر،‌ میهمانان مجموعه تئاترشهر شدند.
‌ برنامه این هفته تالارهای نمایشی تئاترشهر در حالی اعلام شد که نمایش بیماری خانواده میم به نویسندگی فائوستو پاراویدینو و کارگردانی سروش طاهری از روز چهارشنبه (۱۹ آبان) در تالار سایه اجرای خود را آغاز خواهد کرد.
در این اثر نمایشی مانلی حسین پور، آرزو شیخی، محمدرضا صولتی، سالار کریم خانی، امید مصباحی، رامتین مقدادی به به عنوان بازیگر حضور دارند.
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: خانواده میم مادر خود را از دست داده است؛ اما در همین شرایط عاشق شدن دختر دوم خانواده شرایط آشفته خانواده را آشفته تر می کند. در این بین خانواده میم حتی نامزد دختر خود را نمی شناسند. این عدم شناخت موقعیت های کمیکی را ایجاد می کند که به جریانی دیگر ختم می شود.
حمایت علی نصیریان از نمایش سنتی و حضور مجازی شهاب حسینی در صحنه تئاتر
در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر هم از روز پنجشنبه (۲۰ آبان) نمایش بانوی محبوب من به نویسندگی آلن جی لرنر و بازنویستی متن و کارگردانی گلاب آدینه میزبان مخاطبان تئاتر است.
در این نمایش رضا عمرانی، نورا هاشمی، جلیل فرجاد، امیر غفار منش، میلاد ورجاوند، شبیر پرستار، مرتضی امینی تبار ،گلشید بحرایی، علی دولت یاری، علی دولت یاری، حامی قنبر زاده ، الناز سلیمانی، طاهره آهنی، مهرداد آبجار ، مهدی ایمانیان، شکرانه کریم، ملیکا رادمند، نیوشا آذر کیوان، مهتاب یار خلجی، عسل کریمی،علی بیکی، رژینا شهریاری، نگار نیک زاد،ساغر روزبهانی، پریسا منفرد، حسین زنگنه، مهسا آتشبار، درسا آتش بار، پوریا محمودی، نیلوفر ذوالفقاری، لیلا آقاسی، امیر رسولیان، امید اکبر زاده، شایان مستوفی،علی زر مهری، مهربانویونسی، خورشید یاری، آریانا عباسی، کیانوش سلطانی متین، فائزه صدر، پریا یار احمدی، مهرداد رضایی، ساشا شهبازی، شیوا شهدایی، مرتضی کمالی، مجید امیدی، غزل کریمی به عنوان بازیگر حضور دارند.
داستان این نمایش درباره استاد آواشناسی دانشگاهی است که با دوست زبان‌شناس خود وارد چالشی می شود تا دختر گل فروش و عامی لندنی را تبدیل به بانویی اشرافی کند.
افسانه ببر به نویسندگی داریو فو و طراحی، کارگردانی و بازی صدرالدین زاهد و نمایش داستان باغ وحش نوشته ادوارد آلبی، کارگردانی مهدی پاشایی و بازی مهدی زمین پرداز، بهار نوحیان و مهدی پاشایی به ترتیب در سالن‌های چهارسو و قشقایی مجموعه تئاترشهر به صحنه می‌روند.
فرهاد مهندس‌پور کارگردان شناخته شده تئاتر و دبیر پیشین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بعد از سال‌ها دوری از تولید و اجرای اثر نمایشی با پخش سه نمایش گالیله، مکبت و دیر راهبان از تلویزیون تئاتر ایران به شکل مجازی به صحنه باز می‌گردد.
نمایش گالیله تولید سال ۱۳۷۲ است که در تالار مولوی به صحنه رفته بود. مکبت بازخوانی محمد چرمشیر و فرهاد مهندس‌پور از متن مکبث ویلیام شکسپیر است که در سال ۱۳۷۹ در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت. دیر راهبان نیز از دیگر تولیدات گروه تئاتر آفتاب و بازخوانی‌های فرهاد مهندس‌پور و محمد چرمشیر از ادبیات داستانی جهان است که در سال ۱۳۸۰ در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر اجرا شد.
همراه با پخش فیلم‌تئاترهای فرهاد مهندس‌پور، تلویزیون تئاتر ایران امکان دسترسی پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان تئاتر به نقدها، نظرها و گفتگوهای نمایشی نامبرده در مطبوعات را نیز در صفحه مربوط به هر اثر فراهم کرده است. در روزهای آتی سایر آثار فرهاد مهندس‌پور نیز در سامانه تلویزیون تئاتر ایران عرضه خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *