14:49

نتایج بررسی مقدماتی امکان‌سنجی باستان‌شناسی در راستای تکمیل پرونده ثبت جهانی ماسوله در مناطق کوهستانی اطراف این شهر پیشینه حضور انسان در منطقه را حداقل تا چهار هزار سال پیش به عقب برد.
به گزارش روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، محمد سنایی مدیر پایگاه پژوهشی میراث‌فرهنگی ماسوله 10مهر1400با اعلام این خبر گفت:در این بررسی که با حضور باستان‌شناسانی از موزه ملی ایران، پایگاه ملی پژوهشی میراث‌فرهنگی ماسوله و اداره کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان گیلان انجام شده، شواهد جدیدی از فرهنگ‌های اواخر پیش از تاریخی، تاریخی و دوره‌های اسلامی در ارتفاعات کوهستانی بالای دو هزار و پانصدمتری ماسوله کشف شده است.
وی افزود:طبق نظر باستان‌شناسان یافته‌های جدید نشان می‌دهد که انسان حداقل از اواخر دوره مفرغ از این مناطق مرتفع بطور فصلی استفاده می‌کرده و شواهد دوره‌های آهن یک و آهن سه، دوره اشکانی، آل بویه، سلجوقی و ایلخانی نیز حاکی از تداوم این الگوی سکونتی در چهار هزار سال گذشته را دارد.
مدیر پایگاه پژوهشی میراث‌فرهنگی ماسوله اظهار کرد: انجام یک برنامه بررسی فشرده و گسترده باستان شناسی در حریم منظری ماسوله می‌تواند در تکمیل و تقویت پرونده ثبت جهانی ماسوله بسیار موثر باشد.
در ادامه ولی جهانی معاون اداره میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی گیلان تصریح کرد: این یافته‌های جدید می‌تواند ما را در تکمیل اطلس باستان‌شناسی غرب گیلان خصوصا در مناطق مرتفع البرز یاری کند و کشف آثار سکونت در چنین ارتفاعات بالایی جنبه جدیدی از انطباق جوامع انسانی در دوره های پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی در مناطق کوهستانی گیلان را به نمایش می‌گذارد.
فریدون بیگلری، سرپرست هیأت باستان‌شناسی نیز در این‌باره گفت:با توجه به مشاهدات تیم در این بررسی امکان‌سنجی و کشف چند دست تراش سنگی احتمال وجود آثار قدیمی‌تر در منطقه بسیار قوی است .
متخصص پارینه‌سنگی از موزه ملی ایران تصریح کرد:در صورت انجام بررسی پیمایشی و فشرده می‌توان انتظار داشت شواهد مطمئنی از حضور انسانهای دوران پارینه‌سنگی نیز در منطقه یافت شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *