10:59

آلفرد یعقوب‌زاده با عکس مشهور «حسن جنگجو» و حسن روح‌الامین با تابلوی «عادیات» در چهاردهمین دوره حراج تهران حضور دارند.

به گزارش فارس، چهاردهمین دوره حراج تهران که به علت شیوع ویروس کرونا طبق روال هر ساله در تیرماه برگزار نشد، روز پنجشنبه ۲۱ مرداد در هتل پارسیان آزادی برگزار می‌شود.

در این دوره، آلفرد یعقوب‌زاده با اثری تحت عنوان «جنگجوی جوان» در چهاردهمین دوره حراج تهران حضور خواهد داشت. این اثر در اندازه ۱۸۰×۱۲۰ سانتی‌متر روی کاغذ عکاسی (دیاز مات) چاپ شده است و با قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان چکش خواهد خورد.

آلفرد یعقوب‌زاده، یکی از عکاسان ایرانی است که به واسطه عکس‌هایش از رویدادهای سیاسی و اجتماعی جهان، به چهره‌ای شناخته‌شده در عرصه بین‌المللی تبدیل شده است. یکی از پرآوازه‌ترین عکس‌های او از جنگ ایران و عراق، چهره جوان رزمنده‌ای است که در آغازین روزهای جنگ در اسفند ماه ۱۳۵۹ گرفته شده است. این اثر که به «حسن جنگجو» شهرت یافته، رزمنده جوان را در حالی که یک تفنگ برنو در دست دارد و سینه‌خیز در گل‌ولای به پیش می‌رود، نشان می‌دهد.

این تصویر، سال‌ها پشت جلد کتاب‌های درسی چاپ و خود دستمایه‌ای برای آثار نقاشی و گرافیک هنرمندان بسیاری شد. در همین زمان یعقوب‌زاده با آژانس‌های خبری گاما و آسوشیتدپرس همکاری داشت و این اثر در نشریات بین‌المللی متعددی نیز به چاپ رسید.

پیکر شهید جنگجو تا ۳۴ سال مفقود بود و سرانجام در سال ۱۳۹۶ در تجسس برای یافتن شهدای جنگ پیدا شد و پیکر او به زادگاهش تبریز باز گشت. مراسم تشییع پیکر این شهید دفاع مقدس با حضور جمعی از مسیٔولان استان آذربایجان شرقی و مردم در شهر تبریز برگزار شد. مادر حسن جنگجو کمی پس از مراسم تشییع و خاکسپاری پس از ۳۴ سال چشم‌انتظاریِ بازگشت فرزندش، چشم از جهان فروبست.

* گرانترین آثار این دوره از حراج تهران

گرانترین آثار این دوره، تابلوهای «گنبد آبی» وای. زی.کامی (کامران یوسف‌زاده) و «ما، رزها» اثر فرهاد مشیری است که ۴ تا ۵ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

گرانترین اثر حجمی این دوره متعلق به کامبیز صبری است که از جنس پلی‌کربنات، پلکسی‌گلاس و آیینه بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. اثر محمود بخشی از جنس ورق‌گالوانیزه هم همین قیمت را داراست.

در این دوره از حراج تهران، حسن روح‌الامین هم با تابلوی «عادیات» حضور داره که ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان برآورد قیمت شده است.

پیش‌تر و در دوازدهمین دوره حراج تهران، تابلوی «مرگ رخش» از حسن روح‌الامین با بیش از ۴ برابر قیمت چکش خورد و ۲۸۰ میلیون تومان فروخته شد. این اثر ۲۲۰×۱۸۰ سانتیمتری با تکنیک رنگ‌روغن و اکریلیک روی بوم، ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان برآورد قیمت شده بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *