0:15

یکی از کوچک‌ترین کتاب‌های جهان در یک حراجی در بروکسل به قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ یورو فروخته شد.

به گزارش ایرنا به نقل از گاردین، این کتاب یک کتاب جلد چرمی در ابعاد ۵*۵ میلی‌متری یعنی کوچک‌تر از ته یک مداد بوده و شامل نسخه هلندی، انگلیسی، آمریکایی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی و سوئدی دعای ربانی (معروف‌ترین دعا در دین مسیحیت) است.

ارزش تخمینی این کتاب بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو برآورد شده بود اما یک خریدار ناشناس در حراجی آرنبرگ بروکسل قیمت ۳ هزار و پانصد یورو برای آن پیشنهاد داد که به علاوه هزینه‌های جانبی به ۴ هزار و ۲۰۰ یورو رسید.

به گفته هنری گاتس (Henri Godts)، متصدی حراج مربوطه، متن چاپ شده در این کتاب آنقدر ریز است که نمی‌توان آن را با چشم غیرمسلح خواند و برای این کار به یک ذره‌بین قوی نیاز است.

حراج یکی از کوچک‌ترین کتاب‌های جهان

این کتاب که دعای ربانی (The Lord’s Prayer) نام دارد، یکی از چند صد کتابی است که در سال ۱۹۵۲ توسط موزه گوتنبرگ آلمان چاپ شدند. هدف از چاپ این کتاب‌ها جمع‌آوری پول برای پرداخت هزینه بازسازی ساختمان این موزه پس از جنگ جهانی دوم بود. موزه گوتنبرگ یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های چاپخانه در جهان است که نام خود را از یوهانس گوتنبرگ، پدر صنعت چاپ، می‌گیرد.

گاتس می‌گوید: این کتاب برای ده‌ها سال در یک مجموعه بود و از آن در یک جعبه جواهر نگهداری می‌شد، گویی که یک تکه جواهر است.

چاپ کتاب‌های مینیاتوری تاریخی طولانی دارد؛ در اروپا بسیاری از این نوع کتاب‌ها در قرن شانزدهم چاپ شدند چون صاحبان چاپخانه‌ها می‌خواستند محدودیت‌های تکنولوژیکی دستگاه‌های چاپ دستشان بیاید اما نمونه‌هایی از این کتاب‌ها نیز از دوران بین‌النهرین وجود دارد که قدمت آنها به ۲۳۲۵ سال قبل از میلاد بازمی‌گردد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *