22:16

کتاب «فولیوی یکم» اثر ویلیام شکسپیر در نیویورک به حراج گذاشته می‌شود و پیش‌بینی‌ می شود ۲.۵ میلیون دلار فروخته شود.
به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، نسخه اصلی کتاب «فولیوی یکم» اثر ویلیام شکسپیر که اغلب از آن به عنوان مهم ترین کتاب در ادبیات انگلیسی یاد می شود، ماه آینده در نیویورک به حراج گذاشته خواهد شد.
به گفته خانه حراج ساتبیز، این کتاب که تقریباً ۴۰۰ سال پیش چاپ شده، یکی از کمتر ۲۰ نسخه باقی مانده در دست اشخاص است و تخمین زده می شود که تا ۲.۵ میلیون دلار (۲ میلیون پوند) فروخته شود.
این کتاب که توسط «جان همینگز» و «هنری کاندل» جمع آوری و منتشر شده شامل ۳۶ نمایشنامه است که نیمی از آنها قبلاً هرگز چاپ نشده بودند.
هیچ نسخه خطی معاصری از متون شکسپیر باقی نمانده است و بنابراین بدون وجود کتاب «فولیوی یکم» ممکن بود ۱۸ اثر از جمله آثار معروفی چون «مکبث»، «طوفان» و «شب دوازدهم» در تاریخ گم شوند.
تقسیم بندی نمایشنامه‌ها توسط «همینگز» و «کاندل» به دسته‌های کمدی‌ها، تراژدی‌ها و تاریخ‌ها انجام شده است. گفته می‌شود این نسخه تنها نسخه‌ای است که منشأ اولیه اسکاتلندی دارد، که اولین بار توسط خانواده «گوردون» در اوایل قرن هفدهم به دست آمد. سپس در طول نسل‌ها به «ویلیام استوارت استرلینگ» پرورش‌دهنده اسب‌های مسابقه منتقل شده است.
این کتاب در ادامه به فعال سیاسی و مورخ «آر-دبلیو استون واتسون» رسید که در طول جنگ جهانی اول و پس از آن از سقوط امپراتوری اتریش-مجارستان حمایت کرد و باعث ظهور چکسلواکی و یوگسلاوی شد. در دهه ۱۹۶۰ این برگه از اقیانوس اطلس عبور کرد و در مجموعه «آبل ای برلند» یک مدیر املاک و مستغلات و کتابشناس از شیکاگو نگهداری شد.
برگه صفحه نخست معروف خود با تصویر شکسپیر را از دست داده است، که ممکن است طی سال‌ها حذف یا دزدیده شده باشد تا به عنوان یک پرتره قاب شود.
«ریچارد آستین» رئیس جهانی بخش کتاب‌ها و دست‌نوشته‌های حراجی ساتبیز در این باره می‌گوید: «حضور نسخه‌ اصلی کتاب «فولیوی یکم» شکسپیر در بازار همیشه یک رویداد مهم است، زیرا تعداد کمی از نسخه‌های آن در دست اشخاص باقی مانده است.این کتاب که تقریباً ۴۰۰ سال پیش چاپ شده‌، اثر مهمی هستند که آثار فوق‌العاده شکسپیر را برای همیشه حفظ کرده و تضمین می‌کند که بسیاری از آثار معروف او در تاریخ گم نمی‌شوند. این نسخه مخصوصاً برای ردپاهای صاحبان قبلی در صفحات آن، که بسیاری از آنها اثری پاک نشدنی خود را در سراسر کتاب به جا گذاشته اند، به ما یادآوری می‌کند که این قطعه زنده‌ای از تاریخ بشر است که نشان می‌دهد چگونه شکسپیر الهام بخش نسل‌های مختلف بوده است.
نسخه کتاب «فولیوی یکم» تا ۱۵ ژوئن در گالری‌های ساتبیز لندن به نمایش گذاشته می‌شود و پس از آن در تاریخ ۷ جولای در نیویورک به حراج گذاشته می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *