13:46

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اهمیت توجه به اهالی فرهنگ گفت: من احتمال می‌دهم که در دولت آیت‌الله رئیسی، بی‌توجهی به فعالان فرهنگی جبران شود.
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهوری چهارشنبه گذشته (۲۰ مرداد) فهرست وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. اهالی فرهنگ و فعالان شاخه‌های مختلف هنری از سینما و تئاتر گرفته تا هنرهای تجسمی با توجه به مسائل و مشکلات متعدد نه‌فقط طی یک سال و نیم گذشته و به دلیل همه‌گیری کرونا بلکه در سال‌های قبل‌تر نیز، منتظر راهکارهای کارگشا توسط وزرای مرتبط با این حوزه‌ها از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بودند.
نام محمدمهدی اسماعیلی (متولد ۱۳۵۴) و از طلاب دانش‌آموخته مدرسه عالی شهید مطهری و دارای مدرک دکترای علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فهرست ارائه‌شده دیده می‌شود. وی عضو هیات علمی و مدیر گروه جامعه‌شناسی سیاسی موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران است و سوابق کاری متعددی در سازمان صدا و سیما، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و آستان قدس دارد.
غلامعلی حداد عادل رییس پیشین مجلس شورای اسلامی، چهره شناخته‌شده‌ای در امور سیاسی است و به دلیل ریاست بنیاد سعدی ، فرهنگستان زبان و ادب فارسی و همچنین، عضویت در شوراهای عالی مختلف و مدیریت نهادهای گوناگون، چهره ای فرهنگی و اجتماعی نیز به شمار می رود.
حدادعادل در آستانه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در مورد اولویت‌های فرهنگی دولت آتی و بعضی اختلاف‌نظرها در مورد موضوعات فرهنگی به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: اظهار نظر در مورد برنامه‌های فرهنگی دولت سیزدهم زود است. دولتی که چند روز بیشتر از رسمیت یافتنش نگذشته و به‌تازگی وزرای خود را معرفی کرده است. نمی توان از او انتظار داشت و پرسید برای رفع مشکلات فرهنگی چه می‌خواهد بکند.
حداد عادل ادامه داد: باید چند هفته‌ای صبر کرد تا وزرای فرهنگی مشخص شوند، دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود را اعلام کنند و ببینیم رویکرد آنها به مسائل فرهنگی چیست و با آنها وارد گفت وگو شویم و به رفع مشکلات کمک کنیم.
رئیس بنیاد دائره المعارف اسلامی تاکید کرد: ولی امیدوارم در دولت سیزدهم توجه به امور فرهنگی به معنای وسیع کلمه بیشتر از گذشته باشد. چون در هشت سال گذشته یکی از گله‌مندی‌های اهل فرهنگ و اهل علم به معنای استادان دانشگاه‌ها و معلمان و نویسندگان و پژوهشگران و هنرمندان این بود که دولت توجه کافی به آنها نمی‌کرد و حتی آن دسته از اهالی فرهنگ که به رئیس جمهوری گذشته رای داده بودند از این بی‌توجهی به‌شدت ناراحت بودند و این یک باور عمومی بود. من احتمال می‌دهم در دولت آیت الله (سیدابراهیم) رئیسی این بی‌توجهی جبران شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *