12:28

نقد و بررسی کتاب “آورتین” همراه با نمایش فیلم مستند “آورتین” با حضور حبیب احمدزاده و بهزاد دانشگر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، این برنامه در شب گذشته چهارشنبه ۱۵ دی ماه در سالن سعدی حوزه هنری با حضور علاقه مندان و با اجرای اسماعیل حاجی علیان برگزار شد.
کتاب “آورتین”با موضوع گروگان گیری در روستایی به همین نام است که توسط حاج قاسم سلیمانی حل می شود. این کتاب نوشته «بهزاد دانشگر» است که در 109 صفحه توسط انتشارات ستارگان درخشان به چاپ رسیده است.
بهزاد دانشگر نویسنده این کتاب با اشاره به این که دیدن مستند آورتین لازم است گفت: متاسفانه انسانیت و نگاه انسانی حاج‌قاسم تاکنون به درستی نشان داده نشده است و تنها جنگاوری ایشان را نشان داده‌ایم و این کتاب سعی دارد با چنین نگاهی حاج قاسم را نشان دهد.
وی افزود: آنچه در مورد جلد اول آورتین در اختیار داشتم شاید به اندازه دو پاراگراف خبر بود و مابقی این کتاب با خیال نویسنده نوشته شده است و گونه کتاب نیز داستانی است.

نویسنده کتاب علت تفاوت اسامی کتاب و فیلم مستند را چنین بیان کرد که نمی‌خواستم کسانی که در آن زمان جز اشرار بودند و اکنون انسان‌های عادی هستند درطایفه و خانواده خود خجالت بکشند.در ادامه حبیب احمدزاده (نویسنده، منتقد، فیلمساز، محقق) با اشاره به آشنایی که با حاج قاسم در سیل خوزستان داشته است گفت: این کتاب نمی خواهد که یک ابر قهرمان درست کند بلکه با یک روایت بسیار ساده حاج قاسم را معرفی می‌کند و می‌گوید که در آن زمان چه اتفاقی افتاده است.
احمدزاده دو پیشنهاد در خصوص این کتاب مطرح کرد: یک اینکه این فیلم یعنی مستند آورتین به کتاب ضمیمه شود تا بتواند تاثیر بهتری داشته باشد و دیگر اینکه پیشنهاد داد قطع کتاب پالتویی شود تا بهتر و بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.
وی فیلم و کتاب را لازم و ملزوم یک دیگر خواند و گفت:  مدیریت فرهنگی این است که راه رسیدن مردم به محصولات فرهنگی را نزدیک و آسان کند.
نویسنده کتاب «شطرنج با ماشین قیامت» با اشاره به شخصیت حاج قاسم افزود: انسانهای نظامی تنها جنگنده نیستند بلکه آدمهای زندگی هم هستند.
وی با اشاره به تصویری بودن نسل جدید خاطر نشان کرد: ما می توانیم به هر بهانه ای این فیلم را پخش کنیم تا شخصیت حاج قاسم دیده شود اما همراه بودن کتاب با فیلم به دیده شدن هر دو محصول فرهنگی کمک می کند.
وی تاکید کرد:دفاع مقدس را می توان از طریق ایجاد اتمسفر مناسب و کار خانوادگی تکثیر کرد.
حاج قاسم شناخته شده نیست
وی ضمن بیان خاطراتی از سیل خوزستان در مورد قاسم سلیمانی گفت: او یک فرمانده سپاه بود که از یک لحظه کوتاه هم برای جذب دیگران استفاده می‌کرد.
حبیب احمدزاده گفت: کار فرهنگی کردن هدف می خواهد و ما گاهی یادمان می رود برای چه آمده ایم و چرا کار فرهنگی می کنیم، خوبی این کتاب این است که به صراحت این مطالب را بیان می کند.
وی با اشاره به اینکه بهتر است این کتاب با فیلم آن توزیع شود گفت:  این دو محصول در کنار یکدیگر می توانند خود را کامل کنند.
نویسنده کتاب «داستان های شهرجنگی» اشاره کرد که در کنار حاج‌قاسم افراد زیاد دیگری نیز بودند که فعالیت می‌کردند و بدون حضور آنها این کارها انجام نمی شد ما وظیفه داریم آنها را نیز معرفی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهید در مورد حاج قاسم با فرزندانتان صحبت کنید، باید در مورد همه ابعاد وجودی او صحبت کنید تا حاج قاسم واقعی را بشناسند.
در پایان یکی از مخاطبان برنامه پیشنهاد داد: کتاب یک جلدی شود  و با تغییر طراحی جلد سبب جذب بیشتر مخاطب نوجوان شویم.
گفتنی است، فیلم مستند «آورتین» به کارگردانی حسن وزیرزاده و به تهیه کنندگی اسرافیل کیلجی تولید شده است و به بررسی فعالیت حاج قاسم سلیمانی در بازگرداندن آرامش به مناطقی که اشرار در آن بودند پرداخته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *