14:38

اسکار نود و چهارم خیلی بی‌سروصداتر از مراسم دیگر برگزار شد و برندگان طبق همه حدس و گمان‌های چند روز اخیر انتخاب شدند، اما یک مورد حاشیه‌ای هم در آن رخ داد.
به گزارش مهر به نقل از ورایتی، همیشه مراسم جوایز آکادمی لحظه‌های شوکه‌کننده‌ای دارد، اما هیچکس نمی‌توانست پیش‌بینی کند که اوضاع چقدر دراماتیک خواهد شد و ویل اسمیت به کریس راک سیلی خواهد زد.
موضوع سیلی زدن ویل اسمیت وقتی پیش آمد که کریس راک کمدین روی صحنه رفت و گفت منتظر اکران فیلم بعدی «جی‌آی جین ۲» است. وی به طور غیرمستقیم به همسر ویل اسمیت اشاره کرد که مدتی است به دلیل بیماری موهای سرش را از ته می‌تراشد. واکنش ویل اسمیت به این صحبت این بود که برخواست و خیلی آرام روی صحنه رفت و یک سیلی محکم به گوش کریس راک نواخت. رفتار او آنقدر کنترل شده بود که سالن را موج خنده برداشت و مهمانان تصور کردند با یک برنامه شوخی از پیش تعیین شده روبه رو شده‌اند. در هر حال در فاصله آگهی دنزل واشینگتن سعی کرد وی را آرام کند و وقتی اسمیت برای گرفتن جایزه اسکار روی صحنه رفت از آکادمی به دلیل این رفتارش عذرخواهی کرد و گفت گاهی عشق بر منطق غلبه می‌کند.
اما در نهایت، غیر از آن مسأله سورپرایزهای زیادی در ارتباط با اهدای جوایز شکل نگرفت و بیشتر جوایز مخصوصاً در بخش‌های بازیگری به افرادی اهدا شد که از قبل پیش‌بینی می‌شد.

اپل تاریخ ساز شد
اپل تاریخ‌ساز شد و با فیلم «کودا» تبدیل به نخستین سرویس استریمینگی شد که توانسته جایزه بهترین فیلم سال را از آن خود کند. این فیلم همچنین برنده جوایز بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین بازیگر مرد مکمل برای تروی کوتسور شد که اولین برنده ناشنوای این بخش بود.

«قدرت سگ» قدرت چندانی نداشت
یکی از فیلم‌هایی که کم‌تر از آنچه تصور می‌شد جایزه گرفت وسترن «قدرت سگ» جین کمپیون بود که با بیشترین تعداد نامزدی‌ها یعنی ۱۲ نامزدی وارد مراسم شد اما فیلم در نهایت فقط جایزه کارگردانی را برای کمپیون به ارمغان آورد. در عوض بیشترین جوایز اسکار به «تل‌ماسه» رسید و با وجود اینکه تعجب‌برانگیز نبود که گرگ فریزر برای آن فیلم برنده جایزه فیلمبرداری شود باید اذعان کرد آری وگنر هم در «قدرت سگ» کار فوق‌العاده‌ای انجام داده بود.

رقابت جدی در بخش فیلمنامه اوریجینال
کنت برانا برای «بلفاست» نخستین اسکار خود را در بخش فیلمنامه اوریجینال برد که تا حدی تعجب‌برانگیز بود چون چهره‌های بزرگ دیگری هم در این بخش حضور داشتند. پل توماس اندرسون برای «پیتزای شیرین بیان» خود بفتا برده بود و «به بالا نگاه نکن» آدام مک‌کی جایزه انجمن نویسندگان را به خود اختصاص داده بود.

ناکامی «فرار کن»
فیلم انیمیشن مستند دانمارکی «فرار کن» در سه بخش مختلف فیلم سینمایی مستند، انیمیشن مستند و فیلم بین‌المللی نامزد شده بود و از این حیث تاریخ‌ساز بود. اما در نهایت این فیلم نتوانست در هیچ بخشی برنده شود.

گردهم آیی پدرخوانده‌ها برای گرامیداشت پنجاهمین سال
آل پاچینو، رابرت دنیرو و فرانسیس فورد کاپولا در مراسم شب پیش اسکار روی سن ظاهر شدند تا پنجاهمین سال اکران این فیلم را جشن بگیرند.
حضور این ۳ اسطوره سینما با استقبال ایستاده و تشویق طولانی حضار همراه شد و کاپولا که ۴ اسکار برای ۲ قسمت اول این مجموعه برده در برابر جمع سخنرانی کرد و گفت: احساس می‌کنم چنین لحظاتی باید صمیمانه و کوتاه باشند و از دو دوست فوق‌العاده‌ام که اینجا آمده‌اند تا پنجاهمین سال این پروژه را با شما جشن بگیریم بسیار سپاسگزارم. وی گفت: نمی‌توانم همه افرادی را که در این راه با من همراه بودند فهرست کنم اما شما همه آنها را خوب می‌شناسید و من فقط از دو نفر از ته دل این‌جا تشکر می‌کنم؛ ماریو پوزو نویسنده رمان که یکی از نویسندگان فیلمنامه هم بود و تهیه کننده فیلم رابرت ایونز که ساخت آن را ممکن کرد.

گرامیداشت ۶۰ سالگی جیمز باند
از مدتی قبل اعلام شده بود قرار است در مراسم اسکار تجلیلی به مناسبت ۶۰ سالگی جیمز باند انجام شود و احتمالات بی‌پایان به نظر می‌رسید. مثلاً کدام بازیگران قبلی باند قرار بود حاضر شوند یا پل مک‌کارتنی می‌آید تا آهنگ برنده اسکارش را بخواند؟ شاید یک باند جدید معرفی شود؟ اما در نهایت هیچ مهمان ویژه‌ای برای این مناسبت حضور پیدا نکرد و فقط یک کلیپ کمتر از دو دقیقه‌ای توسط مجموعه‌ای از ورزشکاران معرفی و پخش شد که هیچ ارتباطی با این فیلم‌ها نداشتند.

فیلم منتخب مردم
یکی از نکات سورپرایزکننده شب این بود که فیلم‌های زک اسنایدر در ۲ بخش توانستند از طریق پروسه رأی‌گیری که در توئیتر برگزار شده بود بیشترین آرای مخاطبان را به خود اختصاص دهند. کات اسنایدر از «لیگ عدالت» برنده بیشترین لایک‌ها شد و از «انتقام‌جویان» و «اسپایدرمن» پیشی گرفت و جایزه محبوب هواداران هم به «ارتش مردگان» اسنایدر رسید که توانست فیلم‌هایی چون «سیندرلا» و «اسپایدرمن» را شکست دهد.

یک جایزه برای جیمز باند
در نهایت، در بخش آهنگ اوریجینال که چهره‌های مهمی در عرصه موسیقی از جمله بیانسه را در خود داشت، لین مانوئل میراندا نتوانست برای آهنگش در فیلم «انکانتو» برنده اسکار شود و مجموعه جوایز خود را تکمیل کند. در نهایت بیلی آیلیش و برادرش فینیاس توانستند به خاطر آهنگ‌شان برای فیلم جیمز باند برنده جایزه شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *