12:39

مجید اسلامی، روزنامه‌نگار و منتقد سینمایی معتقد است احسان علیخانی با تهیه «جوکر» گام مهمی در به قهقرا بردن کمدی برداشت. او می‌گوید حالا دیگر حتی از شر انتقادهای ملایم اجتماعی (مثلا در استندآپ‌ها) خلاص شده‌ایم و به دوران لودگی صرف بازگشته‌ایم.
به گزارش فارس، «در تاریخ ۱۴۰۱/۱/۱۲ خبرگزاری فارس یادداشتی منتشر کرد با موضوع در «خدمت و خیانت تجاری سازی هنر» در آن متن چنین آمده بود:
در بین برنامه‌های تولید شده در سال۱۴۰۰ «جوکر» بیشتر از دیگر برنامه‌ها سر و صدا و مخاطب داشته است. برنامه «جوکر» به صورت اختصاصی در یکی از پلت‌فرم‌های اینترنتی پخش می‌شود، تهیه‌کننده آن احسان علیخانی و مجری‌اش سیامک انصاری است. در این برنامه هشت نفر از هنرمندان معروف (معمولا هفت بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون و یک چهره‌ی تئاتری یا شناخته شده در فضای مجازی) به مدت ۶ ساعت در محیطی قرار می‌گیرند و باید بدون این‌که خود بخندند، سایر شرکت‌کنندگان را بخندانند. هر کسی که بخندد بار اول کارت زرد گرفته و بار دوم از دور مسابقه خارج می‌شود. در پایان آخرین شخصی که نخندیده برنده‌ی جایزه‌ی نقدی این برنامه می‌شود. هر قسمت جوکر بی‌سناریو و سوار بر شانه بداهه پردازی‌‍های چند بازیگر طنز است، قالبی به نسبت پر خرج و پر طمطراق دارد و به نظر می‌رسد همین رویکرد تلاشی باشد برای پنهان سازی ضعف برنامه سازانش. به طور کلی از آن دست برنامه‌هایی است که حول محور چهره‌های معروف و تماشای گفتگوی آن‌ها می‌گذرد و جز شوخی‌های کلیشه شده مهمان‌ها محتوای دیگری ندارند.
در این بین اما مهم‌ترین نکته شوخی‌های انجام شده در این برنامه است که بعضا سخیف و ضد اخلاقی است. مخصوصا در فصل سوم این برنامه نوع شوخی‌های شرکت‌کنندگان با یکدیگر علی‌رغم موارد حذف شده توسط ممیزی، شوخی جنسی و دوپهلو بوده تا جایی که صدای مجری این برنامه را هم در آورد و به شرکت کنندگان تذکر داد که کودکان هم این برنامه را می‌بینند و شوخی قابل پخش انجام دهند».
حالا بعد از گذشت حدود یک ماه از آن مطلب مجید اسلامی، روزنامه‌نگار و منتقد سینمایی با انتشار متنی در صفحه اینستاگرامش در مورد برنامه «جوکر» به تهیه‌کنندگی احسان علیخانی چنین نوشت:

«جوکر (احسان علیخانی)
این شاید بدترین برنامه‌ طنزی‌ست که در این سال‌ها دیده‌ام. شاید تنها برنامه‌ای که می‌توانست سطح توقع آدم را آن‌قدر پایین بیاورد که به نسبت آن، تقریبا همه‌ استندآپ‌های «خندوانه» شاهکار جلوه کند. مسئله فقط این نیست که زن‌ها حذف شده‌اند، بلکه این است که حذف زن‌ها (و البته رویکرد کلی برنامه) همه را از بااستعدادهایی چون مهران غفوریان و سهیل مستجابیان (با خاطراتی که از داب‌اسمش‌هایش داشتیم) و حتی حاجی‌عبدالهی (و بازی خوبش در «پایتخت») تا برخی که انگار راه گم کرده‌اند چنان در مرداب ادابازی، لودگی و لوس‌بازی فرو می‌برد که آدم در مقام بیننده خجالت می‌کشد.
از همه بدتر مونتاژ مداوم چهره‌های زیادی عبوس و در حال زجر کشیدن آن‌هایی‌ست که مانده‌اند، به خنده‌های اغراق‌آمیز انصاری و آن‌هایی که اوت شده‌اند که چنان گل‌درشت و منزجرکننده است که حد ندارد.
این برنامه نشان می‌دهد که چقدر کمدین‌های ما محتاج متن‌اند و بدون متن چه‌قدر اغلب رقت‌انگیزند، به‌خصوص وقتی این‌قدر خودشان را به در و دیوار می‌زنند برای خنداندن. دیر خندیدن برخی واقعا به دلیل کنترل‌شان نیست، بلکه خندیدن به این همه لودگی کار سخت‌تری‌ست.
احسان علیخانی با تهیه این برنامه گام مهمی برداشت در به قهقرا بردن کمدی. حالا دیگر حتی از شر انتقادهای ملایم اجتماعی (مثلا در استندآپ‌ها) خلاص شده‌ایم و به دوران لودگی صرف بازگشته‌ایم. مبارک است.»
فصل‌های ششم و هفتم جوکر با ترکیبی از مهمانان پنج فصل گذشته که دیگران را بیشتر خندانده‌اند یا خودشان کم‌تر خندیده‌اند برگزار شده‌ است. هر کدام از این دو فصل ویژه، در پنج قسمت در شبکه نمایش خانگی منتشر خواهند شد. فصل ششم «جوکر» به احترام شب‌های قدر و ایام شهادت، این هفته استثنائا چهارشنبه ساعت هشت صبح منتشر شد و از هفته بعد به روال قبل، دوشنبه هر هفته منتشر خواهد شد.
هومن حاجی‌عبداللهی، محمدرضا علیمردانی، بیژن بنفشه‌خواه، یوسف تیموری، شهرام قائدی، عباس جمشیدی، ایمان صفا، سهیل مستجابیان و رضا شفیعی‌جم، مهمانان فصل ششم «جوکر» هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *