10:31

اهدای یکی از گرانترین جوایز ادبی جهان به سه مرد که با نام مستعار یک زن کتاب می‌نوشتند، صدای منتقدان را درآورد.
به گزارش ایرنا، ماجرا از آن‌جا شروع شد که رمان جنایی و مهیج هیولا (The Beast) درباره یک قاتل سریالی در دهه ۱۸۳۰ به قلم کارمن مولا برنده جایزه پلانتا شد که یکی از مهمترین جوایز ادبی اسپانیا و از گرانترین جوایز ادبی جهان است. مولا نویسنده معروف و در عین حال ناشناسی که به خلق قهرمانان قدرتمند زن در رمان‌های جنایی اش شناخته می‌شود قرار بود جمعه شب گذشته برای دریافت این جایزه ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دلاری روی صحنه ظاهر شود اما بزرگترین پیچش داستانی این نویسنده آن شب رقم خورد که سه فیلمنامه نویس مرد به بارسلونا آمدند و خود را مولا معرفی کردند.
خورخه دیاز که همراه آگوستین مارتینز و آنتونیو مرسرو پشت نام مولا جایزه پلانتا را دریافت کرد، در گفتگو با روزنامه فایننشال تایمز گفت: مثل همه دروغ‌های دیگری که گفتیم کارمن مولا استاد دانشگاه نیست. ما سه دوستیم که چهار سال قبل یک روز تصمیم گرفتیم استعدادهایمان را روی هم بگذاریم و یک قصه بگوییم.
این سه نویسنده می‌گویند نام کارمن مولا را به طور تصادفی انتخاب کردند و قصدشان این نبود حتما نام یک زن باشد. مرسرو در گفت‌وگو با روزنامه ال پائیس اسپانیا گفت: خودمان را پشت یک زن پنهان نکردیم، ما پشت یک نام پنهان شدیم.
اما همه اینطور فکر نمی‌کنند و معتقدند نهایت تلاش این سه نویسنده آن بود که مردم را متقاعد کنند مولا یک نویسنده زن است. بئاتریز خیمنو (Beatriz Gimeno)، رئیس سابق موسسه زنان اسپانیا، در توییتی با شیاد خواندن این سه نویسنده نوشت: این سه مرد سالهاست مصاحبه می‌کنند، مساله فقط اسم نیست، آنها یک سابقه جعلی درست کردند.
آنچه گفته‌های خیمنو را تایید می‌کند عکس سیاه و سفیدی است که مدیر برنامه‌های مولا از پشت سر یک زن به نام او در سایت خود منتشر کرده است.
همچنین مولا در سال ۲۰۱۸ در مصاحبه با روزنامه اسپانیایی ای بی سی، به عنوان یک زن در دهه پنجم زندگی با همسر و سه فرزند معرفی شد که امیدوار است هیچکس به هویتش پی نبرد چون زندگی‌ای تشکیل داده که هیچ ربطی به ادبیات ندارد! این مساله تا جایی ادامه داشت که یکی از شاخه‌های موسسه زنان اسپانیا سال گذشته یکی از کتابهای مولا را به عنوان مرجعی برای کمک به درک واقعیت و تجربیات زنان معرفی کرد.
جایزه پلانتا با وجود تمام این جنجال‌ها به رونوشت منتشر نشده کتاب هیولا اهدا شده و این رونوشت ماه آینده به اسم مولا منتشر خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *