12:59

جمشید سماواتیان که از اواخر مردادماه به کرونا مبتلا شده بود و در شرایط جسمانی مساعدی نبود، اکنون نیز به گفته مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت شرایط چندان مساعدی ندارد.
جمشید سماواتیان چهارشنبه شب ـ ۲۷ مرداد ماه ـ در پی ابتلاء به کرونا، پس از پیگیری‌های صورت گرفته در بیمارستان بانک ملی در چهارراه استانبول بستری شد و خونریزی شدید داشت، اما شب ۲۸ مرداد به اصرار خودش به منزل منتقل شد.
نیکنام حسین‌پور در همان زمان به ایسنا اطلاع داده بود که ۳۰ درصد از ریه این هنرمند در پی ابتلاء به کرونا درگیر شده است.
اکنون مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت که به دیدار این هنرمند رفته است، درباره وضعیت فعلی جسمانی سماواتیان به ایسنا می‌گوید: حال ایشان به علت بیماری زمینه‌ای که دارند خیلی خوب نیست. هنوز درگیر کرونا هستند و در منزل به او اکسیژن وصل است. به طور کلی شرایط جسمانی و روحی ایشان به جهت اینکه تنها زندگی می‌کنند، مساعد نیست. ولی پزشک مدام به او سر می‌زند.
جمشید سماواتیان از چهره‌های نسل دوم نقاشان نوگرای ایران، در دانشکده هنرهای زیبای تهران هنرآموزی کرده است. او هم دوره‌ هنرمندانی چون آیدین آغداشلو، علی‌اکبر صادقی، رویین پاکباز و عباس کیارستمی بوده است. سماواتیان متأثر از هنرهای سنتی و دیوارنگاره‌های عصر صفوی زادگاهش اصفهان به خلق آثاری پرداخته که یادآور و نشان‌دهنده گذر زمان و تخریبی است که بر هنرهای سنتی ایران رفته است.

سماواتیان با تسلط بی‌نظیر بر انواع ابزارها و تکنیک‌های غیرمتعارف، به احیای هنر گذشته ایرانی با نگاهی نو و بن‌مایه‌های انتزاعی اهتمام ورزیده است. او در نقاشی‌های نیمه‌فیگوراتیو خود از موادی چون خاک، گل، گچ، مواد ترکیبی، ورق‌های طلا و نقره همراه با شیوه‌های مختلف پتینه‌کاری بهره می‌گیرد تا فرسودگی، ریختگی و ترک‌ها را به نمایش بگذارد. همین استفاده از مواد غیرمتعارف به آثار او خصوصیتی معاصر بخشیده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *