21:41

گمانه‌زنی به‌منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه رفیع آباد مرودشت با هدف جلوگیری از تهدیدات اساسی در راستای تسطیح عرصه و تخریب حریم این اثر ارزشمند تاریخی-‌فرهنگی با سرپرستی مشترک فهیمه همایون و یونس زارع در حال انجام است.
به گزارش روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، فهیمه همایون سرپرست هیئت باستان‌شناسی 13 آذر 1401، با اعلام این خبر گفت: محوطه تاریخی رفیع‌آباد در شهرستان مرودشت استان فارس در فاصله 12 کیلومتری شمال این شهر و حد فاصل دو مجموعه ارزشمند تاریخی تخت جمشید و نقش رستم قرار گرفته است.
این باستان‌شناس افزود: بر اساس یافته‌های فرهنگی سطحی و مطالعات اولیه این محوطه قدمتی از دوران پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی دارد و طی سالیان اخیر با توسعه فعالیت‌های کشاورزی و خطوط انتقال برق، بخش‌های از محوطه در اثر تسطیح زمین‌های اطراف از بین رفته است.
همایون تصریح‌ کرد: با توجه به قرارگیری محوطه رفیع‌آباد در میان زمین‌های کشاورزی و تهدیدات ناشی از فعالیت‌های کشاورزی، راه‌سازی و عمرانی و همچنین جلوگیری از تخریب هر چه بیشتر این محوطه ارزشمند، لزوم اجرای پروژه تعیین عرصه و حریم محوطه تاریخی رفیع‌آباد ضروری و حائز اهمیت است.
سرپرست هیات باستان‌شناسی افزود: این پروژه با حمایت مجموعه جهانی تخت جمشید، اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و با مجوز رسمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *