9:17

به رغم غایبان بزرگی که در جشنواره چهلم فیلم فجر حضور ندارند اما ترکیب رنگینی از آثاری متنوع امسال برای این رویداد بزرگ سینمایی انتخاب شده‌اند.
به گزارش ایرنا، در زمانی حدود ۵ هفته مانده به چهلمین جشنواره فیلم فجر با اعلام ۲۲ اثر از سوی هیئت انتخاب (که بر اساس آنچه اعلام شده است با رویکردهایی چون قانون‌گرایی، عدالت‌محوری و استانداردسازی انتخاب شده اند)، تکلیف آثار راه یافته به این رویداد برجستۀ سینمایی مشخص شد.
هیئت انتخاب این رویداد متشکل از بهروز افخمی، اسماعیل بنی‌اردلان، پوران درخشنده، حسین زندباف تدوین‌گر، مجید شاه‌حسینی، اسفندیار شهیدی و محمدحسین نیرومند، بود که به رغم انتقاداتی که همانند گذشته به خروجی کار ایشان وجود دارد تلاش کردند تا در یک نگاه کلی تنوع و گوناگونی را در این آثار مدنظر داشته باشند.

غایبان بزرگ
البته به رغم تلاش برای جوان‌گرایی و فیلم‌های کارگردانان جوانانی که امسال در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارند، اسامی غایبان بزرگی هم که در این رویداد سینمایی حضور ندارند، قابل تامل است.
حمید نعمت‌الله و ساخته متاخرش قاتل و وحشی با بازی لیلا حاتمی سال گذشته از طرف مسئولان سینمایی به هیات انتخاب ارائه نشد تا شایعه توقیفش جدی شود. سازندگان فیلم با تغییر دولت دوباره متقاضی شرکت در دوره چهلم شدند اما دبیر جشنواره به بهانه بازبینی شدن آن در دوره‌های قبلی آن را رد کرد و به این ترتیب این فیلم در محاق توقیف باقی ماند.
ساخته‌های تازه مانی حقیقی، سعید روستایی، هومن سیدی و وحید جلیلوند هم از فهرست فیلم‌های منتخب خط خوردند؛ از سوی دیگر هدیه تهرانی. سحر دولتشاهی و الناز شاکردوست که هر سه در جشنواره گذشته حضور داشتند، در این دوره غایب هستند.
پرویز پرستویی و حامد بهداد که سال گذشته به ترتیب با بی همه چیز و گیجگاه در جشنواره حضور داشتند، امسال هردو غایب هستند. نوید محمدزاده که طی سال گذشته و امسال در فیلم‌های وحید جلیلوند و مانی حقیقی به ایفای نقش پرداخت اما هر دو فیلم در جشنواره حضور ندارند و همینطور رضا عطاران که سال گذشته دو فیلم شیشلیک و روشن در فجر حضور داشت، امسال فیلمی ندارد.
شهاب حسینی هم که آخرین حضورش در جشنواره مربوط به سه سال قبل با فیلم شب بود، از غایبین مهم دیگر امسال هستند.
از طرفی دیگر حضور نام هومن سیدی و بهرام رادان به عنوان تهیه کننده در جشنواره امسال قابل توجه است، چرا که هردو امسال به عنوان بازیگر فیلمی نخواهند داشت.

تنها بازمانده نسل اول در فجر چهلم
از سوی دیگر مسعود کیمیایی به عنوان کارگردنی از نسل اول فیلمسازان امسال با خائن‌کشی به تهیه‌کنندگی علی اوجی به جشنواره چهلم می‌آید. این فیلم که داستانی درباره رفاقت و مردم‌داری دارد، قسمتی از زندگی مهدی بلیغ؛ سارق و کلاهبردار ایرانی را به تصویر می‌کشد و همچنین گذری هم به ماجرای ملی شدن نفت دارد.
امیر آقایی، پولاد کیمیایی، پانته‌آ بهرام، سارا بهرامی، اندیشه فولادوند، حمیدرضا آذرنگ، سام درخشانی و مهران مدیری از بازیگرانی هستند که در آخرین ساخته مسعود کیمیایی نقش‌آفرینی کرده‌اند.

روایت شهید باکری در «موقعیت مهدی»
هادی حجازی‌فر هم که چندی است مشغول ساخت مینی‌سریال ۷ قسمتی درباره شهید باکری و رشادت‌های لشکر ۳۱ عاشوراست با نسخه سینمایی این اثر با نام موقعیت مهدی در فجر چهلم حضور خواهد داشت. حجازی‌فر علاوه بر اینکه نویسندگی و کارگردانی «موقعیت مهدی» را برعهده دارد، در نقش شهید مهدی باکری هم به ایفای نقش می‌پردازد. روح‌الله زمانی بازیگر نوجوان فیلم خورشید اثر مجید مجیدی دیگر بازیگر این اثر است.
فیلم‌ سینمایی ۲۸۸۸ به کارگردانی کیوان علیمحمدی و علی‌اکبر حیدری روایتی متفاوت از ۸ سال جنگ تحمیلی است که از روز اول تا روز آخر جنگ روایت می‌شود و در فیلم نام بسیاری از شخصیت‌های مهم زمان جنگ که در جبهه‌ها حضور داشتند گرامی داشته می‌شود. حمیدرضا پگاه نقش بیژن عاصم، حامد کمیلی نقش عباس دوران و سعید چنگیزیان نیز عهده‌دار نقش منصور کاظمیان در این فیلم است.

تنها کارگردان زن با اثر دفاع مقدس می‌آید
دسته دختران به کارگردانی منیر قیدی که روایتی از مقاومت زنان در روزهای آغازین جنگ را ارائه می‌کند، نیز در جشنواره فجر امسال رونمایی خواهد شد این فیلم با بازی نیکی کریمی، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی، هدی زین‌العابدین و صدف عسگری با نگاهی آزاد و براساس روایت‌های واقعی از مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر در دفاع مقدس ساخته شده است. منیر قیدی تنها کارگردان خانم حاضر در جشنواره چهلم است.
فیلم ضد ساخته امیرعباس ربیعی هم فیلم انقلابی و سیاسی جشنواره خواهد بود. قصه فیلم در ابتدای انقلاب اسلامی روایت می‌شود. ربیعی در اولین تجربه کارگردانی خود نیز فیلم سیاسی لباس شخصی را با حضور بازیگران جدید جلوی دوربین برده بود. او در «ضد» علاوه بر چهره‌های جدید، از بازیگران شناخته شده لیلا زارع، لیندا کیانی و نادر سلیمانی هم استفاده کرده است.

مردی برای تمام فصول
محمدحسین مهدویان تنها کارگردانی است که در طول یک دهه گذشته حضوری دائمی از جشنواره فیلم فجر داشته است؛ مهدویان از همان زمانی که ایستاده در غبار را در سال ۹۴ در این رویداد رونمایی کرد، همواره جزئی ثابت از جشنواره بوده است. او امسال با مرد بازنده به تهیه‌کنندگی امیر بنان و کامران حجازی پا به فجر گذاشته است، فیلمی که آذرماه همین امسال مجوز ساخت گرفت و به نظر می‌رسد مراحل تولیدش هنوز به اتمام نرسیده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *