16:08

داور جشنواره موسیقی جوان معتقد است که بخش نواحیِ جشنواره ملی موسیقی جوان، شور و هیجانی در منطقه کردنشین ایجاد کرده و باعث ایجاد گفتمان شده است.
به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی، ناصح بهرام‌بیگی اظهار داشت: برخی سازهای موسیقی بومی از جمله نرم‌نای، دوزله، شمشال، ضرب و تنبک کردی به بخش نواحی جشنواره موسیقی جوان اضافه و با استقبال گروه‌های سنی نوجوان و جوان روبرو شده است.
این داور بخش نواحی از کم شدن استقبال گروه سنی ج در جشنواره خبر داد و افزود: این دوره از جشنواره موسیقی جوان به صورت مجازی برگزار شده بود و شرکت‌کنندگان باید آثارشان را بارگذاری می‌کردند. مشکلات اینترنت به کم شدن تعداد شرکت‌کنندگان بی‌ارتباط نیست.
بهرام بیگی در این باره گفت: در این سال‌های اخیر هر بار جنب‌و جوشی در میان جوانان و نوجوانان به راه می‌افتد، تمرین، تعامل و اجراهای تک‌نوازی ضبط می‌کنند و در مجموع حال و هوای خاصی ایجاد می‌شود.
بهرام بیگی یکی دیگر از تاثیرات کرونا بر جشنواره را یک مرحله‌ای شدن جشنواره دانست و توضیح داد: شرکت‌کنندگان با همان آثاری که به مرحله انتخاب فرستاده‌اند، در مرحله نهایی، داوری می‌شوند یعنی فرصت یک اجرای دقیق و حساب‌شده را روی صحنه از دست داده‌اند. در نتیجه ممکن است در مجموع بالاترین کیفیت ممکن یا تمام پتانسیل شرکت‌کنندگان در جشنواره بروز نکرده و در واقعیت سطح کیفی اجرای شرکت‌کنندگان از این بهتر باشد.
این استاد موسیقی ابراز امیدواری کرد که با رفع محدودیت ها، جشنواره بهتر و پربارتر از همیشه ادامه پیدا کند چرا که به اعتقاد بهرام‌بیگی، جشنواره موسیقی جوان مقدمه‌ای برای حضور جوانان و نوجوانان در سایر جشنواره‌هاست.
این استاد موسیقی افزود: چند سالی است که شرکت‌کنندگان جشنواره موسیقی جوان گروه‌هایی تشکیل می‌دهند یا با هنرمندان باسابقه همراه می‌شوند و در جشنواره موسیقی فجر هم شرکت‌ می‌کنند. گاهی برخی از آنها را به جشنواره‌های دیگر مناطق مانند کرمان یا جشنواره‌های خارج از کشور مثل ترکیه، عراق و آذربایجان هم می‌فرستیم.
به اعتقاد بهرام‌بیگی، شرکت در جشنواره‌های متعدد، علاوه بر تقویت آرشیو ذهنی جوانان، پشتوانه هنری و حرفه‌ای برای آنها محسوب شده و با نوازندگی تکنیکی و دقیق آشنا می‌شوند.
داور بخش نواحی جشنواره، تاثیر جشنواره ملی موسیقی جوان را قابل اعتنا برشمرد و گفت: حضور در جشنواره به خصوص در سال‌های قبل از کرونا برای شرکت‌کنندگان تجربه خیلی خوبی است چون می‌توانند با هنرمندان دیگر تعامل کنند، استادان را ببینند و از راهنمایی آنها بهره ببرند.
وی اضافه کرد: جشنواره ملی موسیقی جوان کارناوال نیست و به طور جدی و تخصصی برگزار می‌شود.
نخستین دوره جشنواره موسیقی جوان سال ۷۸ به دبیری آذین موحد برگزار شد. این جشنواره ۶ سال مداوم در قالب سالانه فعالیت داشت و سال های قبل از ۷۸ هم به عنوان بخش استعدادهای جوان در قسمت هایی از جشنواره موسیقی فجر برگزار می شد. بعد از برگزاری سال ششم این جشنواره، وقفه تقریبا ۶ ساله ای در برگزاری آن ایجاد شد تا اینکه از سال ۹۲، این جشنواره به دبیری هومان اسعدی از سرگرفته شد و امسال در پانزدهمین دوره آن قرار داریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *