23:58

مراسم پایانی سی و چهارمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف برگزار شد و آخرین رویدادی که با برنامه‌‌ریزی مدیریت سابق برگزار شده تمام شد و رفت!
به گزارش مهر، مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به دبیری علیرضا تابش شامگاه چهارشنبه ۲۱ مهرماه در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.
این مراسم که به دلیل پروتکل‌های بهداشتی با حضور محدود مدعوین در حال برگزاری است، به صورت برخط هم در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
مراسم اختتامیه با اجرای محمدرضا مقدسیان طبق اعلام رأس ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه با پخش سرود ملی و قرائت آیاتی از قرآن آغاز شد.
در ابتدای این مراسم علیرضا تابش دبیر جشنواره ضمن خیرمقدم به حاضران و مخاطبان برخط این مراسم گفت: خداوند را شاهد می‌گیرم همکارانم در این چندماه تلاش کردند تا لبخند بر لبان کودکان و نوجوانان بنشیند و رضایت سینماگران حاصل آید. امیدوارم نتیجه این جشنواره به کام شما مخاطبان جشنواره شیرین آمده باشد.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت سینمای کودک و رویکردهای جشنواره فیلم کودک در راستای بالیدن این گونه سینمایی، از همکاران خود در برگزاری جشنواره سی‌وچهارم سپاسگزاری کرد.
تابش سخنان خود را با اظهار امیدواری نسبت به درخشش هر چه بیشتر سینمای کودک و نوجوان به پایان رساند.

اهدای جوایز بخش بین‌الملل

در ادامه با حضور رائد فریدزاده نوبت به معرفی برگزیدگان بخش بین‌الملل جشنواره رسید.
پس از پخش کلیپی مرتبط با بخش جایزه «سیفژ» با اعلام پوران درخشنده تندیس و جایزه این بخش به مهدی جعفری کارگردان فیلم «یدو» اهدا شد.
در بخش پویانمایی کوتاه با اعلام مهرداد اسکویی از داوران بخش بین‌الملل جایزه تقدیر ویژه به کارگردان فیلم «مادربزرگ من ماتیلدا» از مکزیک اهدا شد. پیام ویدئویی کارگردان این فیلم پس از اهدای جایزه پخش شد.
در بخش فیلم کوتاه داستانی هم پروانه زرین جشنواره به کارگردان فیلم «سکوت رودخانه» از پرو رسید. کارگردان این فیلم هم در پیامی ویدئویی از دریافت این جایزه اظهار خرسندی کرد.
در بخش دستاورد فنی یا هنری، دیپلم افتخار به مرتضی نجفی برای فیلمبرداری فیلم سینمایی «یدو» اهدا شد.
در این بخش جایزه ویژه دیگری هم به آهنگسازی از هند رسید.
پروانه زرین بهترین دستاورد فنی یا هنری هم به کارگردانان فیلم «پدربزرگ من یک فضایی است» از کشور کرواسی رسید.
در ادامه مراسم با اعلام گلاره عباسی دیپلم اهدای بهترین بازیگر بخش بین‌الملل به گروه بازیگران فیلم سینمایی «محافظ برادر» از ترکیه رسید.
پروانه زرین بهترین بازیگر کودک بخش بین‌الملل هم به یاسین حبیب‌پور برای فیلم «پسران دریا» از ایران اهدا شد.
یاسین حبیب‌پور پس از دریافت جایزه خود گفت: افتخار می‌کنم که در این جشنواره بین‌المللی حضور داشتم و توانستم این جایزه را از آن خود کنم.
در بخش بعدی با اعلام فرهاد توحیدی جایزه پروانه زرین بهترین فیلمنامه بخش بین‌الملل به افشین هاشمی و حسین قاسمی‌جامی برای فیلمنامه «پسران دریا» اهدا شد.
افشین هاشمی پس از دریافت جایزه خود گفت: خوشحالم که ۴۶ سالگی‌ام با جایزه‌ای از جشنواره فیلم کودک آغاز شد. می‌دانم کسی بیرون این در هست که مراقب ماست و او فرشته طائرپور است که جایش در میان ما خالی است اما می‌دانم حضور دارد.
در ادامه مراسم رسول صدرعاملی برای اعلام جایزه بخش بهترین کارگردانی بین‌الملل روی صحنه حاضر شد و در سخنانی کوتاه از لزوم تمرکز بیشتر سینمای ایران بر تولید فیلم‌های کودک و نوجوان تأکید کرد و گفت: به نظرم اگر تمرکزمان را روی آثار کودک و نوجوانان بگذاریم مطمئناً می‌توانیم وارد عرصه دیده شدن آثارمان و ارزآوری شویم. خواهش می‌کنم تمرکز بیشتری روی تولید آثار کودک داشته باشیم قول می‌دهم در کوتاه‌ترین مدت می‌توانیم میان‌بر بزنیم و این مسیری که ترکیه و کره پیموده‌اند را ما هم طی کنیم. ما عقب مانده‌ایم امیدوارم بشود جبران کرد.
سپس با اعلام صدرعاملی پروانه زرین بهترین کارگردانی بخش بین‌الملل به مهدی جعفری برای فیلم «یدو» از ایران اهدا شد.
جایزه ویژه هیأت داوران در این بخش به خوآن پاتو از اسپانیا رسید.
در ادامه جایزه بهترین فیلم از نگاه داوران کودک و نوجوان بخش بین‌المللی به فیلم «پدربزرگ من یک فضایی است» از کرواسی رسید.
در ادامه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی پروانه زرین بهترین فیلم بخش بین‌الملل را به محمدرضا مصباح برای «یدو» اهدا کرد.

سخنرانی رئیس سازمان سینمایی

محمد خزاعی در ادامه مراسم و پس از اهدای این جایزه در سخنانی گفت: خیر مقدم عرض می‌کنم خدمت همه کسانی که در اینجا حضور دارند. تشکر و قدردانی می‌کنم از آقای تابش دبیر این جشنواره و از همکارانش که در شرایط سختی تلاش کردند چراغ جشنواره روشن بماند و می‌دانم کار سختی بود.
وی ادامه داد: شرایط تولید، کمبود پول، نبود فیلم‌های شاخص و… باعث می‌شود که برگزاری جشنواره‌ها روز به روز سخت‌تر شود. من امشب اینجا مهمان هستم جای آقای حسین انتظامی خالی است که این جشنواره حاصل مدیریت ایشان است. دوست داشتم ایشان اینجا بودند.
رئیس سازمان سینمایی در پایان تأکید کرد: سینمای کودک احیا شده و ان‌شاءالله احیاتر می‌شود.

بخش نخست اهدای جوایز بخش ملی

پس از پخش کلیپی از معرفی داوران بخش ملی جوایز این بخش اهدا شد.
دیپلم افتخار بخش کرونا روایت به ایلیا رمضانی برای «فضای زندگی» اهدا شد. ایلیا رمضانی از نوجوانان حاضر در چند دوره بخش المپیاد فیلمسازی بود.
در ادامه علیرضا تابش بیان کرد: سه دوره جشنواره است که دبیر جشنواره جوایزی را به فیلم‌های جشنواره از دید خود اهدا می‌کند.
در ادامه دیپلم افتخار دبیر در بخش بداعت و نوآوری به حبیب احمدزاده برای ساخت فیلم «افسانه بناسان، غول چراغ جادو» اهدا شد.
دبیر جشنواره دیپلم افتخار خود در بخش توجه به کسب و کار را هم به بهروز مفید تهیه‌کننده «بامبالا» اهدا کرد.
دبیر این رویداد دیگر دیپلم خود را به دلیل ارائه تصویری متفاوت از نوجوانان خطه سیستان و بلوچستان به حسین ریگی کارگردان «لیپار» اهدا کرد.
ریگی بعد از دریافت دیپلم خود در این بخش گفت: سینما به سیستان و بلوچستان بدهکار است، پنجاه سال است تصویری رایج از این خطه در سینما می‌بینم. اما این بار از زاویه دیگری این استان را ببینید. این جایزه را به علی لندی و جوانانی که جان خود را برای سربلندی کشور دادند، اهدا می‌کنم.

نکوداشت محمد ابوالحسنی

در ادامه مراسم نکوداشت محمد ابوالحسنی از چهره‌های فعال حوزه انیمیشن و تهیه‌کننده مجموعه ماندگار «دیرین دیرین» برگزار شد.
در این بخش شیخ‌الاسلامی از همکاران و دوستان نزدیک او روی صحنه آمد و بیان کرد: از جشنواره بابت اهمیتی که به دوست تازه از دست داده ما دادند، تشکر می‌کنم. ما ۶ ماه است که سوگوار هستیم. اندک اشاره‌ای کافی است تا اشکم جاری شود. او بسیار تلاش کرد تا بخش وب سری به جشنواره اضافه شود او اهتمام به موج‌های جدید در سینما داشت.
وی ادامه داد: او به سه اصل در رفتار خود داشت که ما عهد بستیم این راه را ادامه بدهیم او راه تبدیل خیال به واقعیت را بلد بود امروز ما دیرین دیرینی را داریم که به گردش اقتصادی کشور کمک می‌کند. ما توانستیم جریان وب سری را در سینمای ایران رسمیت ببخشیم او به همه توصیه می‌کرد رویاهای خود را فراموش نکنید و آن را دنبال کنید. او با هیجان این فضا را دنبال می‌کرد تبدیل تپه‌ها به کوه‌ها از دیگر اهداف او بود.
وی افزود: روزی که «تهران ۱۵۰۰» را می‌خواست بسازد یک موضوع غیرممکن بود اما این مسیر باز شد و امروز شاهد «فیلشاه» و تولید صنعتی انیمیشن‌های سینمایی هستیم. او حوزه‌های مغفول مانده را دنبال می‌کرد. او از نفرت فراری بود. چه حرف‌های درباره او زده شد، با چه قضاوت‌هایی روبه رو بود، با چه موانعی رو به رو بود و… اما او هیچوقت امید را رها نکرد. همه آنچه که از ایشان به یاد دارند امیدواری است. امیدوارم این مسیر ادامه پیدا کند ما او را زود از دست دادیم اما مسیرش مشخص است و امیدوارم این لیاقت را داشته باشیم و مسیر را ادامه بدهیم و دیگران به این مسیر پر امید و پز خیال بپیوندند.
وی خطاب به آن زنده‌یاد گفت: آقای ابوالحسنی شما هیچوقت اجازه ندادید کسی شما را تشویق کنید اما نگاه کنید که سینمای ایران قدر شما را می‌داند و برای شما کف می‌زند.
علیرضا تابش هم در این بخش گفت: با مدد از روح محمد ابوالحسنی نکوداشت او را در مراسم اختتامیه جشنواره برگزار می‌کنیم برای تقدیر از تلاش‌های این هنرمند عزیز در عرصه سینما. عمر او به ظاهر کوتاه بود اما آثار ماندگاری را به یادگار گذاشت که امیدوارم این مسیر ادامه‌دار باشد.
پدر زنده‌یاد ابوالحسنی هم اظهار کرد: از این جشنواره به خاطر برگزاری این نکوداشت تشکر می‌کنم.

بخش دوم اهدای جوایز بخش ملی

در ادامه مراسم در بخش وب‌سری دیپلم افتخار بهترین وب سری به فریاد بیات برای «یک اشتباه دیجیتالی» اهدا شد.
وی حین دریافت جایزه خود گفت: من هم هنوز در باورم نمی‌گنجد که آقای ابوالحسنی را از دست داده باشیم و هنوز فکر می‌کنم ایشان در بین ماست.
دیپلم افتخار بهترین پویانمایی کوتاه به فهیمه قبادی برای «آی‌دی» رسید.
پروانه زرین بهترین فیلم داستانی کوتاه هم به متین رکن برای فیلم «منم سمیرا» رسید.
رکن پس از دریافت جایزه خود گفت: این جایزه را به سه نفر تقدیم می‌کنم اول ملاله یوسف زی که مورد استبداد وحشیانه طالبان قرار گرفت اما در نهایت جایزه صلح نوبل را گرفت. دوم به شبنم تیموری بازیگر خردسال فیلمم که بین ما نیست و روحش شاد. سوم به همه دختران فارسی زبان که مورد استبداد قرار می‌گیرند اما ادامه می‌دهند.
در ادامه و در بخش فیلم‌های بلند داستانی پروانه زرین به کریم رناسیان کارگردان فیلم «راز قلعه» اهدا شد.
پس از پخش کلیپی نوبت به جایزه شهید بهنام محمدی رسید.
ایل‌بیگی در این بخش گفت: به همه برگزیدگان و شرکت‌کنندگان در این رویداد تبریک می‌گویم. جایزه شهید بهنام محمدی برای تقدیر از شهدای کودک و نوجوان است و خدا را شکر که این راه در همان سال‌های جنگ تمام نشد و با علی لندی ها مواجه هستیم که این قهرمانان همیشه در بزنگاه‌ها نقش خود را به خوبی ایفا می‌کنند این افتخار را دارم که این جایزه را اهدا کنم.
جایزه این بخش به نبی قلی‌زاده برای فیلم «پسرم رسول» تعلق گرفت.
قلی‌زاده گفت: قبل از هر چیزی از خدا ممنونم. این هدیه را به روح پرفتوح حاج قاسم تقدیم می‌کنم. وقتی این فیلم را ساختیم با داستان‌های متعددی روبه‌رو بودیم به طوری که دوبار در لوکیشنی که ما بودیم سیل آمد و دو مرحله لوکیشن‌های ما به هم ریخت، به همین دلیل نتوانستیم آنچه مد نظرمان بود را جمع کنیم، برخی می‌گویند فیلم کند است که باید عرض کنم سی درصد نماها را نتوانستیم بگیریم.
در ادامه جایزه بهترین دستاورد فنی یا هنری به مسعود سخاوت‌دوست آهنگساز فیلم سینمایی «لیپار» اهدا شد.
جایزه زاون قوکاسیان هم به خاطر تاکید بر تخیل سازنده به فیلم سینمایی «بامبالا» به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی اهدا شد.
سیدحاتمی در این بخش پس از دریافت جایزه خود گفت: از عوامل فیلم به ویژه بچه‌ها و بازیگران فیلم که در گرما و کرونا مردانه به ما کمک کردند تشکر می‌کنم. از آقای تابش و مجموعه فارابی ممنونم که زمینه ساخت این فیلم را فراهم کردند.
در ادامه پروانه زرین بهترین بازیگر کودک و نوجوان بخش ملی جشنواره به آندیا یحیی‌پور بازیگر فیلم «میان صخره‌ها» رسید.
این بازیگر نوجوان با حضور بر روی صحنه و دریافت پروانه زرین این بخش گفت: من آرزوی این جایزه را داشتم و از همه تشکر می‌کنم. از خانم نجفی، آقای عبدالهی و پدر و مادرم ممنونم.
پروانه زرین بهترین فیلمنامه به امیر محمد عبدی نویسنده «بامبالا» تعلق گرفت.

وی گفت: یک قولی به خودم دادم که اگر روزی جایزه گرفتم از آقای گذرآبادی به‌خاطر ترجمه‌های خوبش از کتاب‌های فیلمنامه‌نویسی تشکر کنم.

در بخش بعدی پروانه زرین بهترین کارگردانی به حسین ریگی برای «لیپار» تعلق گرفت.

ریگی حین دریافت این جایزه بیان کرد: راحت‌ترین کار دنیا کارگردانی است البته وقتی که کنار یک تیم حرفه‌ای هستی. از همه عوامل فیلم تشکر می‌کنم.

پس از آن با دعوت ریگی، بازیگران نوجوان فیلم سینمایی «لیپار» روی صحنه حاضر شدند.

در ادامه مراسم جایزه ویژه هیأت داوران به مختار عبدالهی کارگردان فیلم سینمایی «میان صخره‌ها» رسید.

وی در این بخش بیان کرد: این روزها بختیاری من مقداری در غم است، غم فراغ علی لندی، زلزله‌ای که زیاد سر و صدا نکرد ولی همان پنج ریشتر کافی بود تا برخی روستاها تخریب شود. از خیلی‌ها باید تشکر کنم، از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، همه عوامل و… در انتها می‌خواهم این جایزه را به کسی تقدیم کنم که جایش برای من خیلی خالی است ولی می‌دانم اینجا نظاره‌گر است؛ برادرم آقا سردار.

نکوداشت فرشته طائرپور

در ادامه مراسم نوبت به آیین نکوداشت فرشته طائرپور تهیه‌کننده فقید سینمای ایران رسید.

در این بخش منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما روی صحنه آمد و بیان کرد: در این ایام من تا حالا درباره فرشته طائرپور جایی چیزی نگفتم، برخی این شانس را دارند که فضیلت آفتاب بودن را داشته باشند. آفتاب هستند و می‌توانند تو را گرم کنند و سایه هستند و می‌توانند تو را حفظ کنند.

وی ادامه داد: چیزی در جامعه ما در حال فراموشی است و جز فعالان فرهنگ و هنر چاره‌ای برایش نیست نسل جوان ما از خصلت نسل ما دور شده است. همه جوانان بالنده سرمایه‌های انسانی ما هستند، سرمایه اجتماعی همان حسی است که به ابوالحسنی، فرشته و بچه‌های سیستان دارید. سرمایه‌ای سرمایه مادر، پدر و بزرگی است. این‌ها سرمایه‌های نمادین هستند مدعی هیچ چیزی نیستند، صاحب هیچ منزلتی نیستند اما در لحظات دشوار به کار ما می‌آیند. این سرمایه نمادین گاهی ایمان، گاهی دوست داشتن وطنمان، گاهی همین سلام علیک است.

شاهسواری افزود: سرمایه اجتماعی به ما یاد می‌دهد حق گذار باشیم. همه ما باید از آن مراقبت کنیم این گاهی قدردانی از هرکسی است که قدم برداشت. در سنت ما کار کسی را اندازه نمی‌گرفتند، وزن نمی‌کردند، مثلاً همین که آمدی و پاسخ سلام دادی سپاسگزاریم. روزهای سختی را وطنمان طی می‌کند و ما هیچ نداریم جز اینکه به همه بگوییم این سرزمین پل فیروزه تاریخ و جغرافیای جهان است. این پل فیروزه را از یاد نبرید اینجا محل عشق و صفاست.

وی افزود: آنقدر به خودمان بد نکنیم و بد نگوییم. چرا که دیگر چیزی از ما باقی نخواهد ماند. می‌دانم که خیلی از این حرف‌ها در این شرایط شاید گوش شنوا پیدا نکند اما من به دل‌های شما ایمان دارم. هیچ چیزی جای فرشته را نمی‌گیرد اما اگر قدمی در راه فرهنگ و هنر ایران گذاشته باشد در یادها خواهد ماند.

علی شاکری فرزند فرشته طائرپور گفت: تا یاد دارم مادرم برای سینما و فرهنگ و هنر و این سرزمین زحمت کشید. از ۲۶ مرداد او را به گونه‌ای دیگر حس می‌کنم و آن یادگاری است که در دل دیگران کاشته است. برخی می‌آیند و می‌گویند او مادر ما هم بود مطمئنم همیشه برای فرهنگ این سرزمین جاودان خواهد بود مثل همه کسانی که برای شادی و هنر این سرزمین زحمت کشیدند. امیدوارم قدمی برای کودکان برداریم و ما هم در یاد دیگران جاودان باشیم.

بهترین فیلم جشنواره؛ پسران دریا

در ادامه پروانه زرین بهترین فیلم سینمایی توسط محمد خزاعی اهدا شد.

این جایزه به بهروز نشان برای «پسران دریا» رسید

بهروز نشان گفت: تهیه‌کنندگی این فیلم را از خانم طائرپور دارم. از افشین هاشمی هم تشکر می‌کنم. آقای خزاعی در سخت‌ترین شرایط سکان‌دار شده است با سابقه‌ای که از او سراغ داریم امیدوارم رونقی ایجاد کنند.

محمد خزاعی هم گفت: ما چون سنتی هستیم وقتی می‌خواهیم از درگذشتگان یاد کنیم از همه آنها یاد می‌کنیم از شما می‌خواهم برای شادی روح همه آنها دعا کنید.

نکوداشت علی لندی بخش بعدی مراسم بود که پس از پخش یک کلیپ مقدسیان در این بخش گفت: باید در مقابل علی لندی ها تعظیم کنیم. خدا را شاکرم که در کشوری هستیم که از علی لندی ها کم ندارد.

در بخش پایانی این مراسم دیپلم افتخار داوران کودک و نوجوان به «آیدی» ساخته فهیمه قبادی تعلق گرفت.

پروانه زرین این بخش به «بامبالا» به تهیه‌کنندگی بهروز مفید رسید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *