9:58

یکی از نوازندگان و پژوهشگران حوزه موسیقی ضمن ارائه گزارشی از روند بازسازی و بهسازی آرامگاه علینقی وزیری از برگزاری یک آیین تجلیل برای این هنرمند فقید در آینده‌ای نزدیک خبرداد.
بهنام موحدان که طی سال‌های اخیر مسئولیت بهسازی و مرمت آرامگاه مرحوم علینقی وزیری (پدر موسیقی نوین ایران) را نیز به عهده گرفته در گفت‌وگو با مهر از تلاش خود برای برگزاری یک مراسم نکوداشت برای این استاد موسیقی ایرانی و رونمایی از آرامگاه بازسازی شده این هنرمند فقید طی روزهای آینده خبر داد و اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در تلاشیم روز پنجشنبه چهاردهم مهرماه آئین نکوداشت مرحوم علینقی وزیری را که بسیاری از علاقه‌مندان موسیقی از او به عنوان پدر موسیقی نوین ایران یاد می‌کنند در فرهنگسرای اندیشه برگزار کنیم. حسن ناهید، میلاد کیایی، بهرام گودرزی، محمد مقدسی، فرهاد فخرالدینی، جهانشاه صارمی، لوریس چکناوریان، هادی منتظری، مسعود حبیبی از جمله هنرمندانی هستند که از آن‌ها برای حضور در این مراسم دعوت به عمل آمده است.
وی در ادامه توضیحات خود افزود: از جمله اهدافی که برای این آئین نکوداشت برنامه‌ریزی شده، به نوعی رونمایی از آرامگاه استاد وزیری نیز هست که طی سال‌های گذشته تلاش شده تا نسبت به مقام هنری و والای این هنرمند ارزنده موسیقی اقداماتی برای بازسازی و مرمت مزار او صورت پذیرد. این در حالی است که دونوازی هادی منتظری نوازنده کمانچه و مسعود حبیبی نوازنده دف، اجرای چند برنامه موسیقایی، پخش فیلم مستند کلنل علینقی وزیری، سخنرانی علیرضا میرعلی نقی درباره جایگاه و نبوغ هنری مرحوم وزیری در روند تکوین و تعالی فرهنگ موسیقی کشور از جمله بخش‌های مختلف مراسم نکوداشت علینقی وزیری در فرهنگسرای اندیشه خواهد بود.
وی ضمن ارائه گزارشی از روند بازسازی و مرمت آرامگاه مرحوم وزیری طی سال‌های اخیر گفت: از سال ۹۸ کار بازسازی و مرمت آرامگاه استاد وزیری را با هزینه شخصی و بدون مشارکت و همکاری هیچ فرد حقیقی و حقوقی و سازمان و نهادی شروع کردم. جالب است بدانید آرامگاه پدر موسیقی ایران از سال ۱۳۵۸ به مدت ۴۰ سال به جهت فراموشی و غفلت‌های صورت گرفته از سوی نهادهایی که می‌توانند متولی چنین مقولاتی باشند به مخروبه‌ای بدل شده بود. به هر ترتیب در مرحله اول بازسازی با صرف هزینه ۳۸ میلیون تومان آرامگاه را به طور کامل رنگ کاری و گچ و سنگ آرامگاه را تعویض کردم. سردیس استاد را نیز جناب امیر موحدان هنرمند نقاش و مجسمه ساز کشور ساخت. این اثر هنری هم طی مراسمی در مهرماه ۱۳۹۸ با حضور دردانه‌های موسیقی کشور از جمله ارفع اطرایی، حسن ناهید، بهرام گودرزی، میلاد کیایی، کامبیز روشن روان، معصومه مهرعلی و تنی چند از نوازندگان برجسته کشور از جمله شهرام صارمی و مهدی فلاح رونمایی شد.
موحدان ادامه داد: در مرحله دوم بازسازی آرامگاه مرحوم وزیری که در شهریور ماه سال ۱۳۹۹ صورت گرفت، با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۶ میلیون تومان مجموعه نفیسی از عکس‌های استاد وزیری، روح الله خالقی و ابوالحسن صبا را گردآوری و بر دیوارهای آرامگاه نصب و نیز پرده‌ای منقوش به عکس استاد را روی پنجره آرامگاه نصب کردم. این در حالی بود که مهرماه ۹۹ دومین بزرگداشت استاد را نیز حضور استادانی نظیر ارفع اطرایی، حسن ناهید، میلاد کیایی و بهرام گودرزی برگزار کردم. سومین مرحله بازسازی و مرمت آرامگاه را شهریور سال جاری پیگیری کرده و با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۴۵ میلیون تومان نسبت به مرمت دیگر موارد مورد نظر آرامگاه اقدامات لازم را انجام داد. در این چارچوب کار مرمت و زیباسازی تقریباً تمام شده و تنها بخش کوچکی از عملیات زیباسازی نهایی باقی مانده که در آینده آن را نیز به اتمام می‌رسانم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *