13:12

عادل بزدوده که این روزها نمایش «حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها» را برای اجرا در جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک آماده می‌کند، می‌گوید: وقتی به بچه‌ها خدمت می‌کنم، حالم خوب است.
این کارگردان تئاتر که بیشتر تجربیات خود را در تئاتر عروسکی به انجام رسانده است، درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود به ایسنا می‌گوید: نمایش«حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها» را برای شرکت در جشنواره نمایش عروسکی آماده می‌کنیم. من و اعضای گروه فارغ از هر نگاهی، برای حفظ روحیه کودکان، ارزش والایی قائل هستیم و وظیفه خود می‌دانیم این دنیایی را که به انواع پلیدی‌ها آلوده شده، برای بچه‌ها تلطیف کنیم.
او یادآوری می‌کند: چندی پیش به مناسبت پنجاهمین سال فعالیت کانون، نمایش «حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها» را که اوایل دهه ۵۰ به عنوان اولین تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا شد، روی صحنه آوردم و حالا همین نمایش را برای شرکت در جشنواره نمایش عروسکی تمرین می‌کنم.
بزدوده درباره تغییرات احتمالی در اجرای نمایش و گروه اجرایی آن می‌گوید: تغییراتی در گروه داریم چون بعضی از اعضا نتوانستند در این اجرا همراه ما باشند.
این کارگردان و طراح عروسک با تاکید بر اینکه کار کردن برای بچه‌ها در هر شرایطی، نعمتی است بزرگ، اضافه می‌کند: با اینکه در دوره سختی به سر می‌بریم ولی وقتی برای بچه‌ها کار می‌کنم، حالم خوب است و فکر می‌کنم نباید فرصت کار برای بچه‌ها را به سادگی از دست داد. همین که بتوانیم حال خوشی به آنان بدهیم و لبخندی بر لب‌شان بنشانیم، غنیمت است.
او نمایش «حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها» را سرآغاز هنر عروسکی در ایران می‌داند و می‌افزاید: با این نمایش، هنر عروسکی به ایرانیان معرفی شد. در واقع این نمایش پدربزرگ و مادربزرگ همه نمایش‌ها و فیلم‌هایی است که شخصیت‌های محوری آنها عروسک است.
نمایش «حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها» به عنوان اولین تئاتر مدرن عروسکی در ایران اول بار اوایل دهه ۵۰ با کارگردانی اسکار باتک، هنرمند تئاتر عروسکی اهل چک که آن زمان در دانشکده هنرهای دراماتیک، به تدریس این رشته مشغول بود و با حضور مرضیه برومند، رضا بابک، بهرام شاه محمدلو، سوسن فرخ‌نیا، علیرضا هدایی و همراهی اردشیر کشاورزی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا شد.
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «در شهر عروسک‌ها همه شادند و خوشحال. اما در این شهر کسی زندگی می‌کند که دوست ندارد زود از خواب بیدار شود و سرکار برود. او با تندخویی و بی‌نظمی‌اش باعث بر هم زدن آرامش مردم شهر می‌شود. کم‌کم این رفتارهای او باعث بروز اتفاق‌هایی در شهر عروسک‌ها می‌شود. عروسک‌ها هم تصمیم می‌گیرند برای حل این مشکل از عروسک‌ساز کمک بگیرند و این داستان با مداخله تماشاگران و تصمیم‌هایی که بچه‌ها بر صحنه می‌گیرند ادامه می‌یابد. »

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *