11:10

پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما گفت: در دوره جدید مبنای تحول رسانه ملی براساس دو اصل هویت محوری و عدالت‌گستری است که نگاه به گذشته و آینده دارد.
به گزارش ایرنا، جبلی در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند که دوشنبه شب ۸ آذر ماه در سالن همایش‌های سازمان صداوسیما برگزار شد، اظهارکرد: هر دوی این عبارات و این سرفصل‌های بزرگ نتیجه تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب است که بیش از ۴۰ سال از عمر با برکتش را شاهد بودیم و چشم‌اندازی به آینده این پدیده ارزشمند دارد.
او ادامه داد: هویت و عدالت خلاصه زندگی مردم ما در دوران معاصر است که امروز ایران تاریخ، ایران تمدن، ایران فرهنگ و ایران انقلاب اسلامی را تشکیل داده است. همچنین چشم امید جامعه به محقق شدن و دیده شدن مصادیق عدالت در این کشور است.
رئیس سازمان صداوسیما در ادامه با بیان این که مستند به هر دو عنصر و سرفصل تحول و عدالت کمک‌های شایانی می تواند بکند، گفت: مستند هم نگاهی به هویت و گذشته پرافتخاری که پشت سر گذاشته‌ایم دارد و هم نگاه دقیق و مطالبه گر و روایت گری دارد به حوزه‌ای که از آن باید عدالت برخیزد. مستند محدود به یک ژانر و سرفصل نیست و در هنرهای مختلف مثل فیلم، عکس و روایت تجلی پیدا می کند.
وی با تاکید بر اینکه مستندساز یک جایگاه مقدس، ارزشمند و محترم دارد، افزود: مستندساز چشم بینا و نگهبان وفادار جامعه است. نگهبان صادقی است که به خوبی می بیند و درک می‌کند و تشخیص می‌دهد.
جبلی در ادامه ضمن تشریح دیدگاه رهبر معظم انقلاب درباره جایگاه صداوسیما،‌ گفت: مستندسازان در همه این جایگاه‌ها در این رسانه سنگر دارند. ما تصویری که همیشه از رسانه ملی داشتیم دانشگاه بود. رهبر معظم انقلاب سه توصیف دیگر نیز داشتند؛ یک اینکه صداوسیما آسایشگاه چشم و روح برای بهره‌مندی از زیبایی‌ها، دوم قرارگاه پراکندن امید در جامعه و سوم آوردگاه مبارزه با تحریف و فتنه‌گری است.
وی افزود: این جایگاه‌ها که به زیبایی در یک خط تحت عنوان صداوسیما توصیف کردند، جایی است که مستندساز در آن سنگر دارد و در آن فعالیت می‌کند. در هر چهار جایگاه که در لسان رهبر معظم انقلاب در توصیف صداوسیما آمده است، مستندساز صاحب ایده و سخن است.
جبلی در ادامه خطاب به مستندسازان تاکید کرد: صداوسیما خانه و آسایشگاه شما است و به شما افتخار می‌کند. آغوش رسانه ملی را برای شما باز نگه داشته‌ایم. همین که با عزم به میدان آمده‌اید، نشان موفقیت است که در آینده بیشتر شاهد آن هستیم.
وی در پایان برای نادر طالب‌زاده پیشکسوت عرصه مستندسازی که در بیمارستان بستری است، آرزوی شفای عاجل کرد.
معاون سیما در پنجمین جشنواره تلویزیونی با اشاره به تاثیرگذار بودن قالب مستند، تاکید کرد: نگاه بومی و اندیشه اسلامی و خاستگاه دینی – ملی همراه با تحقیق و پژوهش و سوژه یابی باید در ساخت آثار مستند مدنظر قرار گیرد.
حمیدشاه آبادی ضمن خیرمقدم به مهمانان پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند و تقدیر از مستندسازان و برگزارکنندگان‌ این جشنواره، گفت: جای خرسندی است که جشنواره مستند تلویزیونی به گام پنجم رسید و با موفقیت های بدست آمده می توان گفت پرچم این جشنواره همچنان با اقتدار بالاست.
وی افزود: ساختار مستند یکی از تاثیرگذارترین، ماندگارترین و پرنفوذترین قالب ها برای تولید آثار هنری است. تلویزیون در این سال ها، خانه مستندسازان و بزرگترین حامی آنها بوده و مهمترین و وسیع ترین حوزه برای نشر و پخش تولیدات مستند بوده است.
معاون سیما ادامه داد: به جرات می توان گفت تلویزیون یکی از مهمترین ابزار برای پخش آثار مستند است و ما خوشحالیم از این ظرفیت در برنامه سازی به درستی بهره می گیریم و البته باید کمک کنیم این فضا را بهتر از گذشته، پیش ببریم .
او ادامه داد: آن چه که به دنبالش هستیم با یک نگاه بومی و اندیشه اسلامی، از یک‌ پایگاه وطنی، یک خاستگاه دینی – ملی، آثاری در تراز جهانی مطابق با استاندارهای روز دنیا خلق کنیم و البته به لطف خدا به این نقطه بسیار نزدیک شده ایم.
شاه آبادی تاکید کرد: بعضی از مستندها به درستی دیده می شود و تاثیرگذار است و پیام را عمق می بخشد و در دل مخاطب می نشیند. صداقت، راستی و حس نزدیک بودن به ذهن مخاطب در بسیاری مستندهای تولیدی دیده می شود و به خاطر ویژگی که این قالب دارد برای مخاطب بیش از هر قالب برنامه ای باورپذیر است. باورپذیری این حوزه بسیار برای ما مهم و مورد توجه است و ما در این مسیر باید نقطه عزیمت درستی را انتخاب کنیم.
وی با اشاره به اهمیت سوژه یابی در ساخت مستند، گفت: سوژه یابی یکی از فاکتورها و معیارهای مهم برای پیشرفت در تولید آثار مستند است. ما هم اکنون از حیث کمیت در تولیدات مستند در نقطه مطلوب و مناسبی قرار داریم و آنچه که نقطه تمایز ما می‌تواند باشد و برای تلویزیون نیز بسیار مهم است سوژه یابی است که مستندساز باید انجام دهد.
او ادامه داد: تحقیق و پژوهش باید مورد توجه ویژه مستندسازان قرار گیرد. هر مستندی که در جان مخاطب نشسته و برای او به عنوان یک سند پذیرفته شده، مشخص است تحقیق، پژوهش و تلاش صورت گرفته عامل مهم موفقیت و دیده شدن مستند بوده است.
شاه آبادی گفت: مستندها باید مشکلات و مسائل ما را حل کند. ما در برنامه سازی ها، ناخودآگاه به سمت موضوع محوری رفتیم و حرکت از سوژه های موضوع محور به مساله محوری یکی از دغدغه های ماست.

وی در پایان با بیان اینکه هر مستند باید بتواند یک مساله را در ذهن مخاطب باز کند و بپردازد و این ظرفیتی است که با نگاه تیزبینانه مستندسازان قابل انجام است، افزود: مسائل و موضوعات مهم و تاثیرگذار در جامعه کم نیستند و اگر سوژه یابی درست و تحقیقات جامعی صورت گیرد و مساله محور با موضوعات برخورد کنیم، آثار ماندگاری در حوزه مستند خلق خواهیم کرد.

جبلی: نیاز اجباری صداوسیما به پخش پیام‌های بازرگانی کمتر می‌شود

پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما در جمع خبرنگاران و در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند در سالن همایش‌های این سازمان، گفت: امیدواریم روش‌های جدیدی برای تأمین نیازهای مالی سازمان به‌وجود بیاوریم که نیاز اجباری ما به پخش آگهی کمتر شود.
به گزارش ایرنا، جبلی در پاسخ به پرسشی درباره حجم بالای پیام‌های بازرگانی صداوسیما اظهار کرد: حجم و نوع و کیفیت آگهی بازرگانی باید متناسب با مأموریت فرهنگی ما به عنوان امانت‌دار جامعه باشد. شاید در حال حاضر با روش‌های محدودی برای تأمین درآمد سازمان که آگهی بازرگانی یکی از مهم‌ترین آنها است، مواجه باشیم اما تلاش داریم اولاً سهم بودجه صداوسیما را در بودجه دولتی که با همکاری دولت و مجلس باید اتفاق بیفتد افزایش بدهیم، ثانیاً روش‌های دیگری برای تأمین نیازهای مالی صداوسیما ایجاد کنیم تا نیاز اجباری ما به پخش آگهی کمتر شود و آگهی متناسب با هدف فرهنگی ما پخش شود.
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره پرداخت حق پخش مسابقات فوتبال به باشگاه‌ها، توضیح داد: ما تابع قانونیم و هر آنچه قانون بگوید به آن عمل می‌کنیم. ما سال‌های پیش از قانون تبعیت کردیم و امسال هم از قانون تبعیت می‌کنیم.
جبلی درباره تغییرات ساختاری در صداوسیما با اشاره به ضرورت تحول در رویکرد و تحول در محتوا، افزود: ما هر ساختاری را که با این دو یعنی تحول محتوایی و تحول رویکردی انطباق داشته باشد، همان ساختار را ساختار کارآمدی می‌دانیم. هر ساختاری که با این دو نوع تحول نتواند همراهی کند قاعدتاً تغییر خواهد کرد.
رئیس سازمان صداوسیما در ادامه درباره تکلیف شبکه نمایش خانگی نیز گفت: همان‌طور که گفتم ما تابع قانون هستیم و باید ببینیم قانون درباره ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر) چه می‌گوید و هر چه باشد ما تابع آن هستیم. قانون بودجه سال ۱۴۰۰ نقش ساترا به عنوان نهاد قانونی کنترل کننده پخش خانگی را مشخص کرده است و ما تابع قانون هستیم و قانون هم به خوبی اجرا خواهد شد.
جبلی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اولین تغییرات ساختاری صداوسیما اظهار کرد: با اطمینان می‌گویم هیچکدام از گمانه زنی‌هایی که شنیده‌اید صحت ندارد. ما بر اساس یک اصل مشخص تحول که بر مبنای دو عنصر عدالت و هویت است پیش می‌رویم و این تحول در دو حوزه رویکرد و محتوا در بخش‌های مختلف مثل تولیدات سرگرم کننده و نمایشی و خبر و برنامه‌های تلویزیونی اتفاق خواهد افتاد.
رئیس صداوسیما درباره اینکه این تغییرات را از کجا شروع می‌کنید با لحنی طنزآمیز گفت: از سازمان صداوسیما شروع می‌کنیم.
وی در ادامه درباره بازگشت چهره‌هایی همچون عادل فردوسی‌پور به تلویزون توضیح داد: تلویزیون ترکیبی از فکر و ایده و هنر و زیبایی و ظرفیت‌های انسانی است که در قالب‌های مختلف هنرمند، هنرپیشه، مجری و عوامل دیگر ظاهر می‌شوند. همه این‌ها از سرمایه‌های سازمان هستند و از هر کدام باید به بهترین شکل ممکن استفاده کرد که این پازل زیبا شکل بگیرد.
او ادامه داد: هیچ ظرفیتی را در دوره جدید هدر نمی‌دهیم و از تمام ظرفیت‌ها تا حد امکان صیانت می‌کنیم و بهره‌مند خواهیم شد. در موردهای مشخصی که اسم بردید قبلاً هم گفته بودم تمام سرمایه‌های انسانی ما برای ما عزیز و محترم هستند و جایشان در رسانه ملی همیشه محفوظ خواهد بود و امیدواریم بتوانیم صیانت بهتری از چهره‌ها انجام بدهیم.
جبلی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره توقف برخی سریال‌ها به دلیل محتوا، تاکید کرد: سریال‌ها و بقیه تولیدات تلویزیونی در قالب‌های مختلف باید در راستای هدایت فرهنگی، سالم‌سازی فضای فرهنگی جامعه و وفای به امانتی که جامعه در اختیار ما قرار داده باشد. هر تولید و محتوایی که نتواند آن را حفظ کند، طبیعتاً مورد پذیرش مردم هم نیست.
وی افزود: ما شاهد بوده‌ایم که از برخی تولیدات گلایه‌هایی شده است، زیرا آنان به این امانت وفادار نبوده‌اند و تلاشمان این است که امانت‌دار صادقی برای جامعه باشیم، زیرا رسانه امانت مردم است که در اختیار ما قرار گرفته است.
جبلی در ادامه همچنین با تاکید بر این که اساساً تلویزیون حاکمیتی که صداوسیما از مصادیق آن است نباید برای تأمین نیاز هزینه‌ای و بودجه‌ای خود نیازمند به پخش آگهی باشد، افزود: تلویزیون‌های دولتی و حاکمیتی در دنیا هیچ‌کدام به آگهی وابسته نیستند و اگر هم از آگهی بازرگانی استفاده می‌کنند، با هدف فرهنگ‌سازی است.
او ادامه داد: متأسفانه اینجا صداوسیما در وضعیتی بوده که بودجه‌اش و درآمدهایش هیچ‌گاه متوازن نبوده است و ناچار بوده درآمدش را از طریق پخش آگهی تأمین کند. آگهی‌هایی که از تلویزیون پخش می‌شود می‌تواند تأثیر بسیار خوبی در رونق دادن به تولید و معرفی کالای ایرانی و صنعت داشته باشد، اما این اتفاق باید در شکلی هدفمند رخ دهد که به اصل پیام ضربه نزند.
وی تاکید کرد: ما می‌خواهیم از آگهی به‌عنوان وسیله تأمین درآمد و نیاز صداوسیما به سمتی حرکت کنیم که آگهی متناسب با مأموریت فرهنگی محقق شود.
جبلی در ادامه و در پاسخ به این پرسش که در صداوسیما تا چه حد آنتن فروشی به پایان می‌رسد؟، گفت: شاید آنتن فروشی را عبارت خوبی ندانم، چون وقتی به صنعت تولید میدان می‌دهید یک خدمت متقابل بین صداوسیما و تولید برقرار می‌شود.
رئیس سازمان صداوسیما همچنین در پاسخ به پرسشی که گفته شده است برنامه دورهمی مطابق با سلیقه او نیست هم گفت: گمانه زنی‌هایی که درباره سلیقه من می‌شود حدس و گمان است و همه آنچه که دیده و شنیده‌اید با واقعیت تناسبی ندارد.
وی با بیان این که مسئولیت سنگین رسانه ملی نباید تحت‌الشعاع تمایلات یا اراده‌های متفرقه‌ای قرار بگیرد، ادامه داد: این تمایلات هر کدام در جای خود محترم است ولی نباید رویکرد خاص یا انتخاب خاصی بر رسانه ملی تحمیل شود. رسانه ملی امانت‌دار جامعه است و نباید تحت تأثیر قرار بگیرد.
رئیس صداوسیما در پایان و در پاسخ به پرسش دیگری درباره تغییر مدیران، گفت: بنای ما بر این است که ببینیم کجا هستیم و کجا باید برویم. نقطه مطلوب ما کجاست و هر مدیری یا جایگاهی آیا متناسب با این مسیر تحولی می‌تواند نقش ایفا کند یا خیر.
وی تاکید کرد: برای ما اصل انتصاب نیست، مهم این است که طرح تحولی اجرا شود و هر کسی با این طرح تطبیق پیدا کند، حتماً در خدمتش هستیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *