16:58

بیست‌وهشتمین جایزه ادبی و تاریخی «دکتر محمود افشار» به پاس بیش از پنجاه سال مطالعه و تحقیق جدّی در زمینه فقه‌الغه ایرانی و فرهنگ و ادیان ایران باستان به دانشمند بلژیکی، پروفسور «پیر لکوک» اهدا شد.

به گزارش ایرنا، هیئت گزینش کتاب و جایزه بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار بیست‌وهشتمین جایزه ادبی و تاریخی «دکتر محمود افشار» را به دانشمند بلژیکی، پروفسور پیر لکوکاهدا کرد.
پیر لکوک نزدیک به دو دهه در مقام صاحب کرسی زبان‌شناسی و فقه‌اللغه ایرانی در مدرسه کاربردی مطالعات عالی پاریس به تدریس فرهنگ و زبان‌های ایرانی پرداخته و سالیانی دراز در دانشگاه سوربن جدید و مدرسه لوور زبان‌های ایرانی و کتیبه‌های فارسی باستان، فارسی میانه و پارتی را تدریس کرده و شاگردان بسیاری پرورده‌ است. او از پیشگامان مطالعه علمی گویش‌های ایرانی منطبق با موازین زبان‌شناسی نوین است. وی با اقامت طولانی در سیوند فارس به گردآوری و بررسی دقیق گویش مردمان آن روستا پرداخت و رساله دکتری خود را نیز به همین موضوع اختصاص داد.

⁠بیست‌وهشتمین جایزه «محمود افشار» به زبان‌شناس بلژیکی رسید

پروفسور لکوک در کتاب کتیبه‌های هخامنشی تمام سنگ‌نبشته‌های موجود فارسی باستان را با نظر به تحریرهای عیلامی و بابلی‌شان بار دیگر ترجمه و تحلیل کرد و با ترجمه کتیبه‌های فارسی‌ باستان، فارسی میانه و پارتی و تدوین دستور زبان و واژه‌نامه این کتیبه‌ها دانش زبان‌شناسی ایرانی را ارتقا بخشید.
ترجمه کامل اوستا و شاهنامه فردوسی به زبان فرانسوی از درخشان‌ترین خدمات علمی اوست.
جایزه پروفسور پیر لکوک، جمعه بیست‌وششم شهریورماه ۱۴۰۰ در منزل پروفسور لکوک در پاریس به وی اهدا شد. این جایزه قرار بود در مقرّ سازمان یونسکو در پاریس اهدا شود؛ اما با توجه به شرایط جسمانی پروفسور لکوک محل اهدای جایزه به منزل ایشان تغییر یافت.

به گزارش ایرنا، جایزه تاریخی ادبی «دکتر محمود افشار یزدی»، از سال ۱۳۶۸ از سوی موقوفات افشار، طبق قوانین وقفنامه به پژوهشگران اهدا می شود.

طبق وقفنامه چنانچه درآمد موقوفات به مقدار قابلی افزایش یابد واقف یا شورای تولیت می توانند علاوه بر تالیف و ترجمه و چاپ کتب، مبلغی از آن را به جوایز برای تشویق دانشمندان و دانش پژوهان، نویسندگان و شاعران اختصاص بدهند.

هیئت گزینش این جایزه اکنون شامل سید مصطفی محقق‌ داماد، سید فتح‌الله مجتبایی، حسن انوری، جلال خالقی‌مطلق، محمدرضا شفیعی‌ کدکنی، ژاله آموزگار، محمود امیدسالار، کاوه بیات و محمد افشین‌وفایی (مدیر فعلی بنیاد موقوفات افشار) است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *