14:52

حسین سناپور در پی اعلام کتابش به عنوان نامزد جایزه «اصغر عبداللهی»، با اشاره به این‌که کتابش امسال منتشر شده، خواستار حذف آن از فهرست شد.

به گزارش ایسنا، این نویسنده در پی اعلام نامزدهای جایزه «اصغر عبداللهی»  نوشته است: «امسال جایزه‌ی جدیدی برای کتاب‌های داستان راه‌اندازی شده است، به نام داستان‌کوتاه‌نویس خوب تازه درگذشته‌ی کشورمان، اصغر عبدالهی. در میان ده نامزد برگزیده‌ی داوران (یا هیئت انتخاب، نمی‌دانم کدام) نام رمان من، «کلاه گردانی میان آس‌وپاس‌ها»، نیز اعلام شده است. این اعلام مایه‌ی تعجب من و خواننده‌هایی شده که می‌دانند رمان من امسال منتشر شده است، سال ١۴٠٠، در حالی‌که داوری این جایزه مربوط به کتاب‌های سال ١٣۹٩ است. این اشتباه را ابتدا کسانی که اخبار جایزه را دنبال می‌کنند، با گذاشتن کامنت در اینستاگرام جایزه، به برگزارکننده‌گان اطلاع داده‌اند، اما آن‌ها اشتباه را برطرف نکرده‌اند. ناشر رمان من هم (نشر برج) به‌شان اطلاع داده که سال انتشار این کتاب ۱۴۰۰ است و باز آن‌ها کتاب را از فهرست ده‌تایی‌شان حذف نکرده‌اند. دلایلی که برای ناشر آورده‌اند، برای من قابل قبول نیست. اتفاقی که افتاده چه اشتباه محض باشد چه با غرض انجام شده باشد، کاملاً روشن است و رفعش هم به ساده‌گی کنار گذاشتن نام کتاب من از آن فهرست است، که حالا انجام نشده و انجام‌نشدنش برای من مایه‌ی حیرت است.
برای من مهم نیست بودن یا نبودن نام کتابم در این فهرست یا فهرست‌های مشابه، اما اگر نام کتاب مرا خط بزنند، قاعدتاً باید نام کتاب دیگری را به فهرست‌شان اضافه کنند. نبودن نام آن کتاب که حالا حذف شده، به معنای اجحاف در حق آن کتاب نیست؟ سیاست‌گذاری هر جایزه‌یی به برگزارکننده‌گانش مربوط است، اما آیا به دقت رعایت‌نکردن همان سیاست‌ها کل نیت و برگزاری جایزه را شبهه‌ناک نمی‌کند؟ حتماً برگزارکننده‌گان جایزه باخبرند که در این فضای پر از بدبینی و سؤظن هر اشتباه حتا کوچکی می‌تواند برای آن جایزه مسئله‌آفرین باشد، چه برسد به اشتباهی که تذکر هم داده شده و برطرف نشده باشد. این برگزارکننده‌گان حتماً آن‌قدر سن و سال دارند که بدانند در همین یکی دو دهه‌ی گذشته جایزه‌های خوبی هم حتا بودند که به خاطر همین حاشیه‌سازی‌ها تعطیل شدند. در این صورت درست‌تر این است که به‌شدت از ساخته‌شدن چنین حواشی‌یی جلوگیری کنند، نه این‌که به آن‌ها دامن بزنند.
همین جا و حالا که برگزارکننده‌گان قصد ندارند فهرست‌شان را اصلاح کنند، از هیئت داوری می‌خواهم که خودشان چنین کاری بکنند و حتا اگر قدرتش را دارند، کتاب‌ دیگری را به جای کتاب من به این فهرست اضافه کنند تا حقی از کتابی دیگر ضایع نشده باشد. امیدوارم این تنها مشکل این جایزه باشد و جایزه‌ی اصغر عبدالهی بتواند سال‌ها تداوم داشته باشد و نام این نویسنده‌ی خوب کشورمان را، که بسیار کم‌تر از آن‌چه باید دیده و شناخته شد، بلند نگه دارد و بلکه مایه‌ی بیش‌تر خواندن کارهای او و شناخت بیش‌ترش شود.
حسین سناپور
۲۱ آذر ۱۴۰۰»

جایزه‌ی اصغر عبدالهی و برطرف‌نکردن یک اشتباه

پی‌نوشت: در این متن رسم‌الخط حسین سناپور حفظ شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *