تماشای فوتبال در فضای بسته

12:27

بانی‌فیلم: روال نمایش مسابقات فوتبال در سالن‌‌های تاریک سینماها اگرچه در ایران
سابقه‌ای چندساله دارد اما نزدیکی به زمان آغاز مسابقات جام جهانی فوتبال در کشور کوچک قطر از یک سو و شرایط بحرانی فروش سینماها که از پیش از پاندمی بیماری کووید۱۹ گریبانگیر اقتصاد سینمای ایران شد از سوی دیگر، بار دیگر بحث اهمیت کشاندن پای مخاطبان گریزپای سینماها را به سالن‌های نمایش را به اولویت اول سیاستگذاران فرهنگی تبدیل کرد.
با قطعی شدن موضوع پخش مسابقات فوتبال جام جهانی در سینماها، باید شاهد نفس کشیدن سالن‌های تاریک نمایش فیلم بود تا صاحبان سینماها بتوانند بخشی از تعهدات مالی معوقه‌شان را انجام دهند.
هرچند راهکار نمایش مسابقات فوتبال را باید درمانی مقطعی و کوتاه مدت دانست اما باید توجه داشت که برای پیش‌گیری از مرگ سالن‌های سینما، راهکارها و چاره‌هایی اساسی لازم است.
برخلاف دیدگاه برخی که معتقدند معضل اساسی مخاطب سینماها و اقتصاد سینما با وضعیت اجتماعی فعلی ناشی از اعتراضات مردمی ارتباطی ارگانیک دارد، باید پذیرفت که معضل مرگ تدریجی سینمای ابران حاصل سیاست‌های غلطی‌ست که در سالیان متمادی پیاده شده و با ریل‌گذاری‌های غلط، حرکت سینما در مسیری «پرت» و اشتباه افتاده است.
مسلم است که فرصت‌هایی مانند نمایش فوتبال در سالن‌های سینما – که اساسا امری غلط در نظام نمایش فیلم در سینماهاست- تبدیل به موقعیتی برای گشایش اقتصادی می‌شود!
خبرگزاری دولت در گزارشی نمایش رقابت‌های جام جهانی در سینماهای کشور را یک ضرورت مهم عنوان کرده که مطالبات و خواست‌های تمام طرفین دخیل در این موضوع را تامین می‌کند.
این گزارش ایرنا را بخوانید:


تا کمتر از ۲ هفته دیگر، بزرگ‌ترین رویداد فوتبالی جهان، در همسایگی کشورمان برگزار می‌شود. اتفاقی که اگرچه شاید بر روی کاغذ، سبب تضعیف روند استقبال از فیلم‌های روی پرده شود اما ارائه سه طرح حمایتی از سوی شورای صنفی نمایش سبب می‌شود تا سینماها، نه‌تنها از این دوره یک‌ماهه متضرر نشوند بلکه با ارائه راهکارهایی چون نمایش فوتبال در سالن‌های سینمایی، به سود بیشتری نیز دست یابند.
نخستین نمایش فوتبال در سینماهای کشور، از سال ۸۹ در پردیس سینمایی ملت آغاز شد؛ اتفاقی که همواره طی ۱۲ سال اخیر، با روندی کجدار و مریز در برخی پردیس‌های پایتخت و مراکز استان‌ها به وقوع پیوسته و در تمامی آنها نیز استقبال بسیار خوبی از این مسابقات به عمل آمده است.
در این میان اما آنچه سبب شده تا این روند، با شتاب بیشتری برای مسابقات مختلف جام جهانی، جام ملت‌ها و حتی برخی مسابقات مهم لیگ اجرایی برنامه‌ریزی نشود، برخی موانعی بود که از سوی مراجع بالا اتخاذ شده و سبب می‌شد تا این اتفاق باوجود تمامی استقبالی که از آن می‌شد، نتواند به برنامه ثابت پردیس‌های سینمایی بزرگ تبدیل شود.

نهادها، موافق نمایش فوتبال در سینماها
اما اکنون که تقریبا تمامی کشورهای جهان به رقابت‌های جام جهانی چشم دوخته‌اند، نمایش برخی مسابقات در سالن‌های سینما، به مطالبه‌ای جدی توسط مردم و سینماگران تبدیل شده است. بر همین اساس در اواسط تابستان امسال بود که رئیس انجمن سینماداران کشور اعلام کرد که پخش سه مسابقه تیم ملی فوتبال کشورمان در سینماها قطعی شده است. اظهارنظری که خیلی زود مورد استقبال فعالان حوزه سینما قرار گرفت و حتی کار به جایی رسید که پیشنهاد نمایش مسابقات مهم جام جهانی در سالن‌های سینمایی نیز مطرح شد.
در آخرین روزهای تابستان اما روح‌الله سهرابی؛ مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی اعلام کرد که هنوز نمایش فوتبال در سالن‌های سینما قطعیت نیافته و به‌زودی در این‌باره تصمیم‌گیری می‌شود. اتفاقی که متاسفانه در هیاهوی ناآرامی‌های مهر و آبان‌ماه مسکوت ماند تا امروز که کمتر از ۲ هفته تا برگزاری این مسابقات باقی‌مانده، همچنان مشخص نباشد که آیا رقابت‌های مهم جام‌ جهانی در سینماها نمایش داده می‌شود یا خیر.
شاید روی کاغذ این‌گونه اندیشیده شود که نهادهای ذیربط به دلیل ناآرامی‌های فعلی، از انجام این مهم سر باز زده و مخالف با نمایش فوتبال در سینماهای کشور باشند اما طبق بررسی‌های به عمل آمده، این نهادها نه‌تنها مخالف انجام این مهم نیستند بلکه بر ضرورت نمایش فوتبال در سینماهای کشور نیز تاکید دارند.

وقتی تمام مراتب در نظر گرفته می‌شود
نمایش مسابقات مهم جام جهانی یا حداقل سه بازی تیم ملی فوتبال کشورمان در سینماها، چهار حسن بزرگ صنفی و فراصنفی دارد: نخست آن‌که سبب رونق سینماها شده و خسارات ۲ ماه ناآرامی‌ها را به حداقل ممکن کاهش می‌دهد. دوم آن‌که روح سینما رفتن را در مخاطبان سینما و البته آن دسته‌ای که چندان قائل به فیلم دیدن در سالن‌های سینما نیستند، بیدار کرده و آنها را با ویژگی های سالن‌های تاریک و حس ناب فیلم دیدن در سینما آشنا می‌کند.
نمایش فوتبال در سینماها، یک بازی چهار سر برد است که هم نیازهای فوتبال‌دوستان پوشش داده می‌شود، هم سینماداران به سود خوبی می‌رسند، هم خواست نهادهای امنیتی و انتظامی تامین می‌شود و هم غصه‌ها و تلخی اخبار این روزها، جای خود را به بارقه‌های امیدبخش و شادی‌آفرین می‌دهندسوم آن‌که سبب تخلیه هیجانات طیفی از مخاطبان شده که خیلی بهتر است در سینماها به وقوع بپیوندد تا در کف خیابان؛ چرا که هم کنترل ماجرا آسان‌تر می‌شود و هم خطری، هم‌میهنان را تهدید نکرده و از سوءاستفاده اغتشاش‌گران از این تخلیه هیجانات نیز تاحدودی جلوگیری می‌کند. چهارم هم آن‌که نمایش فوتبال در سینماها، سبب تقویت نشاط عمومی جامعه شده و حال مردم را بهتر می‌کند که این عملکردها می‌تواند در نقشه‌راه کلی نظام در جهت تقویت نشاط اجتماعی تفسیر شده و بازده بسیار خوبی داشته باشد.
طبق این چهار ضرورت، دلیلی ندارد که کسی بخواهد با نمایش فوتبال در سینماها مخالف باشد. یک بازی چهار سر برد که هم نیازهای فوتبال‌دوستان پوشش داده می‌شود، هم سینماداران به سود خوبی می‌رسند، هم خواست نهادهای امنیتی و انتظامی تامین می‌شود و هم غصه‌ها و تلخی اخبار این روزها، جای خود را به بارقه‌های امیدبخش و شادی‌آفرین می‌دهند.
در کنار تمامی این موارد، حال سینما با نمایش این مسابقات و البته نمایش (اکران) فیلم‌های پرمخاطب جدید بهتر می‌شود. رویکردی که با جدیت شورای صنفی نمایش و البته سازمان سینمایی در اجرایی کردن سه بند حمایتی جدید قابل تحقق خواهد بود و بنابراین جام جهانی، مانعی برای فروش فیلم‌های روی پرده ایجاد نخواهد کرد.
مدل اجرایی پخش مسابقه‌های جام جهانی فوتبال در سینماها، در جلسه اخیر شورای صنفی نمایش مورد بحث قرار گرفته و این اتفاق در مورد سه بازی تیم ملی فوتبال کشورمان با توافق‌های لازم با دستگاه‌های مربوط نهایی شده است. این مهم البته باید برای پخش دیگر مسابقات مهم این رویداد نیز به ارزش افزوده بیشتری ختم شود.
باید از این فرصت نهایت بهره‌برداری را به عمل آورد و تلاش کرد تا در همین فرصت اندک باقی‌مانده، علاوه بر نمایش سه مسابقه تیم ملی فوتبال کشورمان، زمینه‌های بلیت‌فروشی برای مسابقات مهم این دوره از بازی‌های جام جهانی را فراهم آورد تا در یک بازی چهار سر برد، تمامی طرف‌های بازی بهره مند شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *