استاد دانشگاه فلوریدا آتلانتیک گفت: من از هوش مصنوعی استقبال می‌کنم و معتقدم برای بهتر شدن زندگی باید از آن استفاده کرد؛ در حقیقت ما محکوم به درک هوش مصنوعی هستیم و باید برای استفاده خود از آن بازی بگیریم.
مهرداد صداقت در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تفاوت هنرمند و دیزاینر اظهار کرد: بله حتما، هنرمند چیز متفاوتی است، آرتیست است، می‌تواند به مسائلی که در مورد آن کار می‌کند نگاه‌های درونی داشته باشد، اما دیزاینر نمی‌تواند برای حل مسائل درونی کار کند؛ گرچه دیزاینر تجربه زندگی خود را در فرآیند حل مسئله وارد می‌کند اما هدف نهایی آن در ارائه محصولی است که توسط سفارش‌دهنده درخواست شده است که می‌تواند برای یک کالای تجاری یا یک فرایند اجتماعی باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که خود را هنرمند می‌بینید یا دیزاینر گفت: من هم هنرمند هستم و هم دیزاینر، اما اینگونه نیست که کارهایم تلفیق باشند؛ ایده‌های من در کارهای هنری با زمانی که دیزاین انجام می‌دهم متفاوت است و کاری که برای آن‌ها می‌کنم نیز با یکدیگر تفاوت دارد اما باید گفت که این دو در جایی یکدیگر را لمس می‌کنند.
صداقت ادامه داد: من نزدیک به ۳۰ سال در ایران زندگی کرده‌ام هویت و شخصیت من در ایران و تجربه زندگی من به عنوان یک ایرانی شکل گرفته است و پس از آن به جامعه‌ دیگری ورود پیدا کرده‌ام که از لحاظ فرهنگی، تجربه زیستی، سیاست‌ها و بسیاری مورد دیگر متفاوت است و باید گفت که من خود را در یک فضای بینابینی پیدا کرده‌ام.
وی خاطرنشان کرد: آثاری که به عنوان هنرمند دیزاینر خلق می‌کنم نیز بیشتر در همین فضای بینابینی قرار گرفته است که نشان از ریشه‌های ایرانی- اسلامی من دارد و در بستر جامعه غربی تعریف می‌شود و مخاطب غربی آن را می‌بیند. بهتر است بگویم کار من شبیه شهروند- هنرمند و یا شهروند- دیزاینر است.
این گرافیک‌ دیزاینر در خصوص موضوعاتی که بیشتر توجه او را جلب می‌کند، گفت: اگر قرار باشد کار شخصی انجام دهم دغدغه و توجهم روی مسائل روزانه‌ای که در زندگی با آن‌ها سر و کار دارم، خواهد بود که می‌تواند کاملا کلی و جهانی باشد؛ در غیر این صورت روی روابط ایران و آمریکا تمرکز و محور کارها را بر این اساس برنامه‌ریزی می‌کنم.
وی افزود: با توجه به تجربه‌ای که پس از سال‌ها زندگی در ۲ کشور به دست آورده‌ام می‌توان گفت که من در مورد مردم ۲ کشور صحبت می‌کنم و موضوع مورد بحث من سیاست نیست. بسیاری از چالش‌ها و عدم درک به دلیل نبود شناخت صحیح و اطلاعات کافی از هر ۲ کشور است؛ به عنوان مثال می‌توان گفت که شاید دید من در ایران به یک آمریکایی کامل نباشد و برعکس این موضوع نیز صدق می‌کند.
صداقت تصریح کرد: من در حال حاضر اگر بخواهم انتخاب کنم که در این فضا کار کنم آگاهی بدون واسطه را انتخاب می‌کنم، واسطه‌ای که می‌تواند در پس آن هدف و مدیریت قرار داشته باشد که من سعی می‌کنم تجربیات را در اختیار هر دو طرف بگذارم.
استاد دانشگاه فلوریدا آتلانتیک در مورد اینکه درخلق یک اثر از ایده تا اجرا به چه صورت عمل می‌کند، گفت: در بحث شکل گرفتن ایده اگر بخواهم به ایده‌ها به عنوان یک هنرمند نگاه کنم بیشتر از دغدغه‌های زندگی‌ام ایده می‌گیرم. به عنوان یک هنرمند برای خلق ایده سفارش نمی‌پذیرم یا کمتر برای فراخوان‌های هنری با موضوع خاص اثری تولید می‌کنم، اما زمانی که مسئله و یا دغدغه‌ای در زندگی من بزرگ می‌شود به عنوان یک هنرمند و دیزاینر تنها می‌توانم به وسیله هنر، خلاقیت و مهارتی که دارم با آن مسئله مقابله کنم.
صداقت ادامه داد: در اجرا بُعد دیزاین به من کمک خواهد کرد و به جای اینکه صرفا یک تابلو، بوم یا صفحه‌ای از نرم‌افزار را باز کنم، احتمالات را برای مخاطب و شیوه‌های خاص در نظر می‌گیرم و بر اساس آن دیزاین کرده و یا اثر هنری خلق می‌کنم. اگر اثر هنری باشد تجربه ترکیب دو فرهنگ ایرانی- اسلامی و غربی- آمریکایی در آن به چشم می‌خورد و ادامه اگر بحث دیزاین در کار باشد مسئله محور بودن در کار به چشم خواهد خورد.
وی خاطرنشان کرد: در نهایت و به صورت کلی ایده شکل می‌گیرد و بر اساس تجربیات و مهارت‌هایی که کسب کرده‌ام کار را پردازش و به اثر نهایی تبدیل می‌کنم.
این گرافیک‌ دیزاینر در خصوص وضعیت گرافیک تبلیغاتی ایران بیان کرد: اطلاع دقیقی از گرافیک تبلیغاتی ایران ندارم، اما در نمونه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی و لینکداین بارگزاری می‌شود نمونه‌های خوب زیاد می‌بینم، البته کارهای بد نیز وجود دارد و در این حوزه بین ایران و آمریکا تفاوتی نمی‌بینم، چراکه در هر ۲ کشور هم کار خوب به چشم می‌خورد هم کار بد.
صداقت در مورد جایگاه آینده گرافیک ایران با توجه به پررنگ‌تر شدن نقش هوش مصنوعی، اظهار کرد: به عقیده من خوب نیست که آینده و گرافیک را با یکدیگر مقایسه کنیم. من سعی می‌کنم از گرافیک عبور کنم و به دیزاین برسم به این دلیل که می‌توان در مورد آینده دیزاین بیشتر صحبت کرد، اما باید گفت که گرافیک از برخی جهات تمام شده و در برخی از جهات وجود خواهد داشت.
این استاد دانشگاه فلوریدا آتلانتیک ادامه داد: گرافیک از زمان ورود به زندگی بشر به عنوان یک تکنولوژی هزاران بار تغییر فرم داده و به شکل‎های مختلف درآمده است. شاید گرافیکی که در حال حاضر وجود دارد با گرافیک ۱۰ سال گذشته کاملا متفاوت است و قطعا تا سال آینده به طور کامل دگرگون خواهد شد و به همین دلیل است که بیشتر روی مسئله دیزاین تمرکز کرده‌ام.
وی افزود: در ایران باید بتوان سیگنال‌ها، اتفاقات اجتماعی، سیاسی و تکنولوژی را در مرحله اول درک و برای آن برنامه‌ریزی کرد تا بتوان آینده موفقی داشت، اما اگر بخواهیم معمولی باشیم و دستخوش تغییرات شویم به مصرف‌کننده تبدیل خواهیم شد.
صداقت خاطرنشان کرد: برای حل این موضوع باید به تربیت ذهن خود بپردازیم و همیشه دنبال اتفاقات بوده و هدف داشته باشیم تا غافلگیر نشویم و موارد گفته شده تنها در گرافیک و دیزاین کارایی ندارد بلکه می‌توان آن را به هر چیزی تعمیم داد.

استفاده از هوش مصنوعی برای بهتر شدن زندگی
استاد دانشگاه فلوریدا آتلانتیک بیان کرد: من از هوش مصنوعی استقبال می‌کنم، با اینکه گفته می‌شود هوش مصنوعی جایگزین هنرمندان و دیزاینرها خواهد شد. باید در ابتدا هوش مصنوعی را درک کرد که چه بوده و به کجا خواهد رفت و آنجاست که می‌توان چشم‌اندازی داشت و از هوش مصنوعی برای ارائه خدمات استفاده کرد. در نهایت باید گفت که ما نیز می‌توانیم از هوش مصنوعی برای بهتر شدن زندگی استفاده کنیم.
صداقت همچنین در خصوص اینکه آیا جامعه ایران آمادگی استفاده از هوش مصنوعی را داشته است یا نه گفت: مهم نیست که ما آماده بوده‌ایم یا نه، در حال حاضر ما دچار این موضوع هستیم به این معنی که با توجه به وقوع اتفاقات در دنیا اگر نتوانیم از آن به روز استفاده کنیم قربانی خواهیم شد. ما محکوم به این هستیم که هوش مصنوعی را درک کنیم و برای استفاده خود از آن بازی بگیریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *