14:29

پژوهش پوشاک سنتی استان سیستان و بلوچستان به منظور ثبت و ضبط عناصر فرهنگی پوشاک منطقه مورد بررسی قرار گرفت و اطلاعات به دست آمده در نرم‌افزار اطلس مردم‌نگاری کشور بارگذاری شد.
به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری،علیرضا حسن زاده رییس پژوهشکده مردم شناسی امروز 5تیر 1400با اعلام این خبر گفت: پوشش از ابتدای تاریخ تاکنون دارای اهمیت بوده و فرم لباس ها در جوامع مختلف با توجه به شرایط جغرافیایی، محیطی، نحوه زندگی، جنگ‌ها، اوضاع سیاسی، اقتصادی و اعتقادات مذهبی و با سرزمین‌های دیگر متفاوت بوده است.
او خاطرنشان کرد:آنچه امروزه دررابطه با سنت‌های بومی و اصیل ضروری به نظر می رسد احیای لباس‌های بومی و کارآمد کردن آنها است.
رییس پژوهشکده مردم‌شناسی یکی از مهمترین راه‌های حفظ این امر مهم را ثبت و ضبط اطلاعات مربوط به این حوزه دانست و یادآوری کرد: این اقدام توسط پژوهشکده مردم‌شناسی در مناطق مختلفی مانند کرمان، یزد، خراسان نیز انجام گرفته است.
بابک صدیقی مجری این طرح با بیان اینکه پوشاک یکی از بارزترین سمبل‌های فرهنگی– بومی و آسان ترین وسیله انتقال فرهنگ به شمار می آید تصریح کرد:پژوهش پوشاک سنتی استان سیستان و بلوچستان باهدف بررسی جایگاه آن و لزوم شناسایی پوشاک منطقه به منظور ثبت و ضبط عناصر فرهنگی پوشاک و بارگذاری اطلاعات به دست آمده در نرم‌افزار اطلس مردم‌نگاری کشور مورد بررسی قرارگرفت.
او با بیان اینکه 168 مدخل در بخش پوشاک نرم افزار اطلس مردم نگاری سرزمین بارگذاری شده افزود: این گزارش تحقیقی توصیفی است که در آن از روش‌های کتابخانه‌ای و میدانی (مشاهده مستقیم و غیر مستقیم و مصاحبه) نیز استفاده شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *