17:49

لزوم حفظ و نگهداری گنجینه‌های سینما

بانی‌فیلم: در سال‌های گذشته وجود برخی نگاه‌های حذفی مانع توجه به حفظ و نگهداری آثار سینمای پیش از انقلاب می‌شدند. این نوع نگرش، لزوم توجه به فیلم‌های تاریخ سینما را غیرضروری می‌دانست و همین باعث شد تا زیان‌های فراوانی‌ به گنجینه سینمای ایران وارد شود.
محصول این دیدگاه‌های قشری در سال‌های پیش، نابودی بخش بزرگی از هویت سینمای ایران شد.
برداشتن پلاکارد فیلم‌های پیش‌ از انقلاب از ویترین‌های موزه سینمای ایران و پنهان‌سازی آنها از دید بازدیدکنندگان، تنها به این واسطه تصاویر نقاشی شده هنرمندانی چون محمدعلی فردین و بهروز وثوقی، ظلم مضاعفی به تاریخ ۱۲۰ساله سینمای کشورمان بود که توسط مسئولان پیشین موزه سینما صورت گرفت.
هرچند آن نگاه بسته و محدود تا حدود زیادی در سال‌های اخیر تلطیف شده و دیگر کمتر نشانی از آن نوع نگرش در سینما وجود دارد اما همچنان بخش‌های مربوط به مرمت فیلم‌های سینمایی عمدتاً پیش از انقلاب متاثر از آن نوع نگرش، به شکل عجیبی ناکارآمد و بدون کمترین خروجی‌ست.
پیشرفت تکنولوژی وسایل و ابزار مربوط به ترمیم فیلم‌های قدیمی می‌توانند ضمن بهبود روش‌های بازسازی آثار سینمایی، زمان کمتری را هم صرف ترمیم فیلم‌ها کنند.
فیلمخانه ملی به عنوان متولی این امر تا کنون عملکرد و خروجی چندانی نداشته است!
با این مقدمه با نگاهی به بازسازی بخشی کوتاهی از فیلم «گوزنها» مسعود کیمیایی می‌توان تغییرات شگفت‌انگیز این نوع بازسازی‌ها را دید…

این ویدیو را در لینک زیر ببینید:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *