15:53

با معرفی فیلم‌های منتخب اسپانیا، هلند، ارمنستان، اتریش، کرواسی، جمهوری چک، فنلاند، گواتمالا، اندونزی و پاراگوئه، شمار کشورهایی که تکلیفشان برای رقابت اسکار ۲۰۲۳ روشن شده به ۳۴ کشور رسید.
به گزارش مهر، تقریباً بیش از یک سوم کشورهایی که در رقابت اسکار بهترین فیلم بین‌المللی شرکت می‌کنند، نمایندگانشان را انتخاب کرده‌اند.
اتریش با فیلم «کورساژ» ساخته ماری کوتزر در رقابت بهترین فیلم بین‌المللی اسکار نود و پنجم شرکت می‌کند. این درام تاریخی متعلق به سال ۱۸۷۷ با بازی ویکی کریپس- که برنده جایزه بهترین بازیگر زن در بخش نوعی نگاه کن امسال شد- در نقش امپراتریس الیزابت اتریش ساخته شده است.
این فیلم در جشنواره تورنتو به نمایش درامده و در جشنواره فیلم نیویورک هم حضور خواهد داشت و از ۲۳ دسامبر هم قرار است در سینماهای آمریکا اکران شود.
«کورساژ» در کن با نقدهای تحسین برانگیزی روبه‌روشد و جسیکا کیانگ در ورایتی فیلم را درخشان خواند.
کرواسی «مکان امن» ساخته یرواج لورتیچ را برای اسکار انتخاب کرده است. این فیلم اولین ساخته کارگردان و تصویرگر داستان عاطفی خانواده‌ای است که در پی اقدام یکی از افراد به خودکشی به هم می‌ریزد و برادر بزرگ‌تر تلاش دارد تا برادر کوچک‌تر را به زندگی برگرداند.
این فیلم برنده جوایز بهترین فیلم بلند اول، بهترین کارگردان نوظهور و بهترین بازیگر مرد در جشنواره فیلم لوکارنو شد و جایزه بهترین فیلم سارایوو را برد و بازیگر آن جایزه بهترین بازیگر مرد را نیز از آن خود کرد.
هلند با «نارکوز» در رقابت اسکار شرکت می‌کند. این فیلم اولین فیلم بلند مارتین دی یونگ است و داستان خانواده‌ای صمیمی را تصویر می‌کند که وقتی پدر در طی یک غواصی حرفه‌ای موفق نمی‌شود به سطح بیاید از هم می‌پاشد. فدجا ون هوئت بازیگر نقش اصلی فیلم «شخصیت» که برنده بهترین فیلم خارجی اسکار در سال ۱۹۹۸ شد، در این فیلم بازی کرده است.
جمهوری چک با فیلم «بوهمین» به اسکار می‌رود. این درام تاریخی ساخته پتر واسلاو اولین بار در جشنواره سن‌سباستین امسال به نمایش درمی‌آید. داستان فیلم در نیمه دوم قرن هجدهم رخ می‌دهد و تصویرگر زندگی پسر یک آسیابان در پراگ است که برای تحقق رویای خود به عنوان آهنگساز به ایتالیا می‌رود و از یک نوازنده ناشناس به یکی از بزرگ‌ترین ستارگان صحنه موسیقی بدل می‌شود، اما مشکلات مالی همچنان وجود دارد.
واسلاو با اولین فیلم بلندش در سال ۱۹۹۶ پلنگ نقره‌ای لوکارنو را برد و فیلم‌هایی چون «جهان موازی »(۲۰۰۱) و «راه خروج »(۲۰۱۴) را در کارنامه دارد.
اسپانیا با «آلکاراس» یک درام اسپانیایی-ایتالیایی محصول ۲۰۲۲ به کارگردانی کارلا سیمون به رقابت اسکار وارد شده است. این فیلم نزدیک آلکاراس در کاتالونیا، به زبان کاتالان، با حضور بازیگران غیرحرفه‌ای ساخته شده است. فیلم یک درام خانوادگی درباره ناپدید شدن فعالیت‌های سنتی در برداشت هلو است.
این فیلم برنده خرس طلایی در هفتاد و دومین برلیناله شد و اولین فیلم کاتالان زبانی بود که موفق به کسب این موفقیت شد.
ارمنستان با انیمیشن مستند «طلوع آرورا: نسل‌کشی ارمنستان» به اسکار می‌رود. این فیلم تاریخی درباره زندگی آرورا ماردیگانیان است که در ۱۴ سالگی در سال ۱۹۱۵ با وحشت نسل‌کشی ارامنه روبه رو شد و در عرض یک سال همه اعضای خانواده‌اش کشته شدند و همه چیزش را زا دست داد و به حرمسرای ترکیه فروخته شد. اما او این شانس را داشت که با شجاعت فرار کند و به آمریکا برود و داستان زندگی‌اش را تعریف کند.
فنلاند با «تصویر دختر» ساخته آلی هاپاسالو به اسکار می‌رود. این فیلم درباره سنین رشد و بلوغ است و اولین بار در جشنواره فیلم ساندنس امسال به نمایش درآمد و جایزه تماشاگران را در بخش رقابتی جهان دریافت کرد.
گواتمالا هم «سکوت موش کور» را برای اسکار انتخاب کرده است. این مستند اولین فیلم بلند آنائیس تاراسنا است و موفق شد جایزه ویژه هیات داوران بیست و سومین دوره جشنواره فیلم جئونجو در کره جنوبی را کسب کند. فیلم تصویرگر داستان روزنامه‌نگاری است که موفق شد به سرکوب‌گرترین دولت گواتمالا نفوذ کند و در حالی که خود را «موش کور» می‌نامید، مخفیانه زندگی می‌کرد و شجاعانه اطلاعات را در اختیار مقاومت قرار می‌داد. این فیلم سال پیش در جشنواره مستند هات‌داکس در تورنتو برای اولین بار به نمایش درآمد و از آن پس در جشنواره‌های متعدد بین‌المللی به نمایش درآمده است.
اندونزی هم «به طرز وحشتناکی خوشمزه» را به اسکار معرفی کرده است. این فیلم کمدی ساخته بن دیون راجاگوکوک که درباره زندگی محافظه‌کارانه خانواده‌ای است که با مسایل زندگی مدرن کنار نمی‌آیند، بیش از ۳ میلیون تماشاگر را به سینماهای کشور کشاند.
پاراگوئه هم با درامی به نام «ایمی» ساخته پاز انسینا راهی اسکار شده که در پنجاه‌ویکمین دوره جشنواره روتردام به نمایش درآمد و جایزه ببر را برد. وقتی وطن این زن با هجوم روبه‌رو می‌شود او با تجسم «آسوجا» پرنده-خدایی اسطوره‌ای به خلسه فرو می‌رود وبه آرامی در جنگل محبوبش قدم می‌ند و آماده می‌شود تا آنجا را برای همیشه ترک کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *