14:07

سر و سامان دادن به فضای پیرامونی مجموعه تئاتر شهر مساله دیروز و امروز نیست. سال‌هاست که هنرمندان و مدیران تئاتر از شرایط پیرامونی این مجموعه گله دارند ولی آنچه امروز اهمیت این مساله را بیشتر کرده، گسترش ناامنی در فضای کلی شهر و طبیعتا این نقطه پرتردد تهران است.
به گزارش ایسنا، بارها در نشست‌های خبری شنیده‌ایم که هنرمندان به وضعیت اطراف مجموعه تئاتر شهر انتقاد کرده‌اند. در سال‌های گذشته بیشتر این انتقادات متوجه شرایط ظاهری و تمیزی اطراف این مجموعه بود. آنان اغلب گله داشتند که فضای پیرامون تئاتر شهر در خور یک مکان فرهنگی هنری که در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده، نیست و این فضا باید با فعالیت‌های فرهنگی که درون این مجموعه رخ می‌دهد، تناسب داشته باشد ولی در یکی دو سال اخیر این اعتراض‌ها سویه دیگری پیدا کرده و دیگر فقط مساله زیبایی یا تمیزی اطراف این مجموعه مطرح نیست بلکه تامین امنیت مراجعه کنندگان به این مجموعه، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.
طبیعتا شرایط دشوار اقتصادی، ناامنی اجتماعی را به دنبال خواهد داشت و حالا در نظر بگیرید در محدوده پرترددی مانند چهارراه ولیعصر، این مساله چقدر می‌تواند دردسرساز شود.
مجموعه این شرایط سبب شده تا در یکی دو سال اخیر، تعیین حریم مجموعه تئاتر شهر به عنوان مطالبه‌ای جدی از سوی بخشی از هنرمندان و مدیران هنری پیگیری شود.
در همین راستا، جلسات گوناگونی میان مدیران تئاتری، مدیران شهری و سازمان میراث فرهنگی برگزار شده است و به تازگی نیز مدیران تئاتری با مدیران شهری و اعضای شورای شهر تهران دیدار و گفتگوی دیگری در این زمینه داشته‌اند و در این جلسه مقرر شده تصمیم‌گیری‌های نهایی برای تعیین حریم فضای پیرامونی مجموعه تئاتر شهر تا پایان سال جاری انجام و این طرح در ابتدای سال آینده اجرایی شود.
روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی خبر داده است که عصر روز چهارشنبه اول دی ماه، جلسه‌ای با موضوع تعیین فضای پیرامونی مجموعه تئاترشهر و کاهش آسیب‌های موجود مجموعه، با حضور قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، علی‌رضا نادعلی عضو و سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، سیداحمد علوی رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران، سیدمحمد موسوی شهردار منطقه 11 شهر تهران، مرتضی ادیب‌زاده سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران و جمعی از مدیران اداره کل هنرهای نمایشی از جمله رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، مهدی ابدالی معاون اداره کل هنرهای نمایشی و ابراهیم گله‌دارزاده مدیرمجموعه تئاترشهر و مدیران و معاونانی از شورای شهر و شهرداری تهران در مجموعه تئاترشهر برگزار شده است.
در این جلسه قادر آشنا، توضیح داده است که با توجه به گسترش بزهکاری‌هایی مانند قمه کشی ، فروش و مصرف مواد مخدر و نیز سرقت در اطراف این مجموعه، تعیین حریم برای تامین امنیت کسانی که به عنوان هنرمند یامخاطب و یا کارمند به این مجموعه تئاتر شهر رفت و آمد دارند، الزامی است و تاکید کرده که تعیین حریم، هیچگونه قصد و نیتی برای جداسازی شهروندان از تئاتر ندارد و تصمیم بر این است تا با اجرای آن، شرایط امن‌تری برای شهروندان و مخاطبان تئاتر رقم زده شود.
علی‌رضا نادعلی، عضو و سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، نیز عنوان کرده که با توجه به تاکید مقام معظم رهبری، در پیشبرد برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران، شورای شهر جدید هیچ چیزی را متوقف نمی‌کند بلکه تلاش دارد با سرعت بیشتری برای معضلات، راه‌حل پیدا کند.
او البته ابراز تاسف کرده که آنچه در اطراف تئاتر شهر شهر رخ می دهد، وضعیتی است که در کل شهر وجود دارد و تعیین حریم تا حدی می‌تواند از معضلات موجود جلوگیری کند.
نادعلی خاطرنشان کرده که شورای شهر و شهرداری تهران به آخرین دستاوردها در این زمینه نیاز دارند و اگر به این نتیجه برسند که باید حریمی برای اطراف مجموعه تئاترشهر تعیین شود، باید برای آن طراحی مناسب و در خور داشته باشیم و درصورتیکه طراحی درست باشد، نیاز است تا دستگاه‌های مختلف اعم از انتظامی و امنیتی را نیز برای این موضوع بسیج کنیم.
او خواستار بررسی هرچه سریعتر طرح‌های مناسب برای انجام این کار شده و تاکید کرده که کمیته‌ای مشترک باحضور نمایندگانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل هنرهای نمایشی، شورای شهر، سازمان زیباسازی شهر تهران و شهرداری منطقه 11 به منظورر بررسی طرح‌ها تشکیل شود .
به گفته نادعلی، تمام تلاش شورای اسلامی شهر تهران بر این است تا تصمیم‌گیری‌های نهایی به منظور تعیین حریم فضاهای پیرامونی مجموعه تئاتر شهر تا پایان سال جاری انجام و این طرح در ابتدای سال آینده اجرایی شود.
سیداحمد علوی، رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران نیز یادآوری کرده است طی دو هفته گذشته بازدیدی از مجموعه تئاترشهر انجام شده و نتیجه بررسی‌ها به سازمان زیباسازی‌سازی شهر تهران ارائه شده است.
به گفته او، مسیر روشن است و باید فضای مطالعات در این زمینه نیز ایجاد شود ضمن اینکه خوشبختانه در این زمینه برای تعیین اعتبار، مشکلی وجود ندارد و تنها باید در این زمینه مطالعات بیشتری انجام شود تا به نتیجه نهایی برسیم.
سیدمحمد موسوی، شهردار منطقه 11 نیز خبر داده که بررسی تعیین حریم برای فضاهای پیرامونی مجموعه تئاترشهر در سازمان زیباسازی شهر تهران به جریان افتاده اما همچنان طرحی بدین منظور تائید نشده است.
به اعتقاد او، عجله برای به جریان افتادن این موضوع شاید چندان به صلاح نباشد چراکه این مسئله موقعیت خاصی است و باید با تعامل بیشتر، طرحی مناسب تائید و تصویب شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *