13:31

مدیر جدید اداره کل هنرهای نمایشی گفت که هیچ بخشنامه‌ای درباره ممنوعیت طراحی حرکت در تئاتر به او ابلاغ نشده است.
به گزارش ایسنا، کاظم نظری که از روز چهارشنبه، ۱۸ اسفند ماه رسما بر صندلی مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی نشسته است، اعلام کرد که در این مدت هیچ بخش نامه‌ای درباره ممنوعیت حرکات موزون در تئاتر ندیده و درباره آنچه که در چند وقت اخیر مبنی بر ممنوعیت طراحی حرکت در تئاتر منتشر شده است، باید پیگیری کند.
او همچنین گفت که قصد دارد هنرمندانی را که در این مدت از تئاتر دور بوده‌اند، با صحنه آشتی دهد.
نظری، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های خود را توجه به خلق متون نمایشی ایرانی و پژوهش در تئاتر دانست.
به گزارش ایسنا، این مدیر هنری شامگاه شنبه، ۲۱ اسفند ماه با حضور در برنامه «دیالوگ» رادیو نمایش با ایوب آقاخانی، مجری و کارشناس این برنامه به گفتگو نشست و درباره برنامه‌های خود توضیحاتی ارایه کرد و به پرسش‌های مخاطبان که از طریق پیامک مطرح می‌شد، پاسخ داد.
نظری از توجه به تئاتر حرفه‌ای در تهران به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های خود خبر داد ولی البته توضیح نداد که منظورش از تئاتر حرفه‌ای چیست و تنها به بیان این نکته بسنده کرد که باید تئاتری که در قامت و وزن جمهوری اسلامی باشد، پدید آوریم و آثاری با فرهنگ خودمان بسازیم.
او تاکید کرد که در جستجوی ساز و کاری برای سر و سامان دادن به تئاتر حرفه‌ای است و در این راستا می‌کوشد هنرمندانی را که از تئاتر دور مانده‌اند، دعوت به کار کند و از این راه، زمینه را برای ایجاد عدالت فرهنگی که مورد تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است، فراهم خواهد کرد تا بودجه تئاتر فقط به قشر خاصی محدود نشود.
او البته خاطرنشان کرد که گروه‌های نمایشی فقط به بودجه اداره کل تکیه نکنند بلکه خود نیز به دنبال اقتصاد کار خویش باشند.
نظری، توجه به تئاتر استان‌ها را یکی از مهم‌ترین اهداف خود برشمرد و در عین حال تاکید کرد که برای اجرایی شدن این برنامه قرار نیست اداره کل هنرهای نمایشی بودجه بدهد بلکه از طریق بخش استانی این اداره با ادارات ارشاد استان‌ها، شهرداری‌ها، استانداری‌ها و … رایزنی خواهد کرد تا آنان نیز در تامین بودجه و تولید آثار نمایشی استان‌های خود مشارکت داشته باشند.
مدیر اداره کل هنرهای نمایشی در پاسخ به پرسشی درباره ممنوعیت طراحی حرکت که در چند وقت اخیر در فضای مجازی و توسط بعضی از طراحان حرکت مطرح شده است، توضیح داد: تا الان هیچ بخش‌نامه‌ای در این باره ندیده‌ام و کسی درباره این موضوع صحبتی نکرده است و باید پییگیری کنم. در فضای مجازی مطالبی در این زمینه خوانده‌ام که باید صحت و سقم آن معلوم شود.
او ادامه داد: باید دید طراحی حرکت به چه معناست . با دوستانی که سیاستگذار فرهنگی هستند، صحبت کنم ولی تاکنون از هیچ نهادی که البته نهاد بالادستی ما معاونت هنری است، در این باره صحبتی مطرح نشده است اما به هر حال ما چارچوب خودمان را داریم و اجازه تخطی از آن را نمی‌دهیم. ضمن اینکه تاکنون از حرکات موزونی که در راستای فرهنگ‌مان بوده، حمایت کرده‌ایم و آثار نمایشی متعددی در حوزه تئاتر دفاع مقدس، نمایش‌های ملی ایرانی و … با بهره‌گیری از حرکات موزون نمایشی اجرا شده‌اند.
نظری تاکید کرد: طبیعتا هیچ سیاستگذار فرهنگی جلوی حرکات موزونی را که در آیین‌ها و قومیت‌های ما ریشه داشته باشد، نخواهد گرفت مگر اینکه با شرع ما مغایرت داشته باشد.
مدیر اداره کل هنرهای نمایشی، توجه به تئاتر کودک و اهمیت دادن به خلق نمایشنامه‌های برآمده از فرهنگ ایرانی را از دیگر برنامه‌های خود برشمرد و افزود: تئاتر کودک برایم اهمیت دارد چون آینده تئاتر و آینده کشور است. همچنانکه ادبیات نمایشی و خلق متونی که متعلق به فرهنگ ما باشد، بسیار مهم است.
او از اصلاح ساختار اداری اداره کل هنرهای نمایشی هم به عنوان دیگر برنامه خود یاد و تاکید کرد شورای حمایت از آثار نمایشی باید چابک باشد.
کاظم نظری که در دو روز آغازین مدیریت خود به بازدید از چند تماشاخانه دولتی و خصوصی پرداخته، خبر داد که به زودی برنامه‌های خود را از طریق رسانه‌ها اعلام خواهد کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *