توضیحات مهران مدیری در مورد کپی بودن سری جدید «دورهمی»


مهران مدیری با تاکید بر اصل «احترام به مخاطب»، درباره اظهارات بحث برانگیزش درباره کپی بودن سری جدید «دورهمی»، توضیح داد: در جهانی زندگی می کنیم که شما به هرچه استناد کنید، کمتر از دو دقیقه می توان اصلش را درآورد؛ بنابراین باید به بیننده احترام گذاشت و باید واقعیت را به بیننده گفت.

به گزارش ایسنا، مهران مدیری ـ بازیگر و کارگردان ـ شامگاه جمعه مهمان برنامه «پرانتز باز» رادیو بود و توضیحاتی را درباره پارامترهای خلق شخصیت های ماندگار نمایشی مطرح کرد.

او همچنین با دفاع از «دورهمی» شبکه نسیم، درباره این برنامه گفت: در کنار سریال هایی که ساختم، اما آنچه مرا به مردم نزدیک تر کرد، «دورهمی» بود. به این دلیل که در این برنامه مسائل روز فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مطرح می شد و به همین دلیل احساس کردم به مردم نزدیک تر شدم؛ بنابراین سعی کردم بیشتر حرف های مردم را بزنم و منعکس کننده صدای آنها باشم.

در ابتدای این گفت وگو، مجید واشقانی ـ مجری ـ با اشاره به پرسش معروف «دورهمی» مبنی بر اینکه «آیا تا به حال عاشق شده اید» ـ این سوال را به طنز از خود مهران مدیری پرسید که مجری «دورهمی» هم متقابلا با پاسخی طنز، جواب آن را به زمان دیگری موکول کرد.

مجید واشقانی سپس با یادآوری حضورش به عنوان مهمان در برنامه «دورهمی» مهران مدیری، خاطرنشان کرد: تا قبل از روزی که مهمان شما بودم، فکر می کردم اوج استرسی که در یک برنامه تلویزیونی داشته باشم، نهایتا ۳۰ ثانیه است، اما این استرس در «دورهمی» به ۳۰ دقیقه کشیده شد؛ و قطعا به دلیل حضور شما بود.

مجری «پرانتز باز» سپس با در میان گذاشتن پرسش این برنامه در جمعه شب، ۱۱ تیرماه مبنی بر اینکه «برای خلق شخصیت هایی تاثیرگذار در مدیوم های مختلف و کاراکترهایی که به اصطلاح رگ خواب تماشاگر را بلدند، به چه پارامترهایی نیاز است؟»، منتظر پاسخ مهران مدیری شد.

مدیری با تاکید بر اینکه پاسخ به این پرسش نیازمند بحث مفصلی است که شاید نتوان در یک تایم کوتاه آن را باز کرد، در عین حال به اختصار توضیح داد: به نظر شخص بنده، اگر آدم هر کاری را به درست ترین شکل ممکن، با وجدان و شریف انجام دهد، این اتفاق به خودی خود، محقق می شود.

این کارگردان و بازیگر بار دیگر تاکید کرد: اگر بدون اینکه فکر کنیم برنامه مان می گیرد و مردم از آن استقبال می کنند، کارمان را درست انجام دهیم و تمرکز لازم را داشته باشیم، در هر کاری، حتی غیرهنری حتما دیده خواهیم شد.

در این برنامه همچنین نغمه دانش آشتیانی، یکی از کارشناسان «پرانتز باز» مطالبی را درباره مهران مدیری و نگاه انتقادی او در ساخته هایش مطرح کرد و اینکه در خلق متونی که از دل آنها فیلم و سریال های مهران مدیری درمی آمدند، هرگز شخصیت های خنثی و یا طنزهای سخیف دیده نمی شد. او از مهران مدیری به عنوان فردی منتقد یاد کرد که می توانست آینده را در فضای فرهنگی و هنری پیش بینی کند.

مجید واشقانی در ادامه، این پرسش را خطاب به مهران مدیری مطرح کرد که برای خلق شخصیت های ماندگار کدام مدیوم (سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی) از نگاه او راحت تر بوده است؟

مدیری پاسخ داد: واقعا نمی توان انتخاب کرد که بین مدیوم ها کدام راحت تر است؛ من زمانی در رادیو کار می کردم و می توان گفت حتی مدیوم هایی مانند رادیو و تئاتر، هر کدام محسنات و نفوذ خودشان را در جامعه دارند و نمی توان تفکیک کرد. خیلی حرف ها را در تئاتر با مخاطب خاص تر و در تلویزیون با مخاطب عام تر می توان مطرح کرد. حتی از زمانی که این پلتفرم های نمایش فیلم و سریال آمدند، کارهایی را می توان در آنجا انجام داد که در مدیوم های دیگر نمی شد. با این حال باید گفت تلویزیون نفوذ بیشتری بر مخاطب دارد و طرح این موضوع دلیلی بر ترجیح این مدیوم نیست؛ این در حقیقت اشاره به ویژگی تلویزیون است.

سازنده برنامه «دورهمی» همچنین در پاسخ به پرسشی درباره «لزوم احترام به تماشاگر و قدر بییننده را دانستن» و توضیحات بحث برانگیزی که او به مخاطبانش درباره کپی بودن مسابقه «دورهمی» داده بود، چنین عنوان کرد: ما در جهانی زندگی می کنیم که شما به هرچه استناد کنید، کمتر از دو دقیقه می توان اصلش را درآورد. زمانی می شد ادعا کرد که این کار از خودمان است ولی در این جهانی که همه چیز باز و مشهود است، باید به بیننده احترام گذاشت و باید همه چیز را به بیننده گفت.

مهران مدیری به حرف هایش اضافه کرد: باید به بیننده توضیح داد که یک برنامه کپی است و از مخاطب خواست که حتی اگر می شود، اصلش را هم ببیند و اینکه ما تلاش کردیم که کپی تمیزی را دربیاریم. مگر اینکه خودمان برنامه ای را طراحی کرده باشیم، وگرنه چاره ای جز احترام به مخاطب وجود ندارد و این رفتار قطعا زیباتر است.

در ادامه این برنامه علیرضا بهرامی، کارشناس «پرانتز باز» با استناد به مقاله ای درباره اهمیت شخصیت پردازی در سینما و آثار نمایشی، اینکه در آن عنوان شده بود، نحوه شخصیت پردازی ها نه تنها بر آینده سینما، بلکه بر ساحت های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جوامع نیز تاثیرگذار بوده است و همچنین با اشاره به اظهارنظری از مهران مدیری که عنوان کرده بود از میان کارگردانی، بازیگری و اجرا، بدون شک کارگردانی را ترجیح می دهد، پرسشی درباره اهمیت شخصیت پردازی و دلایل ضعف سینمای ایران در این حوزه را مطرح کرد.

مدیری در پاسخ گفت: همان طور که اشاره کردید، سخت ترین کار در آثار نمایشی، شخصیت پردازی است و اینکه بتوان کاری انجام داد تا مسیر صفر تا صد یک شخصیت درست طی بشود. حتی در آثار مطرح نمایشی جهان هم می بینیم که صد درصد موفق نیستند و این کار سختی است.

این کارگردان خاطرنشان کرد: سخت ترین بخش کارگردانی، شخصیت پردازی است که قدم اول در این راه، سناریو و فیلمنامه است و اساسا ما این مشکل را در سینمایمان داریم. به قول مسعود فراستی که می گوید درنیامده است، و منظور او هم همین است که شخصیت درنیامده است. ما همیشه این مشکل را در سینما و تلویزیون مان داریم.

مریم نراقی دیگر کارشناس «پرانتز باز» هم در بخشی از این گفت وگو، با تاکید بر بِرند شدن مهران مدیری در کنار بحث نویسندگی و کارگردانی توسط او، تعداد این افراد با چنین قابلیت هایی را در کشورمان اندک خواند.

در این برنامه مهران مدیری سپس با پرسش دیگری از سوی بهرامی مواجه شد که با یادآوری ایفای نقش این بازیگر در فیلمی مانند «دیدار» و در ادامه خلق شخصیت هایی برای جواد عرتی و هادی کاظمی در «قهوه تلخ» (به عنوان کارگردان) و همچنین بازی در کاراکتر مسعود شصت‌چی در سریال های «مرد هزارچهره» و «مرد دوهزارچهره»، از تنوع نقش ها و همچنین تاثیر روانکاوانه ارتباط با مخاطب بهره برده است.

مهران مدیری در پاسخ به این اظهار نظر گفت: درست می فرمایید؛ این ها شخصیت هایی هستند که مردم با آنها احساس نزدیکی کردند. در طول این سال ها از آیتم های کوتاه گرفته تا شخصیت های «مرد هزارچهره»، «قهوه تلخ» و «شبهای برره» و کارهای دیگر، شخصیت هایی خلق شد که مردم توانستند ارتباط نزدیکی با آنها برقرار کنند. و البته بخشی از این موفقیت مدیون نویسنده ها و گروه سازنده است.

او در عین حال گفت: آنچه مرا به مردم نزدیک تر کرد، «دورهمی» بود. چراکه در این برنامه مسائل روز فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مطرح شد و احساس کردم به مردم نزدیک تر شدم و سعی کردم بیشتر حرف های مردم را بزنم و منعکس کننده صدای آنها باشم. اگر تاثیر آن سریال ها، ۵۰ درصد بوده است، تاثیر «دورهمی» ۳۰ ـ ۴۰ درصد بیشتر بود.

مهران مدیری با اشاره به سری جدید «دورهمی» که در قالب مسابقه اطلاعات عمومی ساخته و پخش می شود، در این زمینه هم اظهار کرد: در مسابقه «دورهمی» سعی کردم این نزدیکی بیشتر شود؛ با هدف دیگری که آگاهی بخشی فرهنگی و اجتماعی است که لازمه امروز جامعه است. من این کار را خیلی دوست دارم و فکر می کنم خیلی مفید است و ارتباط با مردم را خاص می کند. فیدبک خوبی از این کار دارم؛ خیلی ها رفتند موسیقی کلاسیک ایرانی و خارجی را که در این مسابقه پخش شد، گوش دادند و کتابهایی را خواندند که درباره آنها سوال طرح کردیم؛ اینها برای جامعه امروز ما بیش از مسائل سیاسی لازم است؛ چارکه من معتقدم مشکل ما بیشتر فرهنگی است تا سیاسی.

به گزارش ایسنا، «پرانتز باز» که در گروه برنامه‌های مستند و ترکیبی نمایشی رادیو نمایش تولید می شود، به تهیه کنندگی و سردبیری مارال دوستی، با حضور روزنامه نگاران، خبرنگاران، منتقدان و مخاطبان رادیو نمایش از موزه سینما به صورت زنده و هفتگی ساعت ٢١:٠٠ تا ٢٣:٠٠ از آنتن رادیو نمایش پخش می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *