13:37

وجود تشابه در سریال‌های تولیدی نتفلیکس، موضوعی است که از چشم منتقدان و برخی از مخاطبان این شبکه دور نمانده است. تشابهی که خود نتفلیکس آن را ناشی از سلیقه مخاطبانش می‌داند و به عنوان یک ایراد برای خود در نظر نمی‌گیرد.
به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، نتفلیکس اکنون از یک پلتفرم نمایش فیلم و سریال به یک تولیدکننده بزرگ فیلم و سریال تبدیل شده است. اگر چه در مدت اخیر سهام این شرکت کاهش داشته با این وجود نتفلیکس همچنان مرجع مهمی برای نمایش فیلم و سریال‌ محسوب می‌شود. اما موضوعی که اغلب مخاطبان نتفلیکس متوجه آن شده‌اند، وجود تشابه در آثار این شبکه است.
در هر سریالی که نتفلیکس منتشر می‌کند جزئیاتی وجود دارد که تکرار می‌شود؛ مثلا صحنه‌های تاریک با نورپردازی‌های رنگی، لباس‌ها و گریم‌های مشابه و استفاده از رنگ‌های اشباع شده.
این تشابه در آثار نتفلیکس به الگوریتم‌های این شبکه برمی‌گردد. گردانندگان نتفلیکس سعی می‌کنند سلیقه مخاطبانشان را همیشه مد نظر قرار دهند و بر این باورند که وقتی مخاطب، فیلم یا سریالی را می‌پسندد، ترجیح می‌دهد که بقیه فیلم و سریال‌هایی که می‌بیند هم در همان سبک و مشابه آثر قبلی باشند. بنابراین نتفلکیس علایق مخاطبانش را بررسی کرده و سعی می‌کند بر اساس آن‌ها سریال‌هایش را می‌سازد.
گرچه مخاطب دوست دارد که سریال‌هایی نزدیک به سلیقه‌اش ببیند اما این محاسبات الگوریتمی سبب شده تا نتفلیکس سلسله آثار مشابهی را تولید و روانه بازار پخش کند.
یک پژوهشگر سینما معتقد است که نتفلیکس از فناوری و روش‌های مشابهی برای سریال‌هایش استفاده می‌کند که سبب می‌شود یک زبان بصری امن اما غیر ماجراجویانه برای خود ایجاد کند.
نتفلیکس لیست کوچکی از دوربین ها را در اختیار دارد و با وجود اینکه از سازندگان می‌خواهد تا جدیدترین روش‌های ثبت تصویر و صحنه پردازی را به کار گیرند اما باز صحنه‌هایی تقریبا مشابه با طیف رنگی مشابه تولید می‌شود.
نتفلیکس از سازندگان می‌خواهد تا با فرمت (۴K HDR) فیلمبرداری کنند. تصویری که ترکیبی از فناوری ۴K و HDR است. این شبکه می‌خواهد حتی وقتی در آینده تلفن‌های همراه مجهر به فناوری ۴K عرضه شدند، مخاطبان بتوانند تصویری با کیفیت تماشا کنند و این خواسته‌ای منطقی برای یک پلتفرم در تلفن‌های همراه است اما این اجبار، انتخاب سازندگان را محدود می‌کند زیرا فایل‌های تصویری ۴K فایل‌های حجیمی هستند و هنگامی که برای نمایش در یک صفحه نمایش کوچک فشرده می‌شود، تاثیر این فشرده‌سازی در تصویر نمایش داده شده ظاهر می‌شود.
پلتفرم نتفلیکس اکنون در بیش از ۱۹۰ کشور در دسترس است و با وجود ایرادها و انتقادهایی که به آن وارد است به یک عامل اصلی در سرگرمی مردم جهان بدل شده است. نتفلکیس توانسته از ۲۴ میلیون مشترک در سال ۲۰۱۲ به ۲۱۴ میلیون مشترک در سال ۲۰۲۲ برسد. با این وجود عملکرد این شبکه بزرگ جهانی از نگاه تیزبین منتقدان دور نمانده و پیوسته نقدهایی از جمله نقدی که در این گزارش به آن پرداخته شد، متوجه نتفلیکس بوده است.
تد سارندوس از مدیران نتفلیکس در واکنش به انتقادات پاسخ تأمل‌برانگیزی داده است. او می‌گوید، وقتی منتقدان درباره عده مشخصی از مخاطبان که به کیفیت اهمیت می‌دهند صحبت می‌کنند، درباره مخاطبان انبوه نتفلیکس صحبت نمی‌کنند، بنابراین وقتی مخاطبان انبوه ما به کیفیت اهمیتی نمی‌دهند نتفلیکس چرا باید خود را درگیر آن کند؟!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.